W 2026 r. e-commerce może stanowić 23 proc. handlu detalicznego w Polsce

Zakupy online w 2026 r. stanowić mogą 23 proc. handlu detalicznego w Polsce, a w całym regionie Europie Środkowo-Wschodniej do 20 proc. - prognozuje firma doradcza CBRE. W ciągu minionych pięciu lat udział e-commerce w sprzedaży w regionie urósł do 15 proc. - dodała.

pap
pap
Udostępnij artykuł:

Według CBRE kanał online w całym rynku handlu detalicznego w Europie Środkowo-Wschodniej zajmuje obecnie 15 proc.; na zakupy stacjonarne przypada 85 proc. Tylko w latach 2016-2021 udział e-commerce wzrósł z 6 proc. do 15 proc., a do 2026 roku może objąć nawet jedną piątą sektora handlowego.

Wzrosty dotyczą niemal wszystkich kategorii produktów, ale w ostatnich pięciu latach najszybciej rosła sprzedaż żywności i napojów. Jej udział w całym sektorze e-commerce był wcześniej znikomy, a na koniec 2021 r. zajmowała już 5 proc. rynku. Swoją obecność wyraźniej zaczęły zaznaczać także zabawki i gry oraz produkty do domu, obejmujące 1-2 proc. wszystkich zakupów - podała firma.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/amazon-stracil-890-tys-polskich-internautow-vinted-przyciaga-na-duzo-krocej-jak-sobie-radzi-shopee,7169784931543169a ##

CBRE dodała, że wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej w obszarze zakupów przez internet najmniejszą dynamikę wzrostów odnotowują Węgry; wyróżniają się natomiast Czechy i Polska, w których udział e-commerce w handlu jest wyższy niż średnia regionu. Według ekspertów firmy zakupy przez internet do 2026 r. w tych krajach mogą objąć nawet odpowiednio 24 proc. i 23 proc.

Podobnie jak w pozostałych krajach regionu, Polacy i Czesi przez internet najczęściej kupują elektronikę. Na drugim miejscu w Czechach znajdują się żywność i napoje, a w Polsce - ubrania oraz obuwie.

Według CBRE zgodnie z trendem omnichannel rozwój kanałów sprzedaży online idzie w parze z rosnącą liczbą sklepów stacjonarnych. "Pomijając rok 2020, w którym rynek w największym stopniu mierzył się z lockdownami, sektor cały czas się rozwijał. Przetrwał najgorszy okres, a wysokie statystyki odwiedzalności sklepów po ich otwarciu dowiodły, że konsumenci chcą kupować stacjonarnie" - podała firma doradcza. Wskazała, że do 2026 roku ten obszar rynku może wzrosnąć o 10 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wartosc-koszyka-zakupowego-wzrosla-w-ciagu-roku-o-30-zl-gdzie-najtaniej-auchon-najwieksze-podwyzki-w-makro-cash-and-carry,7169771640481409a ##

W ocenie Joanny Sinkiewicz z CBRE sprzedaż stacjonarna i online uzupełniają się nie tylko z punktu widzenia konsumenta, ale również z perspektywy sieci detalicznych. "Dzięki łączeniu rożnych kanałów, form sprzedaży i zwrotów, mogą one nie tylko wyróżnić się na rynku, zapewniając klientom komfort i indywidualne podejście, ale także m.in. efektywniej korzystać z przestrzeni magazynowej. Wykorzystują ją np. do realizacji zamówień do sklepów stacjonarnych czy do wysyłek produktów zamówionych online przez klientów indywidualnych" - wskazała ekspertka cytowana w informacji firmy.

Zwróciła uwagę, że obecnie na sprzedaż należy patrzeć szeroko, a rozdział e-commerce i tradycyjnego handlu bywa sztuczny. "Klienci oczekują, że oba kanały będą się przenikały i wzajemnie uzupełniały; warto tę zmianę zaakceptować" – oceniła Sinkiewicz.

CBRE to firma doradcza działająca na rynku nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ponad 100 tys. pracowników za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?
Materiał reklamowy

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?

Tak rośnie polski rynek reklamowy. Maleje udział telewizji

Tak rośnie polski rynek reklamowy. Maleje udział telewizji