SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wpływy Starcomu zmalały o 3,8 proc., zysk wzrósł do 24,4 mln zł

Dom mediowy Starcom (należący do Publicis Groupe) w ub.r. zanotował spadek przychodów reklamowych o 3,8 proc. do 1,03 mld zł. Firmie udało się ograniczyć koszty operacyjne o 5 proc. do 1 mld zł, dzięki czemu poprawiły się jej wyniki rentowności, zysk netto wzrósł z 14,57 do 24,37 mln zł.

Article

Przychody Starcomu zmalały z 1,07 do 1,03 mld zł. Wpływy z działalności mediowej zmniejszyły się z 1,05 do 1,01 mld zł, a przychody oddział Re:Sources Poland, zajmującego się prowadzeniem ksiąg rachunkowych dla różnych polskich spółek należących do Publicis Groupe - z 21,77 do 20,52 mln zł.

Wpływy krajowe Starcomu spadły z 1,04 mld zł do 964,71 mln zł, natomiast te z zagranicy poszły w górę z 36,13 do 68,59 mln zł.

Starcom należy do koncernu marketingowego Publicis Groupe, natomiast bezpośrednim właścicielem domu mediowego jest agencja reklamowa Leo Burnett. Przychody Starcomu od innych firm z Publicis Groupe w ub.r. wyniosły 81,9 mln zł, wobec 60,56 mln zł rok wcześniej.

W ub.r. na takie wpływy złożyło się przede wszystkim 24,81 mln zł od Starcom Worldwide, 21,3 mln zł od SMG Poland i 20,3 mln zł od Publicis Groupe Holdings.

- Starcom konsekwentnie rozwija swoje pozycjonowanie, które opiera się na dogłębnym zrozumieniu konsumenta, jego relacji z markami i technologiami. Tworząc strategie Starcom wykorzystuje wiedzę z psychologii, ekonomii behawioralnej (wykorzystanie heurystyk) neuro -science, antropologii kulturowej i kognitywnej, a w doborze mediów zaawansowaną analitykę opartą na danych pokazujących efekty biznesowe i marketingowe, a nie tylko mediowe - opisano w sprawozdaniu firmy złożonym w KRS.

Dodano, że dzięki temu Starcom realizuje więcej projektów analitycznych (modelowanie POEM, multitouch atribution, direct TV) i badawczych (mierzenie wpływu mediów na konkretne KPI marketingowe). - To podejście Starcom przekuwa na konkretne rekomendacje tworząc i wykorzystując autorskie frameworki (digitalowy, influencerski, danych), wysokie kompetencje w planowaniu kampanii video (GRP Booster, Direct TV), a także na budowanie całości doświadczeń na ścieżce konsumenta - wyliczono.

W tegorocznym raporcie RECMA dom mediowy Starcom, tak samo jak MediaCom, został uznany za dominujący na polskim rynku, zajął pierwsze miejsce w zestawieniu, uzyskując 21 pkt.

Koszty 5 proc. w dół, 15 pracowników więcej

Wydatki operacyjne Starcomu poszły w dół o 5 proc. - z 1,05 do 1 mld zł. koszty usług obcych, czyli głównie zakupu powierzchni reklamowych w mediach, zmalały z 985,37 do 921,47 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 50,75 do 60,48 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,91 do 10,93 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio na etacie 488 osób, o 15 więcej niż rok wcześniej.

Na amortyzację spółka przeznaczyła w ub.r. 1,75 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - 1,43 mln zł, wobec odpowiednio 1,43 i 1,6 mln zł w 2018 roku. Natomiast pozostałe koszty rodzajowe zwiększyły się z 4,98 do 5,83 mln zł.

Na zakup usług od innych firm z koncernu Publicis Groupe Starcom wydał 22,41 mln zł, z czego 11,55 mln zł od SMG Poland, a 5,03 mln zł od Publicis Groupe Holdings.

Rentowność w górę, przez koronawirusa spodziewany spadek budżetów klientów

Znacząco poprawiły się wyniki rentowności Starcomu. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 19,23 do 30,77 mln zł, zysk operacyjny - z 18,92 do 31,51 mln zł, zysk brutto - z 18,27 do 30,43 mln zł, a zysk netto - z 14,57 do 24,37 mln zł.

W ub.r. firma zapłaciła 6,06 mln zł podatku dochodowego, wobec 3,7 mln zł rok wcześniej.

W sprawozdaniu krótko skomentowano konsekwencje epidemii koronawirusa, zaznaczając, że nie można oszacować konsekwencji ilościowych i jakościowych z powody dynamiki tej sytuacji i braku podobnych wydarzeń w przeszłości.

- W związku z sytuacją epidemiologiczną w 2020 roku zarząd spółki spodziewa się zmniejszenia budżetów marketingowych klientów, co przełoży się na spadek obrotów oraz w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na sytuację finansową - przyznano.

- Na bieżąco analizujemy sytuację spółki w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 w Polsce, w tym uwarunkowania, istotnie wpływające na generowane wyniki finansowe i sytuację gospodarczą spółki. Podejmujemy stosowne odpowiednie działania i środki prewencyjne. Spodziewamy się wahań popytu w krótkim okresie i ryzyko to ograniczamy poprzez wdrożenie na bieżąco planów awaryjnych. Perspektywy krótkoterminowe są obarczone dużym stopniem niepewności, ale spodziewamy się pozytywnego rozwoju po stronie popytu w perspektywie średnio- i długoterminowej mając na uwadze pozycję rynkową spółki - dodano.

Jakie są wyniki innych polskich firm z Publicis Groupe?

W ub.r. agencja reklamowa Publicis Poland zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 26,2 proc. do 33,16 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 4,78 do 1,12 mln zł. - Rok 2019 przebiegał pod znakiem renegocjacji istniejących kontraktów oraz pewnego spowolnienia działań klientów ze względu ogromną aktywność rok wcześniej - opisała firma w sprawozdaniu. Należąca do niej spółka Publicis Lion miała 14,72 wpływów i 224 tys. zł zysku.

W przypadku agencji reklamowej Leo Burnett Warszawa przychody sprzedażowe zmniejszyły się o 21,7 proc. do 21,85 mln zł, a zysk operacyjny z 1,69 do 1,47 mln zł. Natomiast zysk netto firmy poszedł w górę z 30,23 do 39,1 mln zł, głównie dzięki dywidendom od Starcomu i SMG Poland.

Z kolei przychody agencji public relations MSL Group zwiększyły się o 23,3 proc. do 40,57 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 33,9 proc. do 38,68 mln zł zysk netto zmalał z 3,56 do 2,08 mln zł. W związku z epidemią firma wprowadziła oszczędności, m.in. obniżki pensji.

Agencja produkcyjna Prodigious w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 4,6 proc. do 15,65 mln zł oraz zysku netto z 2,41 mln zł do 511,7 tys. zł. Ponad połowę przychodów zapewniła firmie agencja reklamowa Saatchi&Saatchi IS.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy Starcomu zmalały o 3,8 proc., zysk wzrósł do 24,4 mln zł

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bolek
Gratulacje! Będzie na bonus wakacyjny dla ludzi, bo ludzie liczą się najbardziej!
odpowiedź
User
zenit
ooo, a pensje?
odpowiedź
User
ojciec adamczyk
A ciecia poszły o 15-20% pensji i premii rocznej tez nie będzie i wyjazdu integracyjnego :) i zapomnij o imprezie swiątecznej . to wszystko fikcja
odpowiedź
User
Przewalamy kase
1mld obrotu i 3% zysku a w tamtym roku 1,5%. Cza było na lokatę bankową dać kasę.
odpowiedź
User
Franek
pensje ludziom obcięli a zysk do góry. i "sieć" znowu zarobiła kosztem pracowników
odpowiedź