Starlink: 3,6 mld zł na reklamę w I półroczu br.

W I półroczu br. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 3,589 mld zł – szacuje dom mediowy Starlink. Trendy w branży komentuje Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca firmy.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

3,589 mld zł, na które dom mediowy Starlink szacuje wydatki reklamowe w minionym półroczu w Polsce, to o ponad 500 mln zł mniej niż wartość rynku w tym okresie estymowana przez MPG (więcej). Zgodnie z raportem Starlinku od stycznia do czerwca bieżącego roku na reklamę w naszym kraju przeznaczono o 4,7 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym w II kwartale ten wzrost wyniósł 8,2 proc.

W I półroczu bieżącego roku najbardziej wzrosły w skali rok do roku wydatki reklamowe w internecie (o 23,1 proc.) i kinach (o 18,3 proc.), nieco mniej w telewizji (o 8,5 proc.), a minimalnie (o 0,4 proc.) w radiu. Natomiast mniej niż rok wcześniej przeznaczono na reklamę outdoorową (spadek o 12,7 proc.) oraz w magazynach (o 7,6 proc.) i dziennikach (o 5,6 proc.). W konsekwencji wzrost udziału w polskim rynku reklamowym zanotowały internet (o 2 punkty procentowe), telewizja (o 1,8 pp) oraz kina (o 0,1 pp), a spadek – radio (o 0,3 pp), dzienniki (o 0,9 pp), magazyny (o 1,3 pp) oraz outdoor (o 1,4 pp).

Od stycznia do czerwca bieżącego roku wydatki reklamowe w Polsce najbardziej zwiększyły firmy z sektora żywności (o 74,6 mln zł w porównaniu z I połową ubiegłego roku) i parafarmaceutyków (o 49,8 mln zł), a najbardziej ograniczyły – reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej (o 12,7 mln zł). Ponadto spore wzrosty wydatków reklamowych nastąpiły w sektorach komputerów i sprzętu audio (o 22,1 proc.), produkty do użytku domowego (17,2 proc.), wyraźną poprawę widać również w sektorach motoryzacyjnym (+11,4 proc.).

Komentarz Lidii Kacprzyckiej, dyrektor zarządzającej domu mediowego Starlink Rynek reklamowy wyraźnie poprawił swoje wyniki w II kwartale br.. Oznaką ożywienia są dwucyfrowe wzrosty oraz jednocyfrowe spadki w wydatkach poszczególnych branż. Sektory, które w ubiegłym roku najbardziej ograniczyły budżety reklamowe (komputery, AGD, meble, sprzęty domowe), nadrabiają obecnie straty w komunikacji, korzystając z wciąż atrakcyjnych cen mediów. Wyraźne odbicie widać też w finansach i motoryzacji. Siłą napędową rynku jest sektor parafarmaceutyczny oraz FMCG. Chętniej reklamują się zarówno duże międzynarodowe koncerny, jak i rodzime przedsiębiorstwa. Trudno przewidzieć czy aż tak pozytywny trend utrzyma się w II połowie roku. Musimy pamiętać, że tak istotny wzrost w II kwartale br. to również efekt niskiej bazy z II kwartał ub.r., kiedy to rynek reklamowy spadł aż o 15,6 proc. Prognozujemy, iż w II połowie roku może nastąpić lekkie wyhamowanie w branży FMCG, prawdopodobnie nie będzie też wzrostów w telekomunikacji, trudno o przewidywania dla sektora motoryzacyjnego, gdzie wydatki reklamowe nie idą w parze z wynikami sprzedaży. Szacujemy, że polski rynek reklamowy odnotuje w tym roku kilkuprocentowy wzrost, wynoszący minimum 3,5 proc. Patrząc na dynamikę wydatków w mediach, można stwierdzić, iż jesteśmy świadkami dużych przeobrażeń na rynku mediowym w Polsce. Jego siłą napędową jest internet i, w coraz większym stopniu, tematyczne stacje telewizyjne. Warte uwagi jest też kino, które mimo iż wartościowo jest małym medium, rośnie bardzo dynamicznie. Skumulowana dynamika wydatków dla tych trzech kanałów komunikacji wyniosła w pierwszym półroczu 34,1 proc., w porównaniu ze spadkiem o 1,8 proc. zanotowanym przez media tradycyjne. Widać wyraźnie, że telewizja przestała być jednorodnym medium, najwyraźniej rządzą nią dwie siły: tracące udziały w widowni stacje główne oraz dynamicznie rosnące stacje tematyczne, które coraz bardziej wpływają na dynamikę tego medium. Szacujemy, że wartość reklamy w kanałach tematycznych urosła w pierwszym półroczu aż o 59 proc. w stosunku do 8,5 proc. wzrostu dla rynku telewizyjnego, zaś ich udział w wydatkach zwiększył się z 11 proc. do 16 proc. Wskutek tak dynamicznego wzrostu, kanały tematyczne dogoniły rynek dzienników, osiągając wartość 306 mln zł. To właśnie one, razem z internetem, w coraz większym stopniu odbierają budżety reklamowe tradycyjnym mediom. Kolejnym ciekawym zjawiskiem obserwowanym na rynku telewizyjnym jest rosnące zainteresowanie sponsoringiem. Szacujemy, iż jego udział u w przychodach reklamowych zwiększył się z 5 proc. do 7 proc. Wydaje się, iż rosnące wykorzystanie tańszych stacji tematycznych, sponsoring oraz coraz większa aktywność reklamowa w tańszych okresach to sposoby na korektę inflacji, a dla niektórych marek – sposób na zaistnienie w telewizji. Obserwujemy też duży wzrost ilości nowych reklamodawców w kinie, przy czym jest ono wykorzystywane już nie tylko do kampanii wizerunkowych, ale i sprzedażowych, szczególnie w sektorze motoryzacyjnym. Sukces kina wiąże się ze zwiększeniem jego dostępności, atrakcyjnym repertuarem oraz technologią 3D, która zwiększa atrakcyjność i przyciąga nowych widzów. Pozytywny trend dla kina będzie się z pewnością rozwijać. Bardzo duży wzrost reklamy internetowej w II kwartale br. to przede wszystkim efekt niskiej bazy z II kwartału ub.r. Szacujemy, że do końca roku ta dynamika wyhamuje. Jednocześnie obserwujemy spadające zainteresowanie kampaniami typu ROS, rośnie natomiast znaczenie formatów premium typu videoad, screening, pakiety kontekstowe i akcje specjalne. Dobrze radzą sobie platformy VOD, które korzystają na łączeniu reklamy internetowej z telewizyjną. Następuje też urealnianie cenników produktów premium, dzięki czemu stają się bardziej dostępne. Reklama w wyszukiwarkach rośnie ale już nie tak dynamicznie jak wcześniej, działania efektywnościowe przesuwają się z kolei w kierunku mniejszych serwisów. Stosunkowo dobre wyniki osiągnęły też dzienniki, które w ubiegłym roku odnotowały dramatyczny spadek. Wzrosty lub nieznaczne spadki wydatków reklamowych w gazetach codziennychwidzimy w większości sektorów oprócz branży turystycznej, która jednak dla dzienników jest ważnym źródłem reklam. Bardzo wyraźnie swoją obecność w prasie zwiększyła branża FMCG.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące