Wpływy MSL Group wzrosły o 23 proc., a zysk zmalał. „Nikt nie stracił pracy ze względu na epidemię”

W ub.r. przychody agencji public relations MSL Group zwiększyły się o 23,3 proc. do 40,57 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 33,9 proc. do 38,68 mln zł zysk netto zmalał z 3,56 do 2,08 mln zł. W związku z epidemią firma wprowadziła oszczędności, m.in. obniżki pensji. - Do tej pory w MSL nikt nie stracił pracy ze względu na COVID-19 i w najbliższej przyszłości ta sytuacja się nie zmieni - zapewnia Wirtualnemedia.pl szef agencji Sebastian Stępak.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Jak podano w sprawozdaniu MSL Group złożonym w KRS przychody krajowe agencji zwiększyły się z 24,3 mln zł w 2018 roku do 32,15 mln zł w ub.r., a wpływy z zagranicy zmalały z 8,6 do 8,41 mln zł.

- Na dobrą kondycję firmy w 2019 roku wpłynęły przede wszystkim projekty będące efektem działań na jak również projekty mające swoje korzenie w zacieśnieniu współpracy z innymi spółkami z grupy Publicis w Polsce oraz biurami MSL na całym świecie. Rośnie skala eksportu usług - ze szczególnym uwzględnieniem instrukcji postępowania i prowadzenia kampanii na innych rynkach europejskich - opisano w sprawozdaniu z działalności MSL Group.

Agencja należy do Publicis Groupe. Wpływy sprzedażowe agencji od innych firm z tego koncernu wzrosły z 3,25 do 5,4 mln zł. Na tę drugą kwotę złożyło się przede wszystkim 3,49 mln zł wpływów od Leo Burnett i 1,22 mln zł od SMG Poland. Do tego doszło 1,1 mln zł pozostałych przychodów: 990,9 tys. od Prodigious i 85 tys. zł od Starcomu. Z drugiej strony agencja przeznaczyła w ub.r. 6,34 mln zł na zakup usług od innych spółek należących do Publicis Groupe. 3,33 mln zł wydała w SMG Poland, 1,02 mln zł w czaskiej firmie Lion Communications, a 908,5 tys. zł w Leo Burnett.

- Do wzrostu przychodów w dużej mierze przyczynił się charakter projektów prowadzonych przez MSL w 2019 roku. Wiele z nich to duże, głośne medialnie przedsięwzięcia nagradzane na konkursach branżowych w Polsce i na świecie. Skala budżetów jaką dysponowali stali klienci agencji w minionym roku była znacząco większa - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Sebastian Stępak, prezes agencji. - Fantastycznie radziły sobie działy Healthcare, Consumer oraz Technologiczny, oferując klientom wiele niestandardowych rozwiązań, które finalnie wygrały z tradycyjnym podejściem widocznym w zapytaniach ofertowych - zaznacza.

Więcej na usługi obce, mniej pracowników

Koszty operacyjne MSL Group w ub.r. wyniosły 38,68 mln zł, co wobec 28,88 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 33,9 proc. Ich zdecydowaną większość stanowią nakłady na usługi obce, które poszły w górę z 17,96 do 27,15 mln zł.

Natomiast wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 8,05 do 8,77 mln zł, a na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze - z 1,4 do 1,52 mln zł. W ub.r. średnie zatrudnienie w agencji wynosiło 65 etatów, a w 2018 roku było to 71,85 etatów. W drugiej połowie kwietnia br. zmienił się prezes agencji: odszedł Sebastian Hejnowski, a stanowisko objął Sebastian Stępak.

Nakłady na zużycie materiałów i energii zmalały w ub.r. z 359,4 do 309,6 tys. zł, na amortyzację - z 76,9 do 64,3 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 906,7 do 739,7 tys. zł.

Ponieważ koszty operacyjne agencji zwiększyły się mocniej od przychodów, pogorszyły się jej wskaźniki rentowności. Zysk sprzedażowy zmalał z 4,02 do 1,89 mln zł, zysk operacyjny - z 4,57 do 2,74 mln zł (pozostałe wpływy operacyjne wzrosły z 576,9 tys. zł do 1,21 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 30,3 do 350,9 tys. zł), natomiast zysk netto zmniejszył się z 3,56 do 2,08 mln zł.

„Każda zaoszczędzona złotówka pomoże nam uniknąć redukcji osobowych”

W sprawozdaniu z działalności, sporządzonym w połowie maja, zarząd MSL Group zwrócił uwagę, że agencja pełni funkcję centrum sieci MSL w Europie Środkowo-Wschodniej.- W przeciągu dwóch lat znacząco zwiększy to zasięg geograficzny oddziaływania całej marki MSL. Klienci będą mogli liczyć na błyskawiczną realizację kampanii w tym samym momencie w kilkudziesięciu krajach, koordynowaną w pełni przez warszawskie biuro - zapowiedziano.

Natomiast jako ryzyko wskazane zostały „zaniżanie cen usług przez lokalne agencje, które po pewnym czasie ogłaszają upadłość, nieodwracalnie psując rynek, oraz niepewna sytuacja mediów”.

Władze MSL Group nie są w stanie oszacować wpływu epidemii koronawirusa na działalność firmy, tłumaczą, że sytuacja zmienia się dynamicznie, a wcześniej nie było podobnych wydarzeń. Zaznaczono, że zostaną podjęte odpowiednie działania.

- Rynek na którym działa spółka uległ skurczeniu i pogorszeniu. W związku z powyższym, aby zapewnić ciągłość funkcjonowania spółki oraz utrzymać pożądany poziom dochodowości zarząd podjął konieczne kroki pozwalające dostosować koszty działalności do osiąganych przychodów - zapowiedział zarząd MSL Group.

Jakie to kroki? - Oprócz dobrowolnej redukcji wynagrodzeń, którą wprowadziliśmy solidarnie, tak jak wszystkie spółki w całej Grupie Publicis poczyniliśmy wszelkie możliwe oszczędności, na jakie mogliśmy sobie pozwolić, chroniąc przede wszystkim komfort pracowników MSL i jakość obsługi klientów - opisuje Sebastian Stępak. - Wierzymy, że każda zaoszczędzona złotówka pomoże nam - w przypadku złej koniunktury w dalszej części roku - uniknąć redukcji osobowych. Do tej pory w MSL nikt nie stracił pracy ze względu na epidemię COVID-19 i w najbliższej przyszłości ta sytuacja się nie zmieni - podkreśla.

Prezesowi MSL Group trudno prognozować wyniki agencji w całym br. - W obecnej sytuacji jakiekolwiek estymacje są warte tyle samo, co wróżenie z fusów. Jeżeli najbardziej doświadczeni ekonomiści nie są w stanie przewidzieć jak będzie wyglądała koniunktura w najbliższym czasie, trudno wchodzić w ich kompetencje. Jedno jest pewne - nadzwyczajna sytuacja to nadzwyczajne środki. Zrobimy wszystko, aby utrzymać firmę w dobrej kondycji i wyjść z kryzysu z możliwie najlepszym wynikiem. Wierzę w zespół, który udało zbudować się w MSL i jeżeli będzie pracował tak ciężko i odważnie jak w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, to nasza pozycja rynkowa nie wydaje się być zagrożona - zapewnia Stępak.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"