Powstał raport o kierunkach reformy mediów publicznych

Utworzenie Fundacji Mediów Publicznych, do której wniesionezostałyby TVP i Polskie Radio finansowane z abonamentu - tozałożenia reformy mediów publicznych, które Komitet Rozwoju MediówPublicznych przekazał Ministerstwu Kultury.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Komitet Rozwoju Mediów Publicznych to wspólna inicjatywaStowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz rektora PaństwowejWyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi JerzegoWoźniaka.

W ocenie zawiązanego w kwietniu Komitetu w obecnej sytuacjikryzysowej konieczne jest stworzenie nowej struktury i strategiirozwojowej dla PR i TVP, bo "wszelkie dotychczasowe próby reformmediów zakończyły się niepowodzeniem".

"Dalsze ponawianie tego typu prób pogłębi kryzys organizacyjny,finansowy i programowy" - oświadczył Komitet.

W przesłanych resortowi założeniach podkreślono, że TVP iPolskie Radio jako mienie Skarbu Państwa powinny być wyłączone zobszaru zarządzania rządu. Komitet proponuje przyjęcie ustawy,która uspołeczniłaby TVP i Polskie Radio poprzez wniesienie ich doFundacji Mediów Publicznych.

W kwestii finansowania Komitet postuluje utrzymanie abonamenturadiowo-telewizyjnego. Nie powinien on jednak - zdaniem Komitetu -być odprowadzany tak jak dziś od odbiornika, ale "z tytułupowszechnego dostępu do programu misyjnego mediów publicznych".

Ponadto abonament miałby być - podobnie jak dziś składkazdrowotna - odpisywany od podatku, a w przypadku przedsiębiorcówabonament odprowadzany byłby tak jak składka na FunduszGwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Tak opłacany abonament miałby wpływać do utworzonego FunduszuMisji, który byłby wydzielony z budżetu państwa. Fundusz byłbyzarządzany przez Społeczną Radę, którą z kolei miałaby wyłaniaćKrajowa Rada Radiofonii i Telewizji z "osób zaufania publicznego,rekomendowanych przez ustawowo określone organizacje pozarządowe inp. Konferencję Rektorów Szkół wyższych, Kolegium PAN".

Środki z abonamentu Rada Funduszu przydzielałaby coroczniemediom publicznym na podstawie wniosków Rad Programowych.

Komitet proponuje też m.in. zdefiniowanie misji mediówpublicznych w oparciu o zalecenia Rady Europy, a także wdrożenie"społecznego pomiaru rzetelności medialnej".

Komitet Rozwoju Mediów Publicznych oczekuje, że rezultat jegoprac stanie się podstawą prac rządu nad nową ustawą o nadawcachpublicznych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK