Jak ubezpieczają się mikroprzedsiębiorcy?

Ponad 25 % właścicieli mikrofirm nie korzysta z żadnych usług ubezpieczeniowych. Dlaczego przedsiębiorcy tak rzadko decydują się na zakup polisy, która w razie nieprzewidzianych zdarzeń może uratować firmę od upadłości? Na to pytanie odpowiada Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

 Dlaczego mikrofirmy nie są zainteresowane ubezpieczeniem?

Świadomość o konieczności posiadania ubezpieczenia jest wśród właścicieli mikrofirm wciąż niewysoka. Ubezpieczonych jest obecnie 74,8% przedsiębiorstw. Dla porównania warto dodać, że w przypadku pozostałych firm należących do sektora MSP, współczynnik ten jest znacznie wyższy. Z usług ubezpieczeniowych korzysta 95,3% małych firm i aż 99% średnich. Czym spowodowane są powyższe różnice? W zeszłym roku sporządziliśmy ankietę, w której pytaliśmy klientów o przyczyny braku polis ubezpieczeniowych. Okazało się, że 64% ankietowanych nie ubezpiecza się, ponieważ nie dysponują majątkiem ruchomym i trwałym. Wśród wymienianych powodów pojawiły się również kwestie związane z faktem, że polisy są nieobowiązkowe i, zdaniem ankietowanych, zbyt drogie.

Jakie ubezpieczenie wybierają mikroprzedsiębiorcy?

Jeśli mikroprzedsiębiorcy decydują się zakup ubezpieczenia, przede wszystkim wybierają polisę komunikacyjną OC – z prostej przyczyny – jest ona obowiązkowa. Dość często korzystają także z ochrony przed kradzieżą z włamaniem i rabunkiem oraz zabezpieczeniem mienia i budynku od ognia innych żywiołów. Statystyki przedstawiają się następująco:

 Ubezpieczenie komunikacyjne OC posiada 86 % przedsiębiorców

Ubezpieczenie mienia od ognia – 58 %

Ubezpieczenie mienia od kradzieży i rabunku – 57 %

Ubezpieczenie budynku od ognia i innych żywiołów – 48 %

Ubezpieczenie autocasco – 45 %

Ubezpieczenie szyb i witryn – 28 %

Ubezpieczenie OC – 25 %

Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego – 15 %

Ubezpieczenie OC zawodowe – 15 %

Ubezpieczenie na życie – 10 %

Ubezpieczenie wartości pieniężnej – 10 %

Ubezpieczenie zdrowotne – 3 %

 OC działalności wciąż mało popularne

Jak wykazują powyższe dane, na liście najpopularniejszych ubezpieczeń brakuje ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności. Posiada je zaledwie 25% mikroprzedsiębiorców. Ponadto zainteresowanie tą polisą spadło o 2% w stosunku do zeszłego roku. Dla każdego właściciela firmy OC powinno być jednym z najistotniejszych, gdyż polega ono na ochronie przedsiębiorcy przed konsekwencjami zdarzeń, które mogą wyrządzić szkodę osobom trzecim w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przedsiębiorcy wciąż koncentrują się na zabezpieczeniu mienia czy drobnego sprzętu elektronicznego i niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy, z wysokości szkód jakie mogą wynikać np. z wyrządzenia szkody osobie trzeciej. Zasądzane odszkodowania bywają tak wysokie, że mogą przyczynić się nawet do upadku firmy. 

Czego najbardziej obawiają się mikroprzedsiębiorcy?

Sposób myślenia przedsiębiorców potwierdzają także dane mówiące o tym, jakich zagrożeń obawiają się najbardziej. Wśród wymienianych odpowiedzi pojawiały się kolejno: pożar, powódź, zalanie, kradzież, wandalizm, wyrządzenie szkody osobie trzeciej, przerwa w funkcjonowaniu działalności spowodowana awarią, choroba i śmierć właściciela. Jak widać, spowodowanie szkody osobie trzeciej pojawia się dopiero pod koniec listy.

Optymalne rozwiązanie

Zdarza się, że towarzystwa nie analizują potrzeb przedsiębiorców i oferują im niedopasowane polisy pakietowe.  Postanowiliśmy to zmienić. Mając na uwadze preferencje i obawy właścicieli mikrofirm, stworzyliśmy specjalny wariant polisy Compensa Mobilne Mój Biznes. Połączyliśmy ubezpieczenie komunikacyjne z ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności  oraz ubezpieczeniem sprzętu elektronicznego. Opiera się ono na ogólnych warunkach ubezpieczenia kierowanych do mikrofirm –  Mój Biznes. Roczna składka jest niewysoka wynosi od 110 do 220 zł  przy sumie ubezpieczenia do 50 tys. zł. Taka polisa w razie nieprzewidzianych zdarzeń, zapewni wypłatę satysfakcjonującego świadczenia wszystkim przedsiębiorcom, których działalność nie wymaga posiadania stacjonarnego biura, maszyn i urządzeń i prowadzona jest za pomocą sprzętu elektronicznego, laptopów, smartfonów przewożonych w samochodach. O jakości naszych produktów skierowanych do rynku MSP świadczy przyznana ostatnio nagroda „Najlepszy Produkt dla MSP 2015”.

Komentarze (0)
Mono 555
9 lat temu

Obejrzalam... To chyba program o ,, Radziu,,:))) beznadzieja

besia
9 lat temu

Ta' wszystko wiedząca' pokazała jak pakować kosmetyki do bagażu podręcznego na lot samolotem.Miała rację że pojemność nie może przekraczać 100ml,ale spakowała wszystko do kosmetyczki. Gdyby ktoś się tym zasugerował to na lotnisku by wszystko zabrali. Kosmetyki pakuje się do przezroczystej torebki i wyjmuje z bagażu podręcznego przed kontrolą .

Marta
9 lat temu

Ten program to jest kompletne dno, nie wiem szczerze co ma te rzekome 2 mln co to oglądają!!!!

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Rusza kanał TAK, czyli Tulicki, Adamczyk i Karnowski. Byliśmy w jego studiu [TYLKO U NAS]

Rusza kanał TAK, czyli Tulicki, Adamczyk i Karnowski. Byliśmy w jego studiu [TYLKO U NAS]

Powstanie druga w Polsce fabryka AI. "Ważny krok w budowie cyfrowej suwerenności"

Powstanie druga w Polsce fabryka AI. "Ważny krok w budowie cyfrowej suwerenności"

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Rusza kampania "Zbyt silni" o depresji

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Rusza kampania "Zbyt silni" o depresji

W niemieckich sklepach słodycze à la Ptasie Mleczko. Szef Wedla: podobieństwo oczywiste

W niemieckich sklepach słodycze à la Ptasie Mleczko. Szef Wedla: podobieństwo oczywiste

Książulo i ZEN.COM pokazują, co się naprawdę opłaca
Materiał reklamowy

Książulo i ZEN.COM pokazują, co się naprawdę opłaca

Strajk w amerykańskim dzienniku? Dziennikarze od kilku lat bez podwyżek

Strajk w amerykańskim dzienniku? Dziennikarze od kilku lat bez podwyżek