Duże różnice w jakości obsługi klientów na infoliniach handlowych banków

Z przeprowadzonego przez Call Center Poland i trenerów grupy Communication One Consulting/Suasor badania infolinii bankowych wynika, że banki nie wykorzystują kontaktu z klientem do sprzedaży swoich produktów.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Badanie przeprowadzono na przełomie września i października metodą Mystery Call. W rolę tajemniczego klienta wcielili się doświadczeni trenerzy – specjaliści z rynku call center. Ich zadaniem było zbadanie nastawienia pro-sprzedażowego konsultantów telefonicznych pracujących na infoliniach. Celem badania było ustalenie, czy banki wykorzystują kontakt potencjalnego klienta z infolinią do sprzedaży swoich produktów, czy też ich działania na infoliniach ograniczają się tylko do udzielania informacji?

Z doświadczenia Call Center Poland wynika, że prawdopodobieństwo zakupu przez konsumenta dzwoniącego do call center jest o ok. 30% wyższe niż w sytuacji, gdy bank dzwoni do klienta. Jak to wygląda w praktyce?

Trenerzy nie poruszali się według ustalonego scenariusza, lecz pracowali na specjalnie przygotowanych kartach oceny rozmowy telefonicznej. Ich zadaniem była ocena nastawienia komercyjnego konsultantów: ustalanie potrzeb konsumenta,kompetencje w obszarach znajomości oferty bankowej, umiejętność prezentacji tej oferty czy wreszcie sfinalizowanie sprzedaży.

Badania zostały przeprowadzone na grupie 24 banków metodą telefonicznego. Obszar badań obejmował 7 aspektów rozmowy telefonicznej. Z każdym bankiem prowadzono rozmowy dotyczące uzyskania informacji o produktach bankowych (konto osobiste, karta kredytowa, pożyczka/ kredyt gotówkowy/lokata).

Niestety, w przeważającej większości kontakt potencjalnego konsumenta z infolinią kończył się na udzieleniu odpowiedzi na zadawane pytania, tylko w kilku przypadkach konsument został zaproszony do odwiedzenia oddziału banku i skorzystania z oferty.

Badanie pokazało, że infolinie bankowe nie stosują procedur zmierzających do pozyskania klienta w kontakcie na infolinii. Kontakt potencjalnego konsumenta z infolinią ograniczał się do udzielania odpowiedzi na zadawane pytania, tylko w kilku przypadkach konsument został zaproszony do oddziału banku.Aż w 70% badanych banków pracownicy nie wykazywali postawy pro-klienckiej, nie przedstawiali możliwości skorzystania z oferty banku już na etapie rozmowy telefonicznej, nie podejmowali z własnej inicjatywy działań sprzedażowych. W sporadycznych przypadkach po prezentacji produktu nastąpiło tzw. zamknięcie sprzedaży czyli pytanie o decyzję Klienta.

W badaniu określającym parametry ilościowe – takie jak odbiór telefonu w określonym czasie czy procent definitywnie obsłużonych respondentów w pierwszym kontakcie telefonicznym bez transferu do eksperta i bez oddzwonienia z odpowiedzią- banki wypadły bardzo dobrze. Standardowe kryteria w tym obszarze zostały zachowane.

Wyniki:

1.Najlepiej oceniony bank – 4.31

2.Najniższa ocena – 2.55

3.Średnia ocena – 3.43

Ciekawie wypada konfrontacja tego badania ze zrealizowanym przez CCP prawie 10 lat temu benchmarkiem infolinii bankowych. Cieszy fakt, że coś, co kiedyś było innowacją, stało się standardem obsługi klienta.

http://www.ccp.pl/CallCenterPoland/pl/Pressroom/Media_o_Call_Center_Poland/41

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?