SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów i spadkiem zysku. Mocno w górę e-commerce, Telewizja WP 11 mln zł na minusie

W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów o 12,2 proc. do 465,61 mln zł oraz spadek zysku netto o 25,7 proc. do 40,03 mln zł. Zysk EBITDA segmentu internetowego wzrósł o 12,3 proc. do 142,19 mln zł, a pion telewizyjny zanotował stratę EBITDA wynoszącą 12,55 mln zł. - Ponadrynkowa dynamika wyników w obszarze turystyki (Wakacje, Nocowanie, eHoliday), wyposażenia wnętrz (Homebook), odzieży (Domodi, Allani) i usług finansowych (TotalMoney) niezawodnie doprowadziła do dwucyfrowego wzrostu przychodów całego holdingu - podkreśla prezes spółki Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W liście do akcjonariuszy Jacek Świderski stwierdza, że 2017 rok był najtrudniejszym od przejęcia Wirtualnej Polski na początku 2014 roku. - Pozostając w giełdowym przedszkolu, musieliśmy zdać egzamin dojrzałości. Po trzech rynkowo nudnych latach „ad viewability” spadło nam na głowę jak asteroida na tunguską tajgę. Uznanie jednak, że nowa waluta rozliczeniowa z klientami mogła zagrozić najstarszej polskiej spółce internetowej, było stanowczo aktem małej wiary - komentuje prezes WP.

Przypomnijmy, że system rozliczania tylko za widziane przez internautów emisje reklam spółka wprowadziła z początkiem br. W tym tygodniu podobne rozwiązanie ogłosiła Grupa Interia.

Do wzrostu przychodów Wirtualnej Polski w ub.r. w dużym stopniu przyczyniła się działalność w segmencie e-commerce. - Ponadrynkowa dynamika wyników w obszarze turystyki (Wakacje, Nocowanie, eHoliday), wyposażenia wnętrz (Homebook), odzieży (Domodi, Allani) i usług finansowych (TotalMoney) niezawodnie doprowadziła do dwucyfrowego wzrostu przychodów całego holdingu. Pod wodzą nowego prezesa z mediowym rodowodem był to jeden z najlepszych okresów rozwoju spółki akcyjnej Wakacje w jej kilkunastoletniej historii (wzrost EBITDA o 39 proc.) - opisuje Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

- W 2018 roku minie pięć lat od przyjęcia przez Wirtualną Polskę misji pomagania Polakom w podejmowaniu codziennych decyzji, szczególnie tych konsumenckich. Będzie to pierwszy rok, w którym EBITDA, bazująca na rynku e-commerce, przekroczy 50 proc. Symboliczny moment w historii polskiego internetu, wymagający co najmniej gruntownej aktualizacji opisu Wirtualnej Polski w Wikipedii - zapowiada prezes WP.

W samym czwartym kwartale ub.r. wpływy sprzedażowe Wirtualnej Polski wzrosły w skali roku o 11,9 proc. do 137,57 mln zł, przychody gotówkowe ze sprzedaży - o 15,6 proc. do 128,12 mln zł, a zysk EBITDA - o 4,8 proc. do 39,97 mln zł.

Natomiast zysk netto zmalał z 23,12 do 9,68 mln zł.

Wydatki Wirtualnej Polski na wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (bez opcji pracowniczych) wzrosły w skali roku ze 124,4 do 134,25 mln zł, a koszty usług obcych określonych jako pozostałe - ze 146,16 do 176,54 mln zł.

Firma zapłaciła w ub.r. 14,26 mln zł podatku dochodowego, podczas gdy rok wcześniej miała z tego tytułu 38,45 mln zł dochodu.

W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności, Wirtualna Polska osiągnęła w ub.r. dwucyfrowe wzrosty procentowe: wpływy ze sprzedaży zwiększyły się o 10,3 proc. do 457,48 mln zł, wpływy gotówkowe - o 12,6 proc. do 424,5 mln zł, a EBITDA - o 12,3 proc. do 142,19 mln zł.

Natomiast w czwartym kwartale wzrost EBITDA wyniósł tylko 1,4 proc. (z 40,96 do 41,55 mln zł).

- W mijającym roku wielu wpadało w pułapkę zbyt silnych, negatywnych przekonań co do rynkowych zdolności bojowych mediowo-handlowego amalgamatu Wirtualnej Polski versus globalni gracze. Odeszli od nas zapewne tacy, którym wydawało się, że widzą już googlowe i facebookowe torpedy pędzące w nasze śródokręcie... Dzięki największemu na rynku zagęszczeniu mediowo-ecommercowych przedsiębiorców na metr kwadratowy oraz zaangażowaniu wszystkich obywateli Wirtualnej Polski, wyszliśmy z odmętu nieprzyjaznego losu silniejsi - podkreśla Jacek Świderski.

- Rozliczenie z klientami jedynie za odsłony widzialne, które wprowadziliśmy od stycznia, staje się stopniowo rynkowym standardem. Nasza e-commercowa misja zaczyna być przedstawiana w branżowych wywiadach przez mediowych konkurentów jako własna. Nawet jeśli w pierwszej połowie mijającego roku niektórzy w nas wątpili, to na koniec pokazaliśmy, jak bardzo się mylili - komentuje.

Z kolei w pionie telewizyjnym, obejmującym nadawaną od grudnia 2016 roku Telewizję WP, Wirtualna Polska zanotowała 8,13 mln zł wpływów ze sprzedaży i 12,55 mln zł straty EBITDA.

W samym czwartym kwartale ub.r. przychody wyniosły 3,45 mln zł, a strata EBITDA - 1,58 mln zł (wobec 2,83 mln zł rok wcześniej).

- Ze 151 mln zł zysku EBITDA, wypracowanego w 2017 roku w segmencie online (wzrost o 11 proc. w stosunku do 2016 roku), blisko 13 mln zł przeznaczyliśmy na rozwój naziemnego kanału Telewizja WP. To niestety więcej, niż planowaliśmy przed naszym, jak się okazało, niełatwym startem. Niełatwym, bo jako jedyni spośród nowych graczy nie mieliśmy telewizyjnego doświadczenia. Mieliśmy problemy wielkie, ale serca większe. Rok zaczynaliśmy w oślej ławce, ale po dwunastu miesiącach osiągnęliśmy najwyższą średnią w klasie nowych kanałów. Obecne, dobre telewizyjne wyniki pozwalają nam wierzyć, że ten projekt przyniesie pierwsze miesięczne zyski już w 2018 roku - opisuje Jacek Świderski.

Według badania Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. Telewizja WP miała 0,32 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, a w styczniu br. - 0,55 proc., najwięcej wśród stacji z ósmego multipleksu.

Wirtualna Polska podkreśla, że w ciągu ponad roku Telewizja WP przesunęła się z ostatniego na pierwsze miejsce wśród kanałów z ósmego multipleksu, w lutym br. miała 0,38 proc. udziału w całym rynku oglądalności (w uwzględnieniem sieci kablowych i platform cyfrowych).

- Przygoda z telewizją i chłodne przyjęcie przez największych konkurentów z rynku, zbliżone do tego, jak Henryk VIII traktował swoje żony, zachęciło nas do podbicia stawki w rozgrywce i inwestycji w usługę WP Pilot. Z tej legalnej dystrybucji sygnału telewizyjnego w internecie każdego miesiąca korzysta już ponad milion Polaków. Kto dziś przewidzi, ilu ich będzie na koniec 2018? - dodaje Jacek Świderski.

Przypomnijmy, że Wirtualna Polska kupiła serwis Videostar.pl pod koniec 2016 roku (za 549 tys. zł plus ewentualne premie), a w lipcu ub.r. przekształciła go w WP Pilot. Z kolei Telewizja WP nadal nie jest dostępna w Cyfrowym Polsacie. Jacek Świderski wiosną ub.r. sugerował, że dzieje się tak dlatego, że brokerem reklamowym stacji jest TVN Media, a nie Polsat Media.

Na koniec ub.r. zobowiązania długoterminowe Wirtualnej Polski z kredytów, pożyczek i leasingów wynosiły 203,51 mln zł, o 16,6 proc. więcej niż rok wcześniej (174,57 mln zł). W grudniu ub.r. firma wzięła kredyty o wartości do 500 mln zł na spłatę poprzedniego kredytu i przejęcia w segmencie e-commerce.

Według badania Gemius/PBI w lutym br. strony i aplikacje internetowej Wirtualnej Polski zanotowały 21,06 mln realnych użytkowników i 3,7 mld odsłon.

Spółka od maja 2015 roku jest notowana na warszawskiej giełdzie. Na koniec czwartkowej sesji cena akcji WP wynosiła 53,80 zł, co dawało kapitalizację firmy w wysokości 1,55 mld zł. Do spółek Jacka Świderskiego, Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty należą akcje dające 56,4 proc. głosów na walnym zgromadzeniu WP.

Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing