TVN i Polsat pozyskują stacje z Atmediów w obronie przed spadkiem oglądalności (opinie)

Przejście wielu kanałów z Atmediów do biur reklamy TVN i Polsatu oznaczają silną konsolidację rynku, niekoniecznie korzystną dla marketerów. Czołowi nadawcy pozyskują do obsługi zewnętrzne stacje, broniąc się przed spadkiem udziałów swoich głównych kanałów. Dla Wirtualnemedia.pl komentują Jakub Potrzebowski i Marek Racławski.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W tym tygodniu TVN Media, biuro sprzedaży reklam TVN, poinformowało, że z początkiem przyszłego roku przejmuje obsługę czterech kanałów SPT Networks CE pod marką AXN (więcej na ten temat) oraz czterech stacji FOX International Channels Poland (zobacz szczegóły). Wszystkie poprzednio współpracowały w tym zakresie z firmą Atmedia. W październiku Atmedia na TVN Media zmieniły kanały Disneya (więcej o tym), dodatkowo TVN Media przejmuje obsługę kanałów Discovery Networks, które dotąd prowadziły samodzielne biuro reklamy.

Z kolei Universal Networks International z początkiem przyszłego roku przechodzi ze swoimi 13 stacjami z Atmediów do Polsat Media (więcej na ten temat). Ponadto Atmedia kończą obsługę dostępnych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej Eski TV i Polo TVN, ponieważ nadająca je Grupa ZPR zdecydowała się otworzyć własne biuro sprzedaży reklam (przeczytaj o tym więcej).

Prezes Atmediów Marcina Boroszko ocenia, że w ten sposób “na rynku telewizyjnym powstała sytuacja niekorzystna dla wszystkich poza głównymi nadawcami komercyjnymi”, określając ją wręcz jako duopol Polsatu i TVN. - Nie wierzymy, by mogła się ona utrzymać w długiej perspektywie, ponieważ wzrost konkurencyjnych biznesów telewizyjnych jest wbrew interesom wspomnianych nadawców - stwierdza Broszko.

Nieco inaczej tę sytuację widzą eksperci z domów mediowych pytani przez Wirtualnemedia.pl. Jakub Potrzebowski, CEO Equinox Polska, zwraca uwagę, że rozwijając usługi sprzedażowe dla zewnętrznych stacji, TVN i Polsat bronią się przed spadkami oglądalności i wpływów z reklamy własnych kanałów głównych. - Rynek mediów podlega procesom konsolidacyjnym i zmienia się jego struktura: kanały tematyczne rosną w siłę, zmienia się ich penetracja, co przekłada się na rozdrobnienie udziałów na poszczególne stacje. Naturalną zatem jest sytuacja, w której najwięksi próbują konsolidować wokół siebie jak największą liczbę mniejszych kanałów - ocenia Potrzebowski.

TVN i Polsat, tak samo jak TVP1 i TVP2, tracą udziały w rynku ze względu na rozwój stacji tematycznych, wsparty przez udostępnienie niektórych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. W październiku br. TVN miał już tylko 13,31 proc. udziałów w oglądalności (po spadku w skali roku o 2,58 pkt proc., czyli o 16,24 proc.), a Polsat - 12,35 proc., czyli 2,22 pkt proc. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 15,24 proc. (według danych Nielsen Audience Measurement - zobacz szczegóły). Z kolei wpływy reklamowe czterech głównych kanałów od stycznia do września br. były o 13,7 proc. niższe niż rok wcześniej, przy ogólnym spadku rynku reklamy telewizyjnej o 5,3 proc. (zgodnie z szacunkami Starlinka - zobacz te dane w całości).

Jednak licząc z kanałami zewnętrznymi, które już obsługują reklamowo lub zaraz zaczną to robić Polsat i TVN, udziały trzech czołowych nadawców w rynku oglądalności sięgają 95 proc. - Ok. 45 proc. udziałów należy do Grupy TVN, 30 proc. do Polsatu, a 20 proc. do TVP - wylicza Jakub Potrzebowski. - Po pozyskaniu do obsługi reklamowej kolejnych stacji, TVN i Polsat staną się jeszcze mocniejsi w negocjacjach z marketerami - zgadza się Marek Racławski, szef działu telewizyjnego w Lowe Media. Dodaje, że wśród mniejszych graczy oprócz Grupy ZPR samodzielną sprzedaż reklam w swoich kanałach prowadzi w zasadzie tylko Polcast Television, nadawca Tele 5 i Polonii 1, obsługujący też reklamowo Top Shop, Water Planet oraz bloki teleshoppingowe w Kuchnia+ i Domo+.

Czym biura reklamy TVN i Polsatu skusiły nadawców współpracujących poprzednio z Atmediami? - Prawdopodobnie poszczególne stacje otrzymały od brokerów lepsze warunki finansowe współpracy oraz obsługi - stwierdza Jakub Potrzebowski. - TVN i Polsat jako podmioty związane z platformami cyfrowymi mogą też zaoferować tym stacjom lepszą ekspozycję na nich, np. wyższe miejsca na listach kanałów, co sprzyja wzrostowi oglądalności. Atmedia mimo współpracy z UPC Polska ma zdecydowanie mniejsze możliwości w tym zakresie - zauważa Marek Racławski.

Tak znaczące poszerzenie oferty to duże wyzwanie dla biur reklamy TVN i Polsatu. - W obecnej sytuacji ekonomicznej nie mogą pozwolić sobie na dramatyczne podwyżki cen, nie mogą ich również obniżać, ze względu na obiecywane zyski pojedynczym stacjom tematycznym - ocenia Jakub Potrzebowski. - To duże wyzwanie pod względem obsługi poszczególnych kanałów i odpowiedniego podziału ich na pakiety. Marketerzy są bowiem przyzwyczajeni do pakietów, w które konkretne stacje były dotychczas łączone, chociażby te z grupy Discovery, więc duże zmiany w tym zakresie mogą wywołać zamieszanie - zaznacza Marek Racławski.

Nasi rozmówcy zgadzają się, że z punktu widzenia reklamodawcy czy domu mediowego lepiej jest, jeśli na rynku konkuruje wiele biur sprzedaży reklam. - Warto podkreślić, że obecnie przy planowaniu kampanii telewizyjnej nie można wręcz nie uwzględnić stacji TVN lub jednego z jej pakietów tematycznych. W jednych rękach znajdują się większościowe pakiety stacji kobiecych, męskich, dziecięcych i młodzieżowych - zauważa Jakub Potrzebowski.

Zdaniem Potrzebowskiego rynek reklamy telewizyjnej wrócił w pewnym sensie do stanu sprzed boomu na stacje tematyczne, kiedy w zdecydowanej większości należał do trzech nadawców i ich czterech głównych kanałów. Marek Racławski zwraca jednak uwagę, że obecna sytuacja jest zdecydowanie bardziej dynamiczna. - Umowy na obsługę brokerską są cyklicznie renegocjonowane, a korzystający z niej nadawcy cały czas przyglądają się rynkowi, szukając najlepszych ofert - podkreśla.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"