1 mld zł na reklamę prasową. Kto zyskał, kto stracił?

W I kwartale br. polskie dzienniki cennikowo zarobiły z reklam ponad 4 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast czasopisma - 13 proc. więcej. Które tytuły osiągnęły największe wpływy reklamowe?

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Z danych Kantar Media (wcześniej Expert Monitor) przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wpływy reklamowe polskich dzienników w I kwartale br. były o 4,3 proc. niższe niż rok wcześniej. Natomiast przychody reklamowe liczone z autopromocją spadły w skali roku o 2,6 proc., podczas gdy cennikowe wydatki na autopromocję wzrosły o 30,6 proc.

Wśród tytułów zarabiających na reklamach najwięcej dwucyfrowy spadek przychodów reklamowych zanotowały „Gazeta Wyborcza” (Agora) – o 12,4 proc. – i „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) – o 10,1 proc. Nieznacznie mniej niż rok wcześniej zarobiły z reklam „Express Bydgoski” (Express Media), „Metro” (Agora) i „Super Express” (Murator) – konkretnie o 3,7, 2,3 i 1,8 proc. mniej.

Z kolei minimalne wzrosty wpływów reklamowych zanotowały „Polska The Times” (Polskapresse) i „Rzeczpospolita”  (Presspublica) – odpowiednio 0,3 i 0,8 proc. Natomiast „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) cennikowo zarobił z reklam 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Natomiast czasopisma w I kwartale br. cennikowo zarobiły z reklam ponad 13 proc. więcej niż rok wcześniej – z autopromocją 13,4 proc., a bez niej 13,2 proc. Na autopromocję wydano 15,3 proc. więcej niż od stycznia do marca ub.r.

Wśród najważniejszych tytułów zdecydowanie największe wzrosty przychodów reklamowych w skali roku osiągnęły „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) i „Wprost” (AWR Wprost) – odpowiednio 89,2 i 79,6 proc. Natomiast „Viva!” (Edipresse Polska) zarobiła z reklam o 45,2 proc. więcej niż rok wcześniej, a „Tele Tydzień” (Wydawnictwo Bauer) – 15,8 proc. więcej. Spory wzrost wpływów reklamowych zanotowała też „Claudia” (G+J Polska), która w zestawieniu za I kwartał ub.r. nie znalazła się wśród czołowych dziesięciu tytułów.

Z drugiej strony „Polityka” (Polityka Spółdzielnia Pracy) zarobiła z reklam 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej, „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) – 16,2 proc., a „Przyjaciółka” (Edipresse Polska) – 10 proc. mniej. 

Cennikowe wpływy reklamowego całego segmentu prasowego przekroczyły w I kwartale br. poziom 1 mld zł. To o 4 proc. więcej niż rok wcześniej – licząc bez autorpomocji, a 5,3 proc. więcej z uwzględnieniem autopromocji. 

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online