WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Nadawcy o obecności TVP na rynku reklamowym: misja publiczna wymaga uwolnienia od relacji komercyjnej

Gorący temat

Polskie Radio: Michał Fabisiak zwolniony, bo nie uprzedził, że pisze o sondażu dla PiS, może wróci do pracy

0

TVP utoruje nadawcom z MUX-8 drogę do renegocjacji umów z Emitelem. „Spotkania szefów PIKE, UKE, KRRiT i TVP”

2017-10-11 A A A KOMENTARZE: 15 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Telewizja Polska chce wejść na MUX-8, ale na określonych zasadach ekonomicznych, dlatego negocjuje warunki umowy zaproponowane przez Emitel. Od wyników tych rozmów oraz od postępowania UKE zależy, czy pozostali nadawcy z ósmego multipleksu - niezadowoleni z zasięgu technicznego i oglądalności kanałów - będą renegocjować swoje umowy - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Nadawcy komercyjni podczas 44. Konferencji PIKE w Poznaniu, fot. Łukasz Brzezicki Nadawcy komercyjni podczas 44. Konferencji PIKE w Poznaniu, fot. Łukasz Brzezicki

Ósmy multipleks został uruchomiony w połowie 2016 roku. Od końca października ub.r na MUX-8 nadawany jest kanał Zoom TV (należący do Cable Television Networks & Partners), od listopada kanał Nowa TV (ZPR Media), a od początku grudnia ub.r. - WP (Wirtualna Polska) i Metro (nadawcą była Agora, ale kanał został przejęty przez Discovery Polska).

Trzy sloty na tym multipleksie przyznano Telewizji Polskiej, która może umieścić tam trzy kanały w standardowej rozdzielczości (SD) lub jeden w standardowej rozdzielczości i drugi w jakości HD. Do tej pory ich nie uruchomiła, choć - jak informowaliśmy w sierpniu - TVP chce wejść na MUX-8 w 2018 roku, prawdopodobnie na początku roku.

Tę deklarację podtrzymał wiceprezes TVP Maciej Stanecki, który w poniedziałek spotkał się w Poznaniu z prezesem PIKE Jerzym Straszewskim, prezesem UKE Marcinem Cichym oraz przewodniczącym KRRiT Witoldem Kołodziejskim.

- Po raz pierwszy spotkaliśmy się z telewizją publiczną od momentu rozdania koncesji. Jest nadzieja na pewne porozumienie - stwierdza szef PIKE Jerzy Straszewski. - Prezes Stanecki poinformował, że Telewizja Polska nadal jest zainteresowana wejściem na MUX-8, ale na określonych zasadach ekonomicznych - dodaje.

Straszewski ujawnia, że trwa negocjowanie warunków umowy między Telewizją Polską a firmą Emitel, która jest operatorem ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. TVP nie chce się zgodzić na stawki Emitela i przedstawia własne propozycje. - To jest warunek, aby umowa została podpisana - podkreśla Straszewski.

Co to oznacza dla nadawców Zoom TV, Metro, WP i Nowa TV? Jeśli Emitel w toku negocjacji z Telewizją Polską zgodzi się na niższe stawki to pozostali nadawcy będą mieli ułatwiony start do renegocjacji własnych umów, które zostały podpisane w ub.r. Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi postępowanie w sprawie uznania Emitela za podmiot o znaczącej pozycji na rynku nadawania sygnału radiowego i telewizyjnego. Prezesi TVP, PIKE, UKE oraz przewodniczący KRRiT mają spotykać się częściej w tej sprawie Emitela.

Kto winny słabej oglądalności kanałów na MUX-8?

Warto dodać, że kanały na multipleksie ósmym mają przeciętne - jak na kanały naziemne - wyniki oglądalności. Nadawcy są niezadowoleni z wyników i obwiniają zasięg MUX-8. - Sprawdzimy techniczny zasięg, który powinien mieć ponad 80 proc. pokrycia, a według nas ma 40 proc. Tu się różnimy z Emitelem i musimy dojść do porozumienia - opisuje prezes PIKE.

Obecny na 44. Międzynarodowej Konferencji i Wystawie PIKE w Poznaniu Przemysław Kurczewski - prezes firmy Emitel - ocenia, że odwlekanie przez Telewizję Polską wejścia na MUX-8 wiąże się z sytuacją finansową TVP oraz brakiem uregulowania systemu finansowania mediów publicznych.

To jednak nie zasięg multipleksu ani kwestie techniczne (np. konieczność przestawienia anteny) - w jego ocenie - są przyczyną niepowodzenia kanałów tam obecnych. W lipcu br. Emitel zakończył wdrażanie ostatniego etapu MUX-8 i podawany przez operatora zasięg techniczny wynosi ponad 97 proc. populacji naszego kraju.

- Pewne stwierdzenia nie mają ugruntowania w rzeczywistości. Ta sieć nadawcza została zmierzona przeze mnie, przez niezależnego eksperta wybranego przez nadawców, została sprawdzona z punktu widzenia projektowego przez Instytut Łączności. Nie wiem, ile jeszcze można rzeczy zrobić i zmierzyć, żeby potwierdzić, że sieć nadawcza jest dobra - tłumaczy Przemysław Kurczewski.

Kurczewski jako problem wskazuje to, że wciąż niewielu widzów wie o MUX-8 i kanałach, które są na nim obecne. Z badania MEC wynika, że o stacjach Zoom TV, Metro, WP i Nowa TV słyszało tylko 36 proc. polskich telewidzów. Przez pierwsze miesiące od uruchomienia tych kanałów nadawcy mieli nadzieję, że wprowadzenie oferty TVP pomoże wypromować MUX-8.

Dane Nielsen Audience Measurement obejmujące okres od dnia startu każdej z tych stacji do 8 sierpnia br. pokazują, że to Metro zbudowało najwyższy wynik (0,21 proc. udziału w grupie 4+), a za nim uplasowały się Nowa TV (0,18), Zoom TV (0,17) i WP (0,11).

TVP odczekała, a inni poszli jak dzik na fuzję

Tymczasem w lutym br. prezes TVP Jacek Kurski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl wyrażał zadowolenie z opóźnienia decyzji, ale zapowiadał zbliżający się moment decyzyjny w tej sprawie. - Krok w tył i poczekanie jak inni pójdą na MUX-8 jak dzik na fuzję, okazał się słuszny - komentował Kurski.

44. Międzynarodowa Konferencja Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej odbywa się w Poznaniu, w dniach 9-12 października. Portal Wirtualnemedia.pl jest partnerem medialnym wydarzenia.

Autor: Łukasz Brzezicki

Wiecej informacji: Telewizja Polska, MUX-8, Emitel, PIKE, UKE, KRRiT, TVP, Maciej Stanecki, Jerzy Straszewski, Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE, Konferencja PIKE, Przemysław Kurczewski

Komentarze (15) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia