SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad połowa Polaków przeciwna wprowadzeniu opłaty audiowizualnej

Pomysł wprowadzenia nowej opłaty audiowizualnej, która ma zastąpić abonament radiowo-telewizyjny krytykuje ponad połowa badanych Polaków (54 proc.); popiera go dwie piąte ankietowanych (40 proc.) - wynika z sondażu CBOS.

Dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny ma zostać zastąpiony w przyszłości nową opłatą audiowizualną. Będą nią objęte wszystkie gospodarstwa domowe niezależnie od tego, czy mają zarejestrowane odbiorniki radiowe i telewizyjne.

Projekt zastąpienia dotychczasowego abonamentu radiowo-telewizyjnego nową opłatą audiowizualną budzi mieszane odczucia. Jej wprowadzenie popiera dwie piąte Polaków (40 proc.), natomiast ponad połowa (54 proc.) jest temu przeciwna.

Zastąpienie dotychczasowego abonamentu nową opłatą audiowizualną przeważnie kojarzy się badanym z korzyściami dla budżetu państwa (62 proc.) oraz dla nadawców publicznych (49 proc.). Cześć ankietowanych twierdzi jednak, że budżet państwa oraz publiczne radio i telewizja na tym nie skorzystają (odpowiednio: 12 proc. i 14 proc.).

Jeszcze bardziej rozbieżne i w przeważającej mierze sceptyczne są oceny wpływu nowego sposobu płatności na sytuację obywateli. Przekonanie, że będzie on niekorzystny dla ogółu społeczeństwa, wyraża niemal połowa badanych (45 proc.), natomiast przeciwnego zdania jest niespełna jedna trzecia ankietowanych (30 proc.).

Podobnie respondenci oceniaj a skutki proponowanego rozwiązania dla samych siebie. Opinię, że będzie to dla nich niekorzystne, wyraża ponad dwie piąte badanych (44 proc.), natomiast pogląd, że korzystne - ponad jedna czwarta (27 proc.). Dwóch na dziesięciu badanych (21 proc.) twierdzi, że zmiana opłaty abonamentowej nie będzie miała żadnego znaczenia dla ich gospodarstw domowych.

Za finansowaniem publicznego radia i telewizji z budżetu państwa opowiada się niemal dwie trzecie Polaków (63 proc.). Ponad jedna czwarta (27 proc.) uważa, że powinny być one finansowane z abonamentu płaconego przez posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Ponad dwie trzecie Polaków (69 proc.) akceptuje współfinansowanie mediów publicznych z emisji reklam. Przeciwny pozyskiwaniu przez nie pieniędzy z tego źródła jest co czwarty badany (25 proc.), w tej grupie wyróżniają się zwłaszcza najmłodsi respondenci.

Większość Polaków (59 proc.) jest przeciwna prywatyzacji publicznego radia i telewizji. Za częściową prywatyzacją Polskiego Radia i telewizji publicznej opowiada się nieco ponad jedna piąta badanych (22 proc.), a za całkowitą - co jedenasty respondent (9 proc.).

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face to face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 5-12 września 2013 roku na liczącej 911 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Dołącz do dyskusji: Ponad połowa Polaków przeciwna wprowadzeniu opłaty audiowizualnej

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr
Ci co teraz nie płacą nie chcą opłaty audiowizualnej - dojdzie im wydatek. Ci, którzy płacą abonament popierają nową opłatę, bo będzie taniej.
Z sondażu widać ile osób nie płaci...
odpowiedź
User
Grands
Co za bełkot? Abonament jest podatkiem i opłata audiowizualna bedzie podatkiem. Tylko abonament jest dobrowolnym opodatkowaniem sie obywateli na społecznie słuszny cel, a opłata audiowizualne bedzie podatkim podymnym nie mającym nic wspólnego z dobrowolnością i słusznością celu :)
odpowiedź
User
Przemek
Do Grands.

To ty bełkoczesz. Abonament wcale nie był dobrowolny.
TVP też nie jest słusznym celem. Tego pokomuszego potwora trzeba było sprzedać.
odpowiedź