SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zenith Poland z 400 mln zł przychodów i 3,8 mln zł zysku

W ub.r. dom mediowy Zenith Poland (należący do koncernu Publicis Groupe) zanotował spadek przychodów o 0,4 proc. do 399,93 mln zł. Firma ograniczyła wydatki operacyjne o 1,6 proc., dzięki czemu jej zysk netto zwiększył się z 2,18 do 3,84 mln zł.

fot. tvpfot. tvp

Wszystkie wpływy Zenith Poland pochodziły z działalności podstawowej. Przychody krajowe zmalały rok do roku z 371,48 do 360,12 mln zł, a te z zagranicy zwiększyły się z 30 do 39,8 mln zł.

W sprawozdaniu złożonym w KRS firma wyliczyła, że w ub.r. zaczęła współpracę z Credit Agricole Bank Polska, Grupą Lotos, Torf Corporation i Bonprix. Przestała natomiast obsługiwać firmy Daimler, Creamfinance, 3M, Mylan i Boehringer Ingelheim. - Struktura klientów gwarantuje niezakłóconą działalność firmy nawet w razie utraty któregoś z kontraktów - zapewniono.

Zenith Poland współpracuje też z agencjami reklamowymi oraz innymi firmami z koncernu Publicis Groupe. Przychody spółki w ramach Publicis Groupe zwiększyły się z 13,28 do 17,13 mln zł, na zeszłoroczne złożyło się przede wszystkim 7,43 mln zł od rumuńskiej firmy Red Media, 4,46 mln zł od niemieckiej Zenithmedia i 2,5 mln zł od rumuńskiej Lion Communication.

Czytaj także: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

Koszty 1,6 proc. w dół, 173 pracowników

Wydatki operacyjne Zenith Poland zwiększyły się z 400,03 mln zł w 2018 roku do 393,86 mln zł w ub.r., czyli o 1,6 proc. Koszty usług obcych (głównie zakupu powierzchni reklamowych w mediach) zmalały z 373 do 365,55 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 20,84 do 21,78 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,57 do 3,75 mln zł. W firmie w ub.r. pracowały przeciętnie 173 osoby, o siedem więcej niż rok wcześniej.

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 1,04 do 1,06 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 1,15 do 1,29 mln zł. Natomiast pozostałe wydatki operacyjne wzrosły z 1,99 do 2,76 mln zł.

Na zakup usług od innych firm z Publicis Groupe spółka przeznaczyła 13,33 mln zł, z czego 10,13 mln zł poszło do SMG Poland.

Zysk na kapitał zapasowy

Dzięki znacząco większemu spadkowi wydatków operacyjnych niż przychodów polepszyła się rentowność Zenith Poland. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 1,44 do 6,06 mln zł, zysk operacyjny - z 2,85 do 5,4 mln zł, zysk brutto - z 2,78 do 4,89 mln zł, a zysk netto - z 2,18 do 3,84 mln zł.

Bezpośrednim właścicielem Zenith Poland jest holenderska spółka Publicis Groupe Holdings, ma 100 proc. jego udziałów. Zeszłoroczny zysk netto Zenith Poland zdecydowano się w całości przeznaczyć na kapitał zapasowy.

„Ogromne wyzwanie związane z COVID-19”

W sprawozdaniu Zenith Poland zwrócono uwagę, że wskutek epidemii koronawirusa nastąpiło spowolnienie gospodarcze, które ma duży wpływ na rynek marketingowy.

- Wiemy, że rynek reklamowy jest silnie skorelowany z kondycją gospodarczą, stąd w tej chwili możemy przyjąć dwa scenariusze: jeżeli PKB będzie wynosić pow. 3 proc. to rynek reklamowy powinien wzrosnąć o 2,1 proc., natomiast w sytuacji kiedy PKB będzie na poziomie 1,6 proc. - opisano.

- Z każdym miesiącem prognozy na 2020 r. dla polskiej gospodarki są coraz grosze. Bieżący rok będzie najgorszym rokiem dla polskiej gospodarki od początku prowadzenia statystyki PKB. Polska gospodarka skurczy się pierwszy raz od niemal 30 lat - dodano.

- Rok 2020 będzie dla Spółki ogromnym wyzwaniem ze względu na sytuację związaną z COVID-19 - przyznały władze Zenith Poland.

Jakie są wyniki innych polskich firm z Publicis Groupe?

W ub.r. agencja reklamowa Publicis Poland zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 26,2 proc. do 33,16 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 4,78 do 1,12 mln zł. - Rok 2019 przebiegał pod znakiem renegocjacji istniejących kontraktów oraz pewnego spowolnienia działań klientów ze względu ogromną aktywność rok wcześniej - opisała firma w sprawozdaniu. Należąca do niej spółka Publicis Lion miała 14,72 wpływów i 224 tys. zł zysku.

W przypadku agencji reklamowej Leo Burnett Warszawa przychody sprzedażowe zmniejszyły się o 21,7 proc. do 21,85 mln zł, a zysk operacyjny z 1,69 do 1,47 mln zł. Natomiast zysk netto firmy poszedł w górę z 30,23 do 39,1 mln zł, głównie dzięki dywidendom od Starcomu i SMG Poland.

Z kolei przychody agencji public relations MSL Group zwiększyły się o 23,3 proc. do 40,57 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 33,9 proc. do 38,68 mln zł zysk netto zmalał z 3,56 do 2,08 mln zł. W związku z epidemią firma wprowadziła oszczędności, m.in. obniżki pensji.

Agencja produkcyjna Prodigious w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 4,6 proc. do 15,65 mln zł oraz zysku netto z 2,41 mln zł do 511,7 tys. zł. Ponad połowę przychodów zapewniła firmie agencja reklamowa Saatchi&Saatchi IS.

Dom mediowy Starcom w ub.r. zanotował spadek przychodów reklamowych o 3,8 proc. do 1,03 mld zł. Firmie udało się ograniczyć koszty operacyjne o 5 proc. do 1 mld zł, dzięki czemu poprawiły się jej wyniki rentowności, zysk netto wzrósł z 14,57 do 24,37 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Zenith Poland z 400 mln zł przychodów i 3,8 mln zł zysku

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kim ci ludzie są i po co?
173 osoby do wysadzania reklam nagranych przez kogo innego do telewizora?
Bez kitu, pytam bez złośliwości - czym się zajmuje dom mediowy?
Ustalaniem cen gdzin emisji reklam. 173 osoby to robią?

Czy to są raczej etaciki do przezimowania dla politycznie przegranych polskojęzycznych reprezentantów obcych państw?

Jaja ... :O

Ja myślałem, ze z 10-20 osób tam pracuje, nie 173...
odpowiedź