Czołowe firmy państwowe mocno obniżyły wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, a zwiększyły w TVP1 i TVP2 (analiza)

Największe spółki Skarbu Państwa znacząco ograniczyły wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, zwiększając jednocześnie nakłady na reklamy w TVP1 i TVP2. Wśród nich są m.in. PZU, PKO BP, Orlen, Lotos, Enea.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Czołowe firmy państwowe mocno obniżyły wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, a zwiększyły w TVP1 i TVP2 (analiza)
fot. Shutterstock.com

Z analizy przeprowadzonej przez Wirtualnemedia.pl na podstawiem danych Nielsen Audience Measurement wynika, że czołowe spółki z udziałem Skarbu Państwa zmieniło w 2016 roku strategię dotyczącą lokowania budżetów reklamowych w stacjach telewizyjnych (dane cennikowe netto, bez rabatów).

Pod lupę wzięliśmy te spółki, które w swoich branżach należą do największych reklamodawców. Są to m.in. Grupa Lotos, PKN Orlen, Grupa PZU, bank PKO BP, Grupa PKP, Polska Grupa Energetyczna PGE, Energa, Enea, Poczta Polska i Grupa PKP.

W pierwszym etapie naszej analizy przyjrzeliśmy się na to, jak wydatki tychże firm rozkładają się w czterech największych, ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, czyli w Polsacie, TVN, TVP1 i TVP2. Niemal wszystkie z tych spółek (poza PKP i Pocztą Polską) znacząco ograniczyły wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, a większość z nich - zwiększyła wydatki na reklamy w TVP1 i TVP2.

Grupa PKP w 2016 roku nie wydawała praktycznie wcale na reklamę w żadnej z tych czterech stacji. Z kolei Poczta Polska inwestowała w ub.r., podobnie jak w 2015 - tylko w TVP1 i TVP2.

Grupa Lotos w ub.r. w TVN nie wydała nic, podczas gdy jeszcze w 2015 roku przeznaczyła na reklamy w tej stacji 2,2 mln zł. Z kolei na obecność reklamową w Polsacie przeznaczyła w ub.r. 3,38 mln zł, czyli 49,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

W tym samym okresie wydatki reklamowe Lotosu w TVP1 wzrosły (rok do roku) o 3 proc. w TVP1 i o 22,7 proc. w TVP2.

Polski Koncern Naftowy Orlen zredukował ubiegłoroczne budżety reklamowe w Polsacie o 60,1 proc. (z 3,73 do 1,49 mln zł), a w TVN - o 91,8 proc. (z 2,19 mln zł do 0,18 mln zł).

Jednocześnie TVP1 zarobiła na reklamach Orlenu w 2016 roku 6,05 mln zł (80,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a TVP2 – 3,37 mln zł (135,7 proc. więcej).

Znacznie bardziej przekonana o sile reklamy na antenach TVP okazała się PGE Polska Grupa Energetyczna. Wydatki reklamowe w TVP1 zwiększyła w skali roku niemal siedmiokrotnie - z 310 tys. zł w 2015 do 2,46 mln zł w 2016 roku. Podobnie było w TVP2, gdzie PGE wydało 3,2 mln zł wobec 1,05 mln zł rok wcześniej (wzrost o 205 proc.).

W tym samym czasie budżet zainwestowany w TVN spadł do 0 zł - z 1,46 mln zł wydanych w tej stacji w 2015 roku.

Bank PKO BP w ub.r. zmniejszył wydatki o 40,1 proc. - z 18,5 do 11,1 mln zł, a w TVN - o 57,8 proc., z 23 do 9,7 mln zł. Natomiast w TVP1 wyemitował reklamy o wartości 11,3 mln zł (wzrost w skali roku o 17,4 proc.), a w TVP2 - o wartości 8,8 mln zł (wzrost o 44,3 proc.).

Podobną strategię stosowała Grupa PZU, która w Polsacie wydała w ub.r. 70,9 proc. mniej niż rok wcześniej (0,99 mln zł), a w TVN zmniejszyła wydatki o 80,2 proc. (do 0,93 mln zł). Z kolei wydatki ubezpieczyciela w TVP1 wzrosły rok do roku o 45 proc. (do 3,48 mln zł), a w TVP2 – o 28,6 proc. (do 5,4 mln zł).

Energa w ub.r. w ogóle nie reklamowała się w Polsacie i TVN – podczas gdy w 2015 roku w pierwszej z tych stacji wydała 2,05 mln zł, a w TVN -  1,04 mln zł.

W TVP1 natomiast jej reklamy warte były 1,9 mln zł, a w TVP2 – 1,8 mln zł (22 proc. więcej niż rok wcześniej).

Podobną taktykę stosowała spółka Enea. Budżet reklamowy w Polsacie zredukowała o 42,6 proc. rok do roku (do 1,4 mln zł) i o 915 proc. w TVN (z 2,03 mln zł do 0,2 mln zł). Jednocześnie firma ta wydawała w tym czasie więcej na reklamy w TVP. Inwestycje w reklamy w TVP1 zwiększyła w skali roku o 467 proc. (z 0,36 do 2,04 mln zł), a w TVP2 – o 596 proc. (z 0,25 do 1,74 mln zł).

Łącznie siedem powyższych firm w ub.r. na reklamy w Polsacie przeznaczyło 21,5 mln zł, o 16,7 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 43,7 proc.). Ich wydatki reklamowe w TVN zmalały z 36,6 mln zł do 11 mln zł (czyli o 69,9 proc.), natomiast w TVP1 wzrosły z 23,3 mln zł do 32,3 mln zł (o 38,6 proc.), a w TVP2 - z 15,4 mln zł do 26,3 mln zł (o 70,5 proc.).

W ub.r. wszystkie cztery główne kanały telewizyjne zanotowały spadki oglądalności, najbardziej w dół (o 9,61 proc.) poszły wynik TVP1, przez co stacja utracił pozycji lidera oglądalności na rzecz Polsatu. Jednocześnie według danych Nielsen Audience Measurement TVN i Polsat z reklam wszystkich firm zarobiły więcej niż TVP1 i TVP2.

Przedstawiciele domów mediowych nie chcą komentować przesunięć budżetów reklamowych państwowych spółek do Telewizji Polskiej kosztem TVN czy Polsatu. Jest to związane z faktem, że niektóre domy zajmują się obsługą mediową np. Havas Media pracuje dla PKO BP, MullenLowe MediaHub - dla PKN Orlen, Zenith - dla PGE (ta ostatnia spółka jest aktualnie w trakcie wyboru domu mediowego).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklamy-ministerstw-i-spolek-panstwowych-wiecej-we-w-sieci-wprost-i-do-rzeczy-liderem-gazeta-wyborcza-w-dol-newsweek_2 ##

W większości tych spółek w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy nastąpiły też zmiany na kierowniczych stanowiskach w działach marketingu. W PZU szefem strategii i analiz marketingowych została Marta Baran, która wcześniej pracowała w Link4. Wiosną ub.r. nowym dyrektorem marketingu w Orlenie został Rafał Pasieka, wcześniej związany z Instytutem Pamięci Narodowej. Z kolei z Lotosem niedawno rozstał się, po 20 latach pracy w tej spółce, Marcin Zachowicz, dyrektor biura komunikacji i rzecznik prasowy. Jest to związane z dużymi roszadami w zarządach największych firm państwowych - jedynym prezesem, który zachował stanowisko od objęcia władzy przez PiS, jest Zbigniew Jagiełło z PKO BP.

W najbliższych dniach przedstawimy dane dotyczące wydatków reklamowych czołowych firm państwowych w kanałach tematycznych należących do TVP, Polsatu i TVN, a także w pozostałych stacjach telewizyjnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"