SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów o 27 proc. i 53,8 mln zł zysku. „Strategia MoViBE i przedszkole telewizyjne”

W ub.r. Wirtualna Polska zanotowała 415,1 mln zł wpływów ze sprzedaży (o 27,5 proc. więcej niż rok wcześniej) i 53,8 mln zł zysku netto (wobec 5,7 mln zł w 2015 roku). - W 2017 roku będziemy kontynuować strategię „MoViBE” - mobile, video, bigdata i e-commerce. Będziemy jeszcze pozostawać w przedszkolu telewizyjnym, lecz z pewnością będzie to również czas, w którym najszybciej zdobywa się kompetencje - zapowiada prezes spółki Jacek Świderski.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

Przychody gotówkowe Wirtualnej Polski ze sprzedaży w ub.r. wzrosły jeszcze bardziej niż wpływy ze sprzedaży ogółem - o 31,9 proc., do 377,3 mln zł. Zyska operacyjny spółki wyniósł 80,86 mln zł (26,4 proc. w górę), a zysk EBITDA - 122,9 mln zł (30,2 proc. w górę).

- Za nami dobry rok. Słój przyrostu rocznego ebitdowego pnia Wirtualnej Polski, nie ustępuje swoją szerokością, pierwszym dwóm rocznikom kończącej się trzyletniej kadencji obecnego zarządu. Jesteśmy zadowoleni, że nasza spółka - niewrażliwa na porywiste wiatry legislacyjne jak pień drzewa na zmęczenie - znajduje się w miejscu i kondycji, które stawialiśmy sobie za cel - komentuje prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

W samym czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska zanotowała 122,95 mln zł wpływów ze sprzedaży (20,5 mln zł więcej niż rok wcześniej), i 23,12 mln zł zysku netto (wobec 649 tys. zł straty przed rokiem).

- W 2017 roku będziemy kontynuować strategię „MoViBE” - mobile, video, bigdata i e-commerce. Odsłony na urządzeniach mobilnych, zgodnie z zapowiedzią sprzed roku, przekroczyły 50 proc. odsłon ogółem. Nasza skłonność do zawierania transakcji na smartfonach uległa znacznej poprawie, a dystans przychodowy do komputerów stacjonarnych zmniejsza się. Pozyskiwanie i monetyzacja użytkowników urządzeń mobilnych pozostają priorytetem - zapowiada Jacek Świderski.

W październiku ub.r. Świderski powiedział, że już ponad 40 proc. przychodów firmy jest związane ze sprzedażą internetową (prowizje i inne płatności użytkowników za zakupy oraz wpływy z reklam serwisów sprzedażowych). Wydawca w ostatnich latach przejął kilka serwisów z sektora e-comemrce: w ub.r. 75 proc. udziałów Nocowanie.pl za 22 mln zł i całość udziałów TotalMoney.pl za 14,5 mln zł, a wcześniej m.in. spółkę Enovatis (należą do niej strony Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl) za 83,6 mln zł, Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, Allani oraz Domodi.pl i Homebook.pl.

W ujęciu pro forma (gdyby w całym 2016 i 2015 roku uwzględnić wyniki przejętych wtedy spółek) Wirtualna Polska zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 12,4 proc. a zysku netto - z 2,93 do 53,85 mln zł, natomiast w samym czwartym kwartale ub.r. jej przychody zwiększyły się w skali roku o 13,7 proc., a wynik netto - z 1,87 mln zł straty do 23,12 mln zł zysku.


Pod koniec ub.r. nadawanie zaczął kanał telewizyjny WP, dostępny m.in. w naziemnej telewizji cyfrowej i na stronie głównej portalu WP.pl. Według danych Nielsen Audience Measurement w lutym br. stacja miała 0,15 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej.

- W obszarze video w mijającym roku stało się dla nas jasne, że po okresie rozwoju ilościowego, nadszedł czas rozwoju jakościowego. To dla nas niezbędny produkt przy pozyskiwaniu telewizyjnych budżetów reklamowych. Mobilizację organizacji zapewnił start własnego, naziemnego kanału tv - opisuje Jacek Świderski. - W 2017 roku będziemy jeszcze pozostawać w przedszkolu telewizyjnym, lecz z pewnością będzie to również czas, w którym najszybciej zdobywa się kompetencje. Zdobytą wiedzę będziemy wykorzystywali w najważniejszym dla nas obszarze, czyli w krótkich formach wideo przeznaczonych do internetu - zapowiada.

- Podobnie jak do tej pory, kluczową rolę we wszystkich obszarach wydawniczych, reklamowych i e-commerce’owych, będą pełnić nasze systemy „big data” - to ważna przewaga konkurencyjna Wirtualnej Polski wynikająca ze skali działania i systemu kont e-mail - dodaje prezes firmy.

Całość przychodów sprzedażowych Wirtualnej Polski pochodzi ze sprzedaży reklam. Wpływy gotówkowe w tym zakresie zwiększyły się z 286 do 376,87 mln zł, a przychody barterowe zmalały z 39,65 do 37,82 mln zł.

Udział sprzedaży krajowej zmalał z 80 do 82 proc., a sprzedaży do innych krajów Unii Europejskiej - wzrósł z 16 do 18 proc.


Na zasadniczą część wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników Wirtualna Polska wydała w ub.r. 124,4 mln zł (wobec 98,89 mln zł rok wcześniej). Do tego doszły jeszcze koszty wynagrodzeń i świadczeń dla osób zatrudnionych w restrukturyzowanych spółkach (wzrost z 2,26 do 6,03 mln zł) i koszty opcji pracowniczych (wzrost z 1,39 do 1,77 mln zł).

Znacząco zwiększyły się też koszty zasadniczych usług obcych - ze 106,9 do 146,16 mln zł.

Członkowie zarządu Wirtualnej Polski z wynagrodzeń, narzutów i płatności opartych na akcjach spółki zarobili w ub.r. 5,38 mln zł, a członkowie rady nadzorczej - 1,96 mln zł.

Na koniec ub.r. zobowiązania długoterminowe Wirtualnej Polski wynosiły 330,13 mln zł (o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej), a zobowiązania krótkoterminowe - 113,34 mln zł (14,6 proc. więcej niż przed rokiem). O 14,3 proc. zwiększyły się aktywa trwałe spółki, a o 9,6 proc. - aktywa obrotowe.

Należności Wirtualnej Polski z tytułu kredytów, pożyczek i leasingów zmalały w skali roku z 192,68 do 174,57 mln zł, a ich udział w zobowiązaniach długoterminowych spółki - z 65,7 do 52,9 proc. Mocno wzrosły za to (z 62,76 do 124,89 mln zł) zobowiązania w ramach opcji put na udziały mniejszościowe, co jest związane zwłaszcza z dynamicznym rozwojem spółki Domodi (Wirtualna Polska ma 51 proc. jej udziałów, pozostałe może kupić w 2018 i 2020 roku).

Całościowe zadłużenie Wirtualnej Polski na podstawie umowy kredytu na koniec ub.r. wynosiło 212,9 mln zł.

Według badania Gemius/PBI w lutym br. serwisy i aplikacje Wirtualnej Polski zanotowały 20,88 mln zł realnych użytkowników i 2,93 mld odsłon.

Na przełomie ub. i br. z firmy wycofał się fundusz European Media Holding, który zainwestował w nią pod koniec 2013 roku. 7,5 mln akcji WP za łączną sumę 373,45 mln zł sprzedał różnym inwestorom instytucjonalnym, a 3,4 mln akcji za 177,1 mln zł - firmom należącym do członków zarządu WP: Jacka Świderskiego, Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów o 27 proc. i 53,8 mln zł zysku. „Strategia MoViBE i przedszkole telewizyjne”

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gary
WIrtualnePedia nadaja regularny przekaz nt. WP.
8 1
odpowiedź
User
PK
Wszystko pięknie, ale wzrost przychodów nie zawdzięczają stronie głównej, która stała śmietnikiem z kąśliwą propagandą antyrządową. Gdyby czyta się WP, to ma się wrażenie, że żyjemy w kraju pogrążonym w głębokim kryzysie, politycznym i gospodarczym. Widać polityka i politycy rządzą w tej firmie...
29 5
odpowiedź
User
dan
Jeżeli ponad 40% wpływów jest ze sprzedaży internetowej, to o ile wzrosła sprzedaż z reklam??? Dynamika i PLN. Ktoś wie?
3 0
odpowiedź
User
deckard
Jak to sie ma do wczorajszej informacji:

"Pod koniec grudnia ub.r. Grupa Wirtualna Polska (której 100 proc. udziałów ma Wirtualna Polska Holding) sprzedała całość posiadanych przez siebie udziałów w spółce WP Shopping. Na transakcji tej spółka poniosła stratę podatkową w wysokości 378 mln zł, od której maksymalna kwota aktywa na odroczony podatek dochodowy to 72 mln zł. Spółka prognozuje jednak, że w najbliższych latach dochody podatkowe pozwolą jej stopniowo rozliczyć aktywo na odroczony podatek dochodowy dotyczący tej transakcji w kwocie do 55 mln zł. Dlatego podjęto decyzję, że 55 mln zł aktywa podatkowego powiększy skonsolidowany wynik finansowy netto Wirtualnej Polski za ub.r."

Czyli bez tego byłaby strata? A nie 53,8 mln zysku netto?
13 0
odpowiedź
User
Gg
Korzystam tylko z poczty. Portal traktuje czytelnika jak debila.
5 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing