SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Setki skarg na podwyżki w Vectrze. UOKiK na razie nie stawia zarzutów

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło już ok. 300 skarg na podwyżki, które grupa Vectra wprowadziła na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych w umowach - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. UOKiK prowadzi też postępowania dotyczące takich klauzul stosowanych przez Orange Polska, T-Mobile i Play.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Od jesieni 2022 roku grupa Vectra, do której od czterech lat należy też Multimedia Polska, stosuje w umowach klauzulę waloryzacyjną, umożliwiającą podniesienie opłat w związku z inflacją w trakcie obowiązywania umowy. Takie zapisy pozwalają wprowadzać podwyżki także klientom z umowami na czas określony, a ci nie mogą bezkosztowo rozwiązać kontraktów.

W praktyce Vectra i Multimedia Polska korzystają z tych klauzul od początku ub.r. W styczniu, lipcu, sierpniu i wrześniu kolejne grupy klientów spółek były informowane o podwyżkach ich opłat w związku z inflacji w poprzednim roku. wzrost cen u kolejnej grupy użytkowników wprowadzono z początkiem listopada. 

Grupa Vectra podkreślała, że „waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS”.

CZYTAJ TEŻ: Vectra ma klientów w 1,7 mln domów. Rośnie zasięg światłowodu

Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, Vectra ogłosiła właśnie podwyżkę na podstawie klauzul inflacyjnych dla kolejnej grupy klientów: tych którzy podpisali lub przedłużyli umowę z firmą w okresie od września 2022 roku.

Klienci skarżą się na podwyżki w Vectrze i Multimediach

Do września klienci Vectry i Multimedia Polska przesłali do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ponad 200 skarg na podwyżki inflacyjne. Teraz takich zgłoszeń jest już znacznie więcej. - Sygnałów od konsumentów w tym zakresie na Vectrę i Multimedia Polska mamy ok. trzysta - przekazał nam departament komunikacji UOKiK.

W połowie 2022 roku klauzule inflacyjne do umów z klientami wprowadziło też kilku innych operatorów usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych. Orange polska zaczął z nich korzystać latem ub.r., przy czym jedynie wobec 5 tys. klientów.

- Podwyższamy ceny jedynie o 4 proc. choć GUS ogłosił, że średnioroczna inflacja wyniosła 14,4 proc. To oznacza, że miesięczny abonament będzie wyższy od 2,40 do 5,90 zł. Zaczęliśmy informować klientów o podwyżce od początku czerwca. Nowe ceny będą obowiązywać od 12 lipca. W tym roku nie będziemy zmieniać cen z powodu inflacji innym klientom - opisał portalowi Wirtualnemedia.pl rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński.

Departament komunikacji UOKiK przekazał nam, że przesłano pojedynczą skargę w tym zakresie na Orange Polska i T-Mobile.

UOKiK sprawdza podwyżki inflacyjne

W listopadzie 2022 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie wyjaśniające w sprawie klauzul inflacyjnych. Oprócz Vectry, Multimedia Polska i Orange Polska dotyczy ono T-Mobile Polska i spółki P4, operatora sieci Play.

- Postanowienia stosowane w umowach muszą być jasne, precyzyjne i zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta. Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady, na podstawie których mają być świadczone usługi w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić za usługi telekomunikacyjne. Wprowadzone przez operatorów komórkowych klauzule do umów, które pozwalają im na podniesienie cen o poziom inflacji, zostaną przez nas sprawdzone pod kątem abuzywności i naruszania zbiorowych interesów konsumentów - zapowiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

CZYTAJ TEŻ: Ogromna kara dla Canal+. UOKiK: klientów wprowadzano w błąd

Departament komunikacji Urzędu w odpowiedzi na pytania Wirtualnemedia.pl stwierdził, że dotychczas nie postawiono żadnych zarzutów dotyczących stosowania klauzul inflacyjnych.

Vectra ukarana za podwyżkę sprzed lat

Na początku ub.r. UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - uzasadnił Tomasz Chróstny.

Vectra zapowiedziała, że odwoła się od grzywny do sądu. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.

Dołącz do dyskusji: Setki skarg na podwyżki w Vectrze. UOKiK na razie nie stawia zarzutów

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xtv
widać że vectra nie wyciąga wniosku a powoduje odejście abonenta do konkurencji .
odpowiedź
User
B
widać że vectra nie wyciąga wniosku a powoduje odejście abonenta do konkurencji .

Jakiej ? Coraz mniej bo UOKiK zgodził się na przejęcie UPC. Rynek robi się skostniały.
odpowiedź
User
Sknerus
Zarządcy operatorów powtarzają jak mantrę, że usługi internetowo-telekomunikacyjne są u nas za tanie. Mamy płacić tak jak w cywilizowanych krajach zachodu do którym dążymy. Za miskę ryżu nie będą nam stawiać i utrzymywać światłowodów.
odpowiedź