Rynek reklamowy w Polsce w górę o 3 proc., a globalnie o 4,4 proc. Niepewność marketerów, szybko wzrost reklamy mobilnej

Dom mediowy Zenith kolejny raz obniżył prognozę tegorocznego wzrostu wartości rynku reklamowego w Polsce - tym razem do 3 proc. Globalnie branża ma zyskać 4,4 proc., osiągając wartość 539 mld dolarów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamowy w Polsce w górę o 3 proc., a globalnie o 4,4 proc. Niepewność marketerów, szybko wzrost reklamy mobilnej
fot. Shutterstock.com

Według Zenith wydatki reklamowe w Polsce wyniosą w br. 6,933 mld zł netto, o 3 proc. więcej niż w ub.r. W marcu br. firma prognozowała tegoroczny wzrost na 3,5 proc., a w czerwcu - na 3,2 proc.

- Choć perspektywy dla rozwoju polskiej gospodarki w kolejnych kwartałach są dobre, to niepewność - zarówno co do krajowej polityki podatkowej i regulacyjnej rządu, jak i co do skutków Brexitu i sytuacji wewnątrz Unii Europejskiej - pogarsza nastroje ekonomiczne. Znalazło to już swoje odbicie w zahamowaniu inwestycji i wolniejszym od spodziewanego wzroście wydatków konsumpcyjnych, choć te ostatnie powinny jednak wzrosnąć w drugiej połowie roku w efekcie programu Rodzina 500+ - uzasadnia Agata Majecka, general manager Zenith. - Niepewność w gospodarce wpłynęła również na niewielkie - o 0,2 pkt proc. - zmniejszenie prognozy dynamiki wzrostu inwestycji reklamowych na polskim rynku - dodaje.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/slabe-nastroje-branzy-komunikacji-marketingowej-w-polsce-pogarszaja-sie-od-trzech-kwartalow ##

Według prognoz firmy w br. zwiększą się wydatki reklamowe w telewizji, internecie, radiu i kinach. Inwestycje na reklamy telewizyjne wzrosną o 1,8 proc., podczas gdy wcześniej firma szacowała tę dynamikę na 2,1 proc. - Wpływa na to ostrożność reklamodawców, którzy wobec niepewnej sytuacji gospodarczej i niższej niż spodziewana konsumpcji, ograniczają swoje inwestycje w reklamę telewizyjną. Kolejne miesiące nie przyniosą również dużej zmiany pod względem oglądalności - nie pomogą w tym zachowawcze ramówki, w których przeważają znane i sprawdzone formaty - oceniają analitycy Zenith.

Zdecydowanie największy wzrost procentowy osiągnie reklama internetowa - 12 proc. Najmocniej przyczynią się do tego dużo większe wydatki na reklamę wideo (o 20 proc.), mobilną i w social media (o 12 proc.).

Nakłady marketingowe w radiu będą o 4,8 proc. wyższe od ubiegłorocznych, co jest związane z wysokim popytem wśród marketerów i ograniczonym czasem reklamowym. Oba czynniki powodują, że nadawcy regularnie podwyższają o 15-20 proc. ceny reklam. Ponad połowa inwestycji reklamowych w radiu pochodzi od firm z branży handlowej (głównie hipermarketów i sklepów ze sprzętem RTV i AGD) oraz farmaceutycznej.

Reklama kinowa zyska 1,3 proc., przede wszystkim dzięki wyższej liczbie sprzedanych biletów (w pierwszym półroczu o prawie 10 proc., głównie dzięki filmom „Planeta Singli”, „Pitbull” i „7 rzeczy, których nie wiecie o facetach”, które zgromadziły po ponad milion widzów).

Z kolei zdecydowanie najwyższe spadki reklamowe tak samo jak w poprzednich latach zanotuje prasa. Wydatki na reklamy w dziennikach zmaleją o 16,3 proc., a w magazynach o 13,8 proc. Zenith zauważa, że wydawcy co prawda próbują zatrzymać budżety marketingowe poprzez projekty specjalne i pakiety łączące wydania papierowe i cyfrowe, ale duża część wydatków i tak jest przenoszona do internetu.

Nakłady na reklamę outdoorową będą o 0,7 proc. niższe niż w ub.r. Znacznie większa sprzedaż notowana jest tylko na nośnikach citylight (m.in. na nowych wiatach przystankowych w Warszawie i Krakowie), natomiast na innych typach nośników następują spadki.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/groupm-obniza-prognoze-wydatkow-reklamowych-w-br-w-2017-roku-wyniosa-bilion-dolarow ##

grafika

Według Zenith na całym świecie wydatki reklamowe wzrosną w br. o 4,4 proc., a ich łączna kwota wyniesie 539 mld dolarów. To prognoza wyższa o 0,3 pkt proc. niż ta z czerwca. Firma podniosła też prognozy wzrostu rynku reklamowego w kolejnych latach: do 4,5 proc. w 2017 roku i do 4,6 proc. w 2018 roku. Globalna wartość rynku reklamowego w 2018 roku ma wynieść 589 mld dolarów.

Wzrost prognoz dla światowego rynku reklamy wynika głównie z wyższego niż się spodziewano wzrostu inwestycji w telewizji i w mediach społecznościowych w USA. Zenith dokonał również niewielkich korekt prognoz wydatków reklamowych w regionach Azji Pacyficznej i Zachodniej Europy.

grafika

Wyższy wzrost inwestycji w reklamę w regionie Azji Pacyficznej - o 6,3 proc. wobec 6,2 proc. prognozowanych w czerwcu - wynika z ogromnych nakładów na kampanię przed wyborami prezydenckimi na Filipinach, które odbyły się w maju.

Według analityków Zenith coraz lepsza sytuacja w części europejskich rynków: w Belgii, Finlandii, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Szwecji i we Włoszech, kompensuje spowolnienie w Wielkiej Brytanii, co podniosło prognozę wzrostu dla całego regionu Europy Zachodniej o 0,1 pkt proc. do 3,6 proc.

grafika

Łagodne osłabienie brytyjskiego rynku reklamowego po głosowaniu za Brexitem

Choć opowiedzenie się przez Brytyjczyków w referendum za wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej było dla wielu szokiem, jak dotąd reklamodawcy reagują na nie spokojnie, nie dokonując dużych cięć budżetów. Analitycy Zenith prognozują, że w tym roku wydatki reklamowe w Wielkiej Brytanii będą wyższe o 5,4 proc., co oznacza niewielki spadek wobec prognoz opublikowanych tuż przed referendum (5,6 proc.). Spodziewają się przy tym, że większość skutków Brexitu, które wpłyną na brytyjski rynek reklamowy, pojawi się w dłuższej perspektywie. Nowe warunki wymiany handlowej pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską i innymi krajami – jakiekolwiek będą – prawdopodobnie ograniczą przepływ handlu i inwestycji w porównaniu do status quo sprzed Brexitu, prowadząc do spowolnienia wzrostu gospodarczego i spowolnienia wzrostu wydatków na reklamę. W krótkiej perspektywie czasowej niepewność co do konsekwencji Brexitu sprawi, że firmy będą mniej skłonne do inwestowania w nowe produkty, a konsumenci do podejmowania zobowiązań wiążących się z dużymi wydatkami. Może to skutkować rozczarowująco niskim wzrostem, a nawet doprowadzić do recesji.

Aktualna prognoza Zenith zakłada, że wzrost gospodarczy zwolni, ale się utrzyma, dzięki czemu brytyjski rynek reklamowy zyska w przyszłym roku 3,4 proc. (wobec prognozowanego przed referendum wzrostu o 4 proc.).

Reklama mobilna wyprzedza desktopową szybciej niż oczekiwano

W czerwcu br. analitycy Zenith oceniali, że reklama mobilna wyprzedzi desktopową w 2017 roku. Ta prognoza jest nadal aktualna, jednak Zenith podniósł prognozy wzrostu dla reklamy mobilnej - w 2016 z 46 do 48 proc., a w 2017 roku z 29 do 33 proc. Według firmy w 2017 roku wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych przewyższą te na reklamę desktopową o 8 mld dolarów (wobec 2 mld dolarów różnicy prognozowanej w czerwcu). Do 2018 roku wydatki na reklamę mobilą będą stanowiły 60 proc. wszystkich wydatków marketingowych w internecie.

grafika

Do 2018 roku desktop straci więcej niż dzienniki i magazyny

Wydatki na reklamę w internecie stacjonarnym osiągnęły szczytową wartość w 2014 roku, (99 mld dolarów), a w 2015 roku spadły o 0,1 proc., co wynika z faktu, że reklamodawcy zaczęli przenosić budżety do internetu mobilnego. Zenith prognozuje, że w najbliższych kilku latach ten spadek będzie się zwiększał: inwestycje reklamowe na desktopie zmaleją o 0,8 proc. w 2016, o 2,9 proc. w 2017 i o 7,4 proc. w 2018 roku.

W konsekwencji między 2015 a 2018 rokiem spadną o 10,7 mld dolarów, czyli bardziej niż nakłady reklamowe w dziennikach (tam spadek wyniesie 9,6 mld dolarów) i w magazynach (spadek o 4,4 mld dolarów).

W tym samym czasie wydatki na reklamę mobilną wzrosną o 81,3 mld dolarów, czyli siedem razy więcej niż łączny wzrost inwestycji reklamowych w telewizji (7,3 mld dolarów), na outdoorze (3 mld dolarów), w radiu (0,9 mld dolarów) i kinach (0,7 mld dolarów).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style