SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W nowym roku wzrósł optymizm konsumentów

Rok 2013 Polacy powitali z nadzieją. Styczniowy pomiar Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos, po pesymistycznym spadku w grudniu, zanotował wzrost. Optymizm Polaków, mierzony wskaźnikiem WOK, wzrósł o 4 pkt.

Zgodnie z wynikami sondażu Ipsos w styczniu br. 20 proc. Polaków uważało, że sprawy kraju zmierzają w dobrym kierunku (jest to spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do zeszłego miesiąca).  Jednak zdecydowanie mniej Polaków obawia się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 12 miesiącach - w grudniu obawy zgłaszało 48 proc. badanych, podczas gdy w styczniu już 42 proc.

W styczniowym pomiarze Ipsos wzrost zaobserwowano we wszystkich składowych wskaźnika WOK. Ocena klimatu gospodarczego, czyli ocena bieżącej sytuacji gospodarczej w kraju i oczekiwań względem jej zmian, w stosunku do grudnia wzrosła aż o 6,38 pkt. uzyskując wynik 61,61 pkt.

Wyraźnie wzrósł także Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych.  W grudniowym pomiarze jego wartość wynosiła 60,55 pkt. podczas gdy w styczniu aż 65,77 pkt. (jest to wzrost o 5,22 pkt.). Połowa Polaków jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy pogorszyła się (w grudniu takie opinie wyrażało 55 proc. Polaków).

W grudniowym pomiarze wskaźnik Skłonności do Zakupów zatrzymał się na poziomie 85,62 pkt., co stanowi wzrost w porównaniu z grudniem o 2,52 pkt.

Zmniejszył się odsetek Polaków negatywnie oceniających zmianę sytuacji materialnej swojego gospodarstwa domowego w porównaniu z tą sprzed 12 miesięcy. W grudniowym pomiarze 39 proc. respondentów uważało, że sytuacja ich gospodarstwa domowego w ostatnim roku pogorszyła się, podczas gdy w styczniu odsetek ten wyniósł 33 proc.

Umiarkowanie optymistyczne oceny Polaków przekładają się również na pewien wzrost Wskaźnika Oczekiwań względem przyszłości – w stosunku do grudnia wzrósł on o 2,79 pkt. (osiągając poziom 79,66 pkt.). W porównaniu do zeszłego miesiąca nieco zwiększyła się grupa osób deklarujących, że aktualnie jest dobry moment na kupowanie dóbr trwałego użytku. W grudniowym pomiarze uważało tak 12 proc. Polaków, podczas gdy w styczniu odsetek ten wzrósł do 14 proc. Zmalał z kolei odsetek Polaków deklarujących, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie uda się odłożyć żadnych pieniędzy: w grudniowym pomiarze tego zdania było 73 proc. Polaków, podczas gdy w styczniu 70 proc. 

 WIRTUALNEMEDIA.PL

 

grudzień 2012

styczeń 2013

zmiana

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów

71,95 pkt

76,01 pkt

4,06 pkt

Klimat Gospodarczy

55,23 pkt

61,61 pkt

6,38 pkt

Skłonność do Zakupów

83,10 pkt

85,62 pkt

2,52 pkt

Wskaźnik Bieżący

60,55 pkt

65,77 pkt

5,22 pkt

Wskaźnik Oczekiwań

76,87 pkt

79,66 pkt

2,79 pkt


Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 10 – 17 stycznia 2013 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Dołącz do dyskusji: W nowym roku wzrósł optymizm konsumentów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
olo
calkiem bezpodstawnie,chyba,ze to blad pomiaru :),moze licza na uklady i matactwa i korupcje ?
taka nasza polska tradycja,ktora napawa optymizmem na "zalatwienie " wszystkiego
odpowiedź
User
wiki09
Skłonność do zakupów wzrasta szkoda, że nie jest poparta pensjami, ale jeżeli firmy już muszą ciągle toczyć bój o konsumenta to niech pomyślą o badaniach marketingowych.... ja szczerze polecam firmę www.instytut-ipc.pl, który przeprowadzi rzetelne badania, a przede wszystkim terminowo! Niech firmy odpowiednio wykorzystują skłonność do zakupów swoich konsumentów!
odpowiedź