TVP znacznie podnosi ceny reklam przy „Wiadomościach”, zaraz po nich będzie zamiast sportu emitować pogodę

W marcu ceny spotów emitowanych przy wieczornym wydaniu „Wiadomości” w TVP1 są sporo wyższe niż w lutym br. Teraz po serwisie będą dwa bloki reklamowe, a widzowie nie obejrzą od razu sportu, ale prognozę pogody.

Z opublikowanego na marzec br. cennika TVP1 wynika, że nadawca zamienił miejscami emisję serwisu sportowego i prognozy pogody po głównym, wieczornym wydaniu „Wiadomości”. Obecnie po serwisie informacyjnym widzowie oglądają sport, a po nim prognozę pogody. Od marca będzie odwrotnie - najpierw emitowana będzie pogoda, a dopiero po niej sport.

Do tej pory w cenniku reklamowym między „Wiadomościami” a sportem był jeden blok reklamowy. Teraz w cenniku wyszczególniono dwa bloki: pierwszy po „Wiadomościach”, a drugi przed prognozą pogody. Między pogodą a sportem będzie jeden blok.

- Ciekawy ruch, myślę że ktoś wyszedł z założenia że Pogoda, czyli program dla wszystkich będzie się oglądał lepiej niż Sport, czyli program jednak dla węższej części populacji, więc dłużej utrzyma wyższą widownię po zasadniczej części „Wiadomości” co przełoży się na większe możliwe do wygenerowania w paśmie przychody. Oczywiście można się zastanawiać czy ten wzrost będzie wyższy niż spadek widowni przy przesuniętym sporcie, zapewne część zainteresowanych Pogodą wyłącznie z konieczności do tej pory oglądało Sport w oczekiwaniu na interesujące ich pasmo, więc po zmianie kolejności nic przed telewizorami nie będzie ich trzymało. Czas pokaże. Myślę że TVP jakoś to sobie skalkulowało. Generalnie fajnie, że kombinują z ramówką i szukają widzów i pieniędzy także w taki organiczny sposób - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl ekspert domu mediowego prosząc o anonimowość.

W marcowym cenniku TVP1 ceny reklam przy „Wiadomościach” są w dni powszednie sporo wyższe nie tylko względem marca ub.r, ale i wobec lutego tego roku. Nadawca po raz pierwszy od kilku miesięcy wprowadza podwyżkę w tym paśmie.

Za emisję reklamy przy „Wiadomościach” od poniedziałku do piątku trzeba zapłacić od 24 do 38,6 tys. zł (cena netto maksymalnie dla spotu 30-sek., bez rabatów). Przed rokiem spot w dni robocze kosztował 16,8 tys. zł, a w lutym tego roku - 18,4 tys. zł.

- Mamy do czynienia po pierwsze z założeniem wyższej widowni co oczywiście przekłada się na oczekiwaną wyższą cenę sprzedaży a po drugie tak czy inaczej, od początku roku, tak TVP jak i konkurencja  - zwłaszcza TVN -  wykorzystują nadspodziewanie duży popyt na zakup cennikowy i dynamicznie podnoszą koszty cennikowe wszystkich bloków - dodaje nasz rozmówca.

W przypadku niedzielnego wydania „Wiadomości” cena reklamy przy tym serwisie wzrosła jedynie w porównaniu z lutym br. - z 25,8 do 34,3 tys. zł. W marcu ub.r. reklama o tej porze była droższa i kosztowała 48,4 tys. zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakty-przed-wiadomosciami-teleexpress-liderem-panorama-w-gore-ogladalnosc-programow-informacyjnych-w-styczniu-2018 ##

Udział TVP1 w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w 2017 roku wyniósł 9,59 proc., TVP2 - 7,87 proc. a TVP Info - 3,83 proc. udziału w rynku oglądalności.

Beata Goczał