2,3 proc. więcej na reklamy w Polsce. Internet i kina najbardziej w górę, w sieci połowa wydatków trafia do Facebooka i Google (raport)

W pierwszym kwartale br. wartość netto polskiego rynku reklamy wyniosła 1 916,6 mln zł, o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Po ok. 10 proc. wzrosły wydatki w internecie i kinach, natomiast o kilkanaście proc. zmalały w prasie - wynika z danych Starcomu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według Starcomu wzrost wydatków reklamowych w minionym kwartale wynika z poprawy koniunktury gospodarczej w Polsce. - Wszystkie wskaźniki makroekonomiczne wykazują pozytywną tendencje. W pierwszym kwartale wzrost PKB wyniósł aż 4 proc., a prognozy na cały 2017 r. mówią o dynamice na poziomie 3,5 proc.. Dodatkowym impulsem dla konsumentów jest program „Rodzina 500+”, w ramach którego polskie rodziny otrzymają w bieżącym roku 23 mld zł. Wszystko to pozwala zachować optymizm co do rynku reklamowego - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

- Wszystko to pozwala zachować optymizm co do rynku reklamowego. Dlatego też zmieniamy naszą prognozę i zawężamy szacowany przedział wzrostu z 2-3 proc. do 2,5-3 proc. - dodaje Kolenkiewicz.

grafika

Zdecydowanie największym kanałem komunikacji marketingowej pozostaje telewizja, w której wydatki reklamowe w minionym kwartale wyniosły 911 mln zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowanie najbardziej swoje inwestycje reklamowe w tym medium zwiększyła branża motoryzacyjna (o 11,3 mln zł, czyli 25,3 proc.), głównie za sprawą budżetu Volkswagen Group Polska. Sektor mediów wydał o 6,2 mln zł więcej niż rok wcześniej (22,3 proc. w górę), m.in. dzięki intensywniej kampanii serwisu ShowMax.com, a sektor urzędów i instytucji państwowych - o 7 mln zł (44,6 proc. w górę). Największą branżą jest niezmiennie farmacja (z wydatkami wynoszącymi 227,3 mln zł), przed handlem i żywnością.

Inwestycje na reklamy radiowe zmalały o 3,2 proc. do 149 mln zł, a w samym marcu były aż o 10,7 proc. niższe niż rok wcześniej. Branża farmaceutyczna w całym kwartale wydała o 5 mln zł (czyli 17,9 proc.) więcej niż przed rokiem, za to sektor handlowy w samym marcu ograniczył budżety o 13 proc., co wynika m.in. z tego, że Wielkanoc przypadła w br. później niż w ub. Mocno urosły także wydatki sektora określanego jako pozostałe, głównie za sprawą akcji niestandardowych radia RMF FM

Reklama outdoorowa zanotowała spadek o 1 proc. do 99 mln zł, co wynika głównie z ograniczenia o ok. 20 proc. wydatków na reklamę tranzytową i cyfrową. Po stronie reklamodawców najbardziej (o 5,8 mln zł, czyli 46,3 proc.) nakłady zwiększyła branża mediów, głównie dzięki intensywnej kampanii serwisu Pyszne.pl. Jeśli chodzi o typy nośników, co jedynym, na który przeznaczono więcej niż przed rokiem, były citylighty.

Inwestycje reklamowe w magazynach zmalały w skali roku o 10,9 proc. do 71 mln zł, mimo że firma Aflofarm wydała tam trzy razy więcej niż rok wcześniej. Mocno swoje nakłady ograniczyły natomiast sektor higieny i pielęgnacji (o 2,8 mln zł, czyli 19,2 proc.), odzieży i dodatków (o 2,3 mln, czyli 23,7 proc.) i mediów (o 2,2 mln zł, czyli 26,5 proc.).

Z kolei w dziennikach wydatki reklamowe zmniejszono o 14,5 proc. do 42 mln zł. Jedynymi, niewielkimi wolumenowo kategoriami, które zwiększyły tam inwestycje, są czas wolny (0,2 mln zł, czyli 7 proc.) oraz komputery i audio video (o 0,2 mln zł, czyli 51,1 proc.).

Wartość reklamy kinowej wzrosła w skali roku o 9,3 proc. do 26 mln zł. Jest to związane z rosnącą frekwencją w kinach - w minionym kwartale sprzedano 17,1 mln biletów, o 11,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie intensywnie promowały się firmy Kino Świat, Storck, McDonald’s i Volkswagen Group Polska.

grafika

W internecie wydatki reklamowe zwiększyły się o 10,6 proc. (czyli 59,1 mln zł) do 618 mln zł. Więcej niż rok wcześniej zainwestowała branża handlowa (o 5,2 mln zł, czyli 5,6 proc.) i motoryzacyjna (o 8,4 mln zł, czyi 13,1 proc.), a mniej - sektor finansowy (o 12,6 mln zł, czyli 14,8 proc.).

Starcom szacuje, że ponad połowa wydatków na reklamy internetowe trafiła do Google (do której oprócz wyszukiwarki należy YouTube i sieć Google Display Network) oraz Facebooka, który osiągnął najwyższą dynamikę wzrostu. Udział mobile’u w całym rynku reklamy internetowej wyniósł 36,1 proc.

grafika

Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał w skali roku z 48,4 do 47,5 proc., a prasy - z 6,9 do 5,9 proc. Natomiast internet zanotował wzrost z 29,8 do 32,3 proc.

grafika

Wydatki reklamowe branży mediów wzrosły o 29,1 proc. do 108,6 mln zł (co związane jest z intensywnymi kampaniami serwisów internetowych Pyszne.pl, Momondo.pl czy Showmax.com), a branży odzieży i dodatków - o 25 proc. do 39,4 mln zł.

Sektor motoryzacyjny zwiększył inwestycje reklamowe o 12,7 proc. do 156,5 mln zł, a telekomunikacyjny - o 10,9 proc. do 170,9 mln zł. W tym drugim największym marketerem był T-Mobile Polska.

Znacząco spadły natomiast nakłady branży żywności (o 14,1 proc. do 205,1 mln zł) i finansów (o 18,5 proc. do 138,7 mln zł). W tej pierwszej znaczenie miało to, że Wielkanoc przypadła w tym roku w połowie kwietnia, a w ub.r. była pod koniec marca. Swoje inwestycje ograniczyły m.in. firmy Nestle, Unilever, Hochland czy Maspex Wadowice.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+