SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 22 mln kary dla Vectry za podwyżkę w trakcie umowy. Klienci mają dostać zwrot pieniędzy

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 22,23 mln zł za jednostronne zmiany umów pozwalające podnieść ceny usługi telewizyjnej i internetowej. Operator ma też zwrócić klientom podwyższone opłaty. Vectra nie zgadza się ze stanowiskiem UOKiK-u i zapowiada, że odwoła się do sądu.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o karze to konsekwencja zarzutów postawionych Vectrze w listopadzie 2021 roku na podstawie postępowania dotyczącego klauzuli modyfikującej umowy, które operator wdrożył w latach 2019-2020. Klauzulę dodano także w zawartych już wcześniej umowach z klientami.

Na podstawie klauzuli Vectra wprowadziła w kolejnych latach podwyżkę opłat - po 5 zł miesięcznie za usługę telewizyjną i internetową. Wyznaczała klientom termin, w którym mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, musieli płacić wyższe stawki.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Prezes UOKiK nałożył za to na Vectrę 22,23 mln zł grzywny, nakazał wycofać klauzulę i usunąć jej skutki. W praktyce oznacza to, że firma będzie musiała zwrócić klientom „pobrane w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała”.

W komunikacie Urzędu podkreślono, że „zarówno klauzula modyfikacyjna, a także późniejsze podwyżki opłat abonamentowych, nie zostały skutecznie wprowadzone do obowiązujących umów, gdyż odbyło się to bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd. Regulator uznał, że klauzula modyfikująca umowy i późniejsza podwyżka naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - komentuje w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zaznaczono, że jeżeli postanowienia umowne nie zawierają prawidłowej klauzuli modyfikacyjnej a przedsiębiorca planuje wprowadzić zmiany do umów na czas nieoznaczony, może zostać zawarte porozumienie między stronami na partnerskich zasadach, w ramach pełnej dobrowolności, bez konieczności wypowiadania umowy. - Taka sytuacja w przypadku Vectry nie miała miejsca, a przedsiębiorca wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych - podkreślił UOKiK.

Decyzja o karze nie jest prawomocna, Vectra może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Vectra: będziemy dochodzić naszych racji

Według Vectry zmiany w umowach i podwyżka zostały wprowadzone zgodnie z prawem. - W działaniach z 2019 i 2020 roku, mających na celu wprowadzenie do części umów zapisów tzw. klauzuli modyfikacyjnej, zabezpieczyliśmy w odpowiedni sposób interesy klientów tj. wszystkie osoby, których zmiany te dotyczyły, otrzymały od nas korespondencję, w której w jasny sposób wyjaśnialiśmy przyczyny ich wdrożenia - zapewnił operator w oświadczeniu.

- Zdecydowanie nie podzielamy stanowiska Urzędu i nie zgadzamy się z nałożonymi bezprecedensowymi sankcjami. Będziemy dochodzić naszych racji przed kolejnymi instancjami - zapowiedziała firma.

Według danych z początku 2022 roku Vectra miała ponad 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci. Wiosną zeszłego roku sfinalizowała sprzedaż spółki Multimedia Capital Two (należy do niej sieć kablowa w Pruszczu Gdańskim i Pogórzu), co było jednym z warunków zgody prezesa UOKiK na przejęcie Multimedia Polska przez Vectrę dwa lata temu.

UOKiK chce ukarać Vectrę ws. przejęcia Multimedia Polska

Ponadto Vectra przejęła 100 proc. udziałów spółki Evio Polska, dostawy usługi Telewizja Światłowodowa, oraz firmę telekomunikacyjną Elsat działającą na Górnym Śląsku. Rok temu Vectra poinformowała, że wraz z doradcami chce pozyskać inwestora do swojej spółki infrastrukturalnej. Zapowiedziała też, że do 2027 roku planuje poszerzyć zasięg swojej sieci światłowodowej do ponad 10 mln gospodarstw domowych.

Na początku grudnia ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie w sprawie nałożenia kary finansowej na Vectrę. Według UOKiK firma nie zrealizowała w pełni warunku postawionego jej przy przejęciu prawie trzy lata temu Multimedia Polska. Regulator zwrócił uwagę, że Vectra nie sprzedała dotychczas sieci w Kwidzynie, Łowiczu, Ostródzie, Olsztynie i Stargardzie.

Dołącz do dyskusji: Ponad 22 mln kary dla Vectry za podwyżkę w trakcie umowy. Klienci mają dostać zwrot pieniędzy

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
brawo
Teraz bierzcie się za klauzule inflacyjne.
odpowiedź
User
Aszk
Elegancko mi też Vectra podnosiła ceny ale z braku alternatyw musiałem się na nie godzić. Teraz oddadzą mi kaskę i dalej będę płacił mniej. To mi się podoba.
odpowiedź
User
Klient
Vectra musi nieźle zdzierać od klientów kasę skoro co chwile dostaje za coś kary.
odpowiedź