SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Telewizja WP w br. ma osiągnąć rentowność, „Ucho prezesa” motorem wzrostu oglądalności

Nadawana od grudnia 2016 roku Telewizja WP jesienią br. ma zanotować po raz pierwszy zysk EBITDA. Ostatnie wzrosty jej oglądalności wynikają m.in. z emisji serialu „Ucho prezesa”. Wirtualna Polska liczy również na dalszy rozwój serwisu WP Pilot. - Uważamy, że WP Pilot jest usługą, której Polacy potrzebują, a nadawcy telewizyjni na niej korzystają, bo dystrybuujemy dodatkowo ich stacje razem z reklamami - podkreśla prezes firmy Jacek Świderski.

Article

Telewizja WP jest emitowana od grudnia 2016 roku, m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, a także u wybranych operatorów satelitarnych i kablowych (m.in. UPC i nc+). Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. stacja miała 0,32 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, a w styczniu br. - 0,55 proc., najwięcej wśród stacji z ósmego multipleksu.

Wirtualna Polska podkreśla, że w lutym Telewizja WP była też najpopularniejszą stacją z MUX-8 wśród wszystkich widzów, mimo że ma znacząco mniejszy zasięg (nadal nie jest dostępna w Cyfrowym Polsacie). Przedstawiciele Wirtualnej Polski oceniają, że w ostatnich tygodniach wzrost oglądalności kanału wynika m.in. z pojawienia się w jego ramówce serialu internetowego „Ucho prezesa”. W styczniu i lutym stacja pokazała odcinki z ub.r., pierwsze dwa przyciągnęły 288,6 tys. widzów. Wirtualna Polska, że wśród dziesięciu produkcji z najwyższą oglądalnością w kanałach z MUX-8 dziewięć to odcinki „Ucha prezesa”.

- Każdy 10-15 minutowy odcinek „Ucha prezesa” nie tylko zapewnia bardzo wysoką oglądalność, ale podnosi wyniki całej ramówki Telewizji WP, a także rozpoznawalność stacji. Wszystkie nasze programowe łodzie poszły do góry dzięki przypływowi widowni, który zapewniło „Ucho prezesa” - komentuje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Od minionego tygodnia Telewizja WP pokazuje nowe odcinki „Ucha prezesa” - w niedziele o godz. 20:00, po tym jak w czwartek pojawiły się na platformie Showmax.

W całym ub.r. zanotowała 8,13 mln zł wpływów ze sprzedaży i 12,55 mln zł straty EBITDA, natomiast w samym czwartym kwartale - 3,45 mln zł wpływów i 1,58 mln zł straty EBITDA. W pierwszym półroczu wpływy wyniosły 2,54 mln zł, a strata EBITDA - 7,84 mln zł, natomiast w drugim półroczu wpływy to 5,59 mln zł, a strata EBITDA - 4,72 mln zł.

Ograniczanie straty wynika ze zmiany strategii stacji: w połowie ub.r. zrezygnowano z własnych programów informacyjnych, publicystycznych i lifestylowych oraz zwolniono dużą część zespołu. Wirtualna Polska zaczęła realizować nowe produkcje wideo, ale do internetu (od początku marca codziennie programy „Tłit” i „Money. To się liczy” prowadzi Marek Kacprzak).

Wirtualna Polska spodziewa się, że Telewizja WP pierwszy raz zysk operacyjny w skali miesiąca osiągnie jesienią. Natomiast w skali całego roku zanotuje raczej stratę.

- Przygoda z telewizją i chłodne przyjęcie przez największych konkurentów z rynku, zbliżone do tego, jak Henryk VIII traktował swoje żony, zachęciło nas do podbicia stawki w rozgrywce i inwestycji w usługę WP Pilot. Z tej legalnej dystrybucji sygnału telewizyjnego w internecie każdego miesiąca korzysta już ponad milion Polaków. Kto dziś przewidzi, ilu ich będzie na koniec 2018? - napisał Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

Platforma WP Pilot powstała w połowie ub.r. z przemianowania serwisu Videostar.pl, którego wydawca Wirtualna Polska kupiła pod koniec 2016 roku za 549 tys. zł plus ewentualne premie. Od tego czasu usługa osiągnęła duży wzrost odwiedzalności, w jej płatnej ofercie pojawiło się wiele kanałów tematycznych, m.in. stacje Eleven Sports.

Na WP Pilot można też oglądać za darmo kilka ogólnodostępnych stacji, z których część (TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4) są dystrybuowane w ten sposób bez umów z ich nadawcami. Wirtualna Polska podkreśla, że korzysta z zasady Must carry - must offer, zgodnie z którą wszyscy operatorzy satelitarni kablowi muszą mieć w ofercie siedem głównych kanałów, a ich nadawcy mają je udostępniać bezpłatnie (wydawca WP Pilot ma koncesję kablową). W 2013 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oceniła, że te przepis dotyczy również operatorów IP TV.

Główni nadawcy telewizyjni od kilku lat starają się, żeby ich stacje zniknęły z Videostar.pl / WP Pilot, zwłaszcza po tym jak jesienią 2015 roku treści z platformy pojawiły się na stronie głównej portalu o2.pl (należącego do Wirtualnej Polski). - Zwróciliśmy się w tej sprawie do Grupy Wirtualna Polska z wezwaniem do zaprzestania naruszania praw autorskich i pokrewnych Telewizji Polsat poprzez udostępnianie w sposób nielegalny naszych programów na portalu o2. Jeżeli chodzi o Videostar.pl, to sytuacja jest podobna: serwis w sposób nielegalny korzysta z naszych programów - mówił wtedy portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Telewizji Polsat. - Grupa TVN nie udzieliła licencji Wirtualnej Polsce ani właścicielowi Videostar.pl na rozpowszechnianie swojego kanału. Żeby działały zapisy ustawy o radiofonii i telewizji, musi zostać udzielona zgoda przez nadawcę na bezpłatną dystrybucję jego stacji. Wirtualna Polska nie wystąpiła do nas o taką zgodę - dodał Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN.

- Duzi gracze telewizyjni nie są zadowoleni, że zgodnie z zasadą must carry - must offer muszą udostępniać za darmo sygnał swoich głównych kanałów wszystkim operatorom kablowym, a taki status prawny i faktyczny ma WP Pilot. Mamy potwierdzające to stanowisko Krajowe Rady Radiofonii i Telewizji. Wygrywamy prawie wszystkie potyczki prawne z nadawcami w tej sprawie. Niedawno sąd odrzucił wniosek TVP, żeby w ramach zabezpieczenia powództwa wstrzymać emisję jej stacji na WP Pilot - komentuje to Jacek Świderski.

- Ci duzi gracze telewizyjni woleliby, żeby WP Pilot, a najlepiej cały internet, przestał istnieć. Nie wiem, czy to kwestia ich przekonań czy z zasady w każdej sytuacji walczą o swoje - dodaje prezes Wirtualnej Polski. - Dla nas to postawa niezrozumiała, trochę z innej epoki. Internetu nie da się zatrzymać, jeżeli mi nie zrobimy takiej usługi, zrobi to któryś z globalnych graczy. W USA podobną usługę oferuje YouTube - ocenia.

W ostatnich tygodniacj rekordy popularności WP Pilot zapewniły transmisje w TVP1 z zawodów skoków narciarskich, niektóre relacje w szczytowym momencie oglądało nawet 400 tys. internautów. Wirtualna Polska liczy na kolejne rekordy podczas piłkarskich mistrzostw świata w czerwcu i lipcu br., które będą pokazywane w TVP1 i TVP2.

- Uważamy, że WP Pilot jest usługą, której Polacy potrzebują, a nadawcy telewizyjni na niej korzystają, bo dystrybuujemy dodatkowo ich stacje razem z reklamami. Oferujemy nadawcom statystyki dotyczące oglądalności ich kanałów w naszym serwisie, ale ci będący z nami w sporach prawnych nie chcą z nich korzystać, pewnie żeby nie osłabiać swojej pozycji procesowej - stwierdza Jacek Świderski..

Według badania Gemius/PBI w lutym br. strony i aplikacje internetowej Wirtualnej Polski zanotowały 21,06 mln realnych użytkowników i 3,7 mld odsłon.

Dołącz do dyskusji: Telewizja WP w br. ma osiągnąć rentowność, „Ucho prezesa” motorem wzrostu oglądalności

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xxx
Budowanie kanału na Uchu prezesa? Nic dziwniejszego już w tym tygodniu nie usłyszę.
44 2
odpowiedź
User
Racjonalny
Hej, WM! Nie zapomnijcie wyłączyć komentarzy, jak w przypadku poprzedniego newsa o WP, bo ktoś jeszcze napisze niewygodną prawdę o stroniczce, którą tak "subtelnie" faworyzujecie.
21 6
odpowiedź
User
Piotr
Taa ten nędzny niszowy kanał ma być rentowny ehm kierownictwo tego nędznego kanału niech się mocno stuknie w łepetyne ,czym oni chcą być rentowni puszczając sam chłam typu głupie kabarety non stop czy nędzny serialik Ucho prezesa ??? ha ha ha dobry żart . ten kanał to Dno i sto metrów mułu .
21 10
odpowiedź
User
Z pośród
Nowych kanałów tylko metro daje radę .
17 3
odpowiedź
User
Kanał WP.pl
Kanał WP zniknął praktycznie z głównej strony Wp.pl, więc widać wiarę w produkt. Newsowo też WP leży, pod względem lokalnych newsów to jest istna tragedia - podszywanie się pod RSS-y lokalnych portali bez ich zgody chyba nie wypaliło. Chociaż mistrzostwem był ostatni print screen ze zdjęcia, do którego miał prawo lokalny portal z Katowic, a WP zdaje się chciało je pokazać u siebie, więc ktoś zdecydował się na print screen :) Grubo

Gdyby nie to, że pocztę założyłem tam lata temu, to był tam już nie wchodził. Prawda jest taka WP.pl nie wnosi nic nowego ani do dziennikarstwa, ani do rozrywki. Po prostu funkcjonuje jako pochłaniacz czasu i nabijacz kliknięć krzykliwymi tematami, które są koniec końców pierdołami - a szkoda.
20 4
odpowiedź
User
Kanał Wp.pl
PS. TV WP jest 11 mln zł na minusie, gdyby Ucho Prezesa przyciągało widownię, która może przełożyć się na reklamę tej wielkości, to już by leciało w TVN :)
19 2
odpowiedź
User
xyz
Metro bije ich na głowę - oglądalnością i klasą!
16 7
odpowiedź
User
Emu bez dżemu
"Wszystkie nasze łodzie poszły do góry dzięki przypływowi widowni, który zapewniło „Ucho prezesa”" - prezes poeta! :-D
26 2
odpowiedź
User
niko
no bardzo nieładnie,cwaniacko i nieuczciwie wygląda to wp pilot. Taki skok na lukę w prawie. Słabe to jak Uber.
8 12
odpowiedź
User
seba
skoro przy tak niskiej oglądalności chcą być na plusie to się dziwie TVP, że nie uruchomiła jeszcze nowych tematycznych kanałów ... archiwum mają sporę więc koszt mały
9 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing