SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sekcja Bezpieczeństwo danych w Google Play. Nowe obowiązki dla deweloperów

Google wprowadził w swoim sklepie Google Play nową sekcję o nazwie Bezpieczeństwo danych. Opcja ma dbać o prywatność użytkowników umożliwiając szybki i prosty dostęp do informacji o danych zbieranych przez konkretne aplikacje. Deweloperzy oprogramowania dostępnego w Google Play mają czas do 20 lipca 2022 roku na dodanie w sklepie odpowiednich informacji na temat swoich produktów.

Google Play należy obecnie (obok App Store) do największych sklepów z aplikacjami mobilnymi w sieci. W pierwszym kwartale 2022 r. platforma zanotowała 28,3 mld pobrań programów, co oznacza wzrost rok do roku o 1,1 proc.

Dane jak na dłoni

Google twierdzi od dawna, że stara się, aby Google Play było bezpiecznym i zaufanym miejscem, w którym użytkownicy mogą znaleźć najnowsze aplikacje na Androida.

Czytaj także: Google wprowadza Multisearch. Wyszukiwanie tekstem i obrazem

Teraz firma poinformowała, że udostępniła nową funkcję – sekcję Bezpieczeństwo danych – w której deweloperzy będą musieli umieszczać informacje na temat sposobu zbierania, udostępniania i zabezpieczania danych użytkowników w aplikacjach.

Użytkownicy już dzisiaj będą mogli zobaczyć w Google Play nową opcję, a producenci programów są zobowiązani do jej uzupełnienia do 20 lipca br. Wprowadzane przez deweloperów informacje na temat danych oraz wszelkich zmian dotyczących postępowania nimi będą widoczne w opcji Bezpieczeństwo danych każdej aplikacji.

Ujednolicony obraz bezpieczeństwa

Suzanne Frey, VP, Product, Android Security and Privacy zaznacza w komunikacie, że zdaniem użytkowników i deweloperów wyświetlanie informacji na temat danych zbieranych przez aplikację bez dodatkowego kontekstu nie jest wystarczające. Użytkownicy chcą wiedzieć, w jakim celu zbierane są ich dane oraz, czy są one udostępniane stronom trzecim. Ponadto ważna jest dla nich informacja na temat sposobu zabezpieczenia danych przez deweloperów po pobraniu aplikacji.

Dlatego właśnie stworzono sekcję Bezpieczeństwo danych, w której deweloperzy mogą sprecyzować, jakie dane i w jakim celu są zbierane, a użytkownicy mogą przekonać się, czy aplikacja faktycznie potrzebuje konkretnych informacji do działania, czy też ich udostępnianie jest opcjonalne.

Informacje na temat danych, które deweloperzy muszą umieszczać:

  • Czy i w jakim celu deweloper zbiera dane
  • Czy dane są udostępniane stronom trzecim
  • Szczegóły dotyczące sposobu zabezpieczenia aplikacji, np. czy stosowane jest szyfrowanie danych podczas przesyłania, a także informacje na temat możliwości usunięcia danych na prośbę użytkownika
  • Czy deweloper danej aplikacji zobowiązał się do przestrzegania Zasad dotyczących tworzenia aplikacji dla dzieci i rodzin, aby lepiej chronić dzieci korzystające ze Sklepu Play
  • Czy praktyki dotyczące bezpieczeństwa stosowane przez dewelopera są zgodne z globalnymi standardami bezpieczeństwa (a dokładniej ze standardem MASVS)

Kontrola w rękach użytkowników

Google twierdzi, że zadbał także o to, aby użytkownicy mogli w większym stopniu kontrolować aplikacje po ich pobraniu dzięki prostym funkcjom umożliwiającym udzielanie zezwoleń.

Czytaj także: Uwaga na reklamy w Google wykupione przez oszustów. Prowadzą do fałszywej strony Orlenu

Na przykład, kiedy aplikacja prosi o zezwolenie na dostęp do „Twojej lokalizacji”, użytkownik może łatwo i szybko zadecydować, czy chce zezwolić na dostęp jednorazowo, tylko w czasie korzystania z aplikacji lub przez cały czas.

Z kolei w przypadku takich newralgicznych uprawnień, jak dostęp do aparatu, mikrofonu czy lokalizacji użytkownicy mogą sprawdzić uprawnienia każdej aplikacji w zakresie dostępu do danych w panelu ustawień prywatności Androida.

Dołącz do dyskusji: Sekcja Bezpieczeństwo danych w Google Play. Nowe obowiązki dla deweloperów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl