SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zmalały wydatki reklamowe w telewizji, wzrosły w gazetach, radio najbardziej w górę (dane z I kwartału br.)

W pierwszym kwartale br. cennikowe przychody reklamowe gazet po raz pierwszy od dłuższego czasu wzrosły w skali roku. Największy wzrost zanotowały radio, indoor i magazyny, spadły cennikowe wpływy telewizji i outdooru.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w pierwszym kwartale br. cennikowe wydatki reklamowe w mediach poza internetowych ogółem wyniosły 6,42 mld zł (netto, bez rabatów i autopromocji). Było to o 5,2 więcej niż w pierwszym kwartale 2014 roku.

Według danych Kantar Media magazyny na reklamach zarobiły 18,3 proc. więcej niż rok wcześniej - 715,9 mln zł, a kina zanotowały wzrost przychodów o 11,3 proc., do 412,7 mln zł. Po raz pierwszy od bardzo długiego czasu wzrosły cennikowe wpływy z reklam gazet - o niespełna 1 procent, do 345,1 mln zł.

W pierwszym kwartale br. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. mniej zarobiły telewizja i outdoor. Wydatki na reklamę tv spadły o 2,5 proc. - do 3,4 mld zł, a na reklamę outdoorową - o 0,8 proc., do 311,7 mln zł.

Cennikowe wpływy reklamowe mediów

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I- III 2014

I-III 2015

zmiana proc.

TELEWIZJA

3 511 054 212 zł

3 422 748 958 zł

-2,5

RADIO

951 713 375 zł

1 201 355 912 zł

26,2

GAZETY

342 370 085 zł

345 062 377 zł

0,8

MAGAZYNY

605 381 737 zł

715 888 424 zł

18,3

OUTDOOR

314 248 841 zł

311 682 227 zł

-0,8

KINA

370 843 224 zł

412 691 689 zł

11,3

INDOOR

5 336 810 zł

9 525 150 zł

78,5

razem

6 100 948 284 zł

6 418 954 737 zł

5,2

Łukasz Pytlewski, analytics manager w domu mediowym MEC, zwraca uwagę, że w istocie wzrost rynku reklamowego był nieco niższy niż wynikające z danych cennikowych 5,2 proc. - A w skali całego roku spodziewamy się dynamiki niespełna 3 proc. - mówi Pytlewski. - Na dynamikę rynku pozytywnie wpływa aktywność reklamowa farmaceutyków, sieci handlowych oraz branży media/rozrywka - dodaje. W jego opinii z perspektywy mediów - w największym stopniu do wzrostu rynku przyczynią się rosnące wydatki w telewizji oraz w internecie (tu w szczególności - segmenty mobile i wideo). - W przypadku telewizji wzrostowi sprzyja niewątpliwie usztywnienie polityki handlowej największych stacji, w tym przede wszystkim TVN - uważa Pytlewski.

Ponadto zwraca uwagę, że mniej realistyczny obraz dają dane cennikowe w odniesieniu do poszczególnych mediów - w telewizji jego zdaniem nie nastąpił spadek (wskazywany przez statystyki Kantar Media), lecz jednocyfrowy wzrost. - W dziennikach i magazynach nie odnotowujemy z kolei wzrostów, a w radiu - znacznie niższy aniżeli raportowany na podstawie cenników. Jeśli spojrzeć na udziały mediów w torcie reklamowym, poza przesunięciem z mediów drukowanych do internetu, nie nastąpią dramatyczne zmiany. Telewizja utrzyma swój ok. 50 proc. udział w wydatkach reklamowych w 2015 roku - prognozuje Łukasz Pytlewski.

Tymczasem z danych cennikowych Kantar Media wynika, że w największym stopniu wzrosły wydatki na reklamę w radiu - o 26,2 proc., do 1,2 mld zł (warto jednak podkreślić w tym miejscu, że od stycznia br. Kantar rozszerzył monitoring radia o 16 stacji).

Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF ocenia, że radio miało bardzo dobry pierwszy kwartał br. - Ewidentnie widać, że było i nadal jest więcej pieniędzy na radio. Wszystkie miesiące mocno rosły, w podobnym tempie, co świadczy o stabilności tego wzrostu. Potwierdza to również rozkład tego wzrostu na poszczególne grupy radiowe - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Ramza. - Generalnie szacujemy, że wzrost netto rynku wyniósł ok 7-8 procent rok do roku w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu z pierwszym kwartałem roku ubiegłego. Na bardzo dobry wynik oczywiście miał wpływ efekt wcześniejszej Wielkanocy, ale nawet bez tych świąt wynik byłby bardzo dobry. To był dodatkowy katalizator, do fenomenalnego wyniku radia - dodaje Ramza.

>>> Zobacz wszystkie dane KANTAR MEDIA

Dołącz do dyskusji: Zmalały wydatki reklamowe w telewizji, wzrosły w gazetach, radio najbardziej w górę (dane z I kwartału br.)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
all
a kto dziś tv ogląda ? emeryci, bezrobotni i kuchty
ja obejrzę odrobinę sportu i tyle - topienie milionów wokół głupawych seriali dla kucht to idiotyzm
odpowiedź
User
tak jest
jest w tym trochę. Telewizja pod kątem jakości zmienia się w internet, liczą się cyferki, oglądalność nie jakość.
odpowiedź
User
Dr Chleb
Cholera i w ogóle nic nie wydano w internecie, a wczoraj wydawało mi się że widziałem tam jedną reklamę. Pewnie to był gratis (Komorowski na Wyborczej) i się nie zliczył. Dobrze zakategoryzowali.
odpowiedź