W 2017 r. budżety reklamowe którymi zarządzał koncern WPP zmniejszyły się rok do roku o 5,4 proc. osiągając kwotę ponad 55 mld funtów. Z kolei przychody holdingu zmniejszyły się w skali roku o 0,3 proc. i wyniosły 15,3 mld funtów. Zysk operacyjny zamknął się kwotą ponad 2,2 mld funtów.
Według szefa WPP, firma ma za sobą najgorszy rok od 2009. - Czynnikami mającymi największy wpływ na naszą kondycję były prawdopodobnie zmiany technologiczne, krótkoterminowa perspektywa budżetowania, inwestorzy i fundusze inwestycyjne - ocenił Martin Sorrell.
Prezes WPP dodał również, że na pogorszenie kondycji holdingu ma również wpływ rosnące znaczenie Google i Facebooka w planowaniu budżetów reklamowych przez klientów.
To nie jedyne problemy WPP - najwięksi reklamodawcy m.in. Nestle, Procter & Gamble czy Unilever zmniejszają wydatki na marketing, a firmy doradcze aktywnie wkraczają na obszar agencji reklamowych.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/procter-gamble-obcina-budzet-na-reklame-o-400-mln-dolarow-a-liczbe-agencji-zmniejsza-do-1250 ##
WPP od kilku miesięcy konsoliduje część swoich firm. Pod koniec stycznia połączył pięć agencji konsultingowych i projektowych: Brand Union, The Partners, Lambie-Nairn, Addison Group i VBAT w jedną sieć Superunion. Połączone zostaną również dwie agencje public relations - Burson-Marsteller i Cohn & Wolfe. Z kolei we wrześniu ubiegłego roku holding ogłosił międzynarodową fuzję swoich domów mediowych MEC i Maxus
WPP w ubiegłym roku zamknął 18 fuzji lub przejęć - najwięcej spośród holdingów reklamowych.
Akcje ostro w dół
Rozczarowujące wyniki biznesowe i dalekie od optymizmu komentarze Sorrella dotyczące sytuacji holdingu nie wpłynęły dobrze na nastroje inwestorów. W ciągu jednego dnia WPP stracił na londyńskiej giełdzie 14 proc. Spadki zanotowały również Omnicom Group (-1,81 proc.), Publicis (-3,42 proc.) czy Dentsu (-3,03 proc.).
ps / jd
Link do strony artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wpp-spadki-na-gieldzie-wyniki-finansowe-za-2017-rok