W rodzinach o zakupach najczęściej decydują matki

Rola matki w decyzjach zakupowych jest największa, ale "swoje do powiedzenia" ma też dziecko - wynika z badania IQS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Jeśli chodzi o gry i zabawki, głównym decydentem w tym obszarze wcale nie są dzieci. To matka podejmuje ostateczną decyzję, choć ojcowie sobie przypisują kluczową rolę w procesie decyzyjnym.

Kupowanie gier i zabawek sprawia przyjemność większości przebadanym dzieciom (72 proc.). Jednocześnie niemal co druga matka i ojciec również lubi takie zakupy. Matki szczególną satysfakcję czerpią z dokonywania zakupów w związku z konkretną okazją.

Dla matek największy wpływ na zakup ma cena (50 proc.). 71 proc. matek przyznaje, że porównuje ceny gier/zabawek w różnych sklepach. Ojcowie przywiązują zaś uwagę do jakości (54 proc.). Dla dzieci najważniejsza jest opinia rówieśników (53 proc.).

grafika

Matka jest również głównym decydentem w procesie zakupu produktów spożywczych, ale dzieci też mają spory wpływ na to, co ostatecznie znajdzie się w domowej lodówce.

Co drugiej kobiecie zakupy spożywcze sprawiają radość, w przypadku ojców jest to 35 proc., a dzieci - 26 proc. Zarówno matka, jak i ojciec dużą uwagę przykładają do jakości (matka 68 proc., ojciec 70 proc.). Dla dzieci najważniejsza jest cena (38 proc.). Ważna jest również opinia rówieśników (26 proc.) oraz reklama (24 proc.).

W procesie zakupowym ubrań najważniejsza jest rola matki, ale również w tym obszarze dzieci mają dużo do powiedzenia.

Zakupy te lubią i matki (61 proc.) i dzieci (48 proc.). Matka największą uwagę przywiązuje przy tym do jakości produktów (73 proc.) i ich ceny (73 proc.), podczas gdy dla dzieci najważniejsza jest marka (48 proc.).

grafika

Badanie zostało przeprowadzono przez agencję badawczą IQS dla Generation, w 2017 r., techniką wywiadu internetowego, na ogólnopolskiej próbie rodziców i dzieci w wieku 11-16 lat, matki N=400, ojcowie N=200, dzieci 11-16 lat N=200.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

HBO Max poszerza zasięg

HBO Max poszerza zasięg

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Prezes Burda Media Polska w wywiadzie dla prestiżowego "The Drum". Co powiedział o mediach?

Prezes Burda Media Polska w wywiadzie dla prestiżowego "The Drum". Co powiedział o mediach?

Hollywood przeciw fuzji Netfliksa z Warner Bros.? Właściciele kin i reżyserzy alarmują

Hollywood przeciw fuzji Netfliksa z Warner Bros.? Właściciele kin i reżyserzy alarmują