WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Małgorzata Piekarska po 21 latach odchodzi z Telewizji Polskiej. „TVP tubą propagandową władzy, dziennikarze z miernym warsztatem”

180 mln zł straty TVP w 2016 roku, zwiększyło się zatrudnienie

2017-04-08 A A A KOMENTARZE: 37 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Telewizja Polska zanotowała w 2016 roku 180 mln zł straty - wynika ze sprawozdania finansowego TVP, do którego dotarł portal Wirtualnemedia.pl. Spadła też oglądalność stacji nadawcy, natomiast wzrosło zatrudnienie, mimo programu dobrowolnych odejść.

Jacek Kurski, fot. akpa Jacek Kurski, fot. akpa

Dokumenty trafiły do członków rady nadzorczej TVP oraz do Rady Mediów Narodowych. - Nie będziemy na razie o nich rozmawiali, proszę zadzwonić za tydzień, wtedy je upublicznimy - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Czabański, przewodniczący RMN.

W sprawozdaniu dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji TVP podała, że zanotowała 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). Wiosną ub.r. spółka kupiła dwa pakiety praw do transmisji piłkarskich: 11 meczów Euro 2016 (nieoficjalnie mówi się, że zapłaciła ok. 50 mln zł) oraz Euro 2020 i meczów eliminacyjnych w latach 2018-2022.

Ze sprawozdania dla rady nadzorczej i Rady Mediów Narodowych wynika, że miniony rok Telewizja Polska zamknęła stratą 180 mln zł. - To bardzo dużo, nadspodziewanie - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, członek RMN, a w latach 2011-2015 prezes TVP. Z dokumentów przesłanych RMN wynika, że zarząd winą za zaistniałą sytuację finansową obarcza w dużej mierze nikłe wpływy z tytułu abonamentu. Jednocześnie koszty działalności firmy wzrosły o 8,2 proc.

Sytuacja finansowa wymusza na władzach TVP zaciągnięcie kredytu w wysokości 800 mln zł na sześć lat. Połowę tych środków chce przeznaczyć na rozwój technologiczny, a połowę na produkcję programów.

Spadła też oglądalność poszczególnych kanałów telewizji publicznej. W 2016 roku ogółem wszystkie kanały TVP miały 29 proc. udziałów w rynku oglądalności, natomiast rok wcześniej - 32,1 proc, w 2014 roku - 31 proc., a w 2013 roku - 30,3 proc. Program 1 TVP - flagowiec publicznej telewizji - notował w 2016 roku udział w rynku na poziomie 11,1 proc., podczas gdy rok wcześniej - 12,3 proc.

W listopadzie 2016 roku zaczął się w TVP program dobrowolnych odejść pracowników spowodowany przerostem zatrudnienia w firmie (w sierpniu ub.r. prezes TVP Jacek Kurski stwierdził, że w spółce pracuje o 300-350 osób za dużo). Program zakładał, że osoby odchodzące otrzymają rekompensatę złożoną z wynagrodzenia za okres wypowiedzenia oraz świadczenia w wysokości kilkuset procent miesięcznego wynagrodzenia. Dla pracowników objętych ochroną przedemerytalną - jak informowało biuro prasowe TVP - przewidziane miały być dodatkowe świadczenia. Program zakończył się 3 grudnia.

Zarząd liczył, że z programu dobrowolnych odejść skorzysta około 200 osób. - Z dokumentów, które do nas trafiły, wynika jednak rzecz kuriozalna. Otóż zwolniło się w ramach tego programu niemal 250 osób, lecz mimo tego na koniec roku zatrudnienie było o blisko 50 osób wyższe niż przed rozpoczęciem programu - mówi nam Juliusz Braun. - Tłumaczę to tym, że w miejsce zwolnionych zatrudniano „swoich” ludzi.

Średnie zatrudnienie w TVP w 2016 roku wyniosło 2,8 tys osób

Szczegółowe wyniki finansowe znane będą po upublicznieniu dokumentów, nad którymi debatować ma w przyszłym tygodniu rada nadzorcza TVP i Rada Mediów Narodowych.

Sytuację finansową spółki ma ratować znowelizowana ustawa abonamentowa - na początku marca Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło jej projekt. Zakłada on, że w procedurę poboru abonamentu zostaną włączeni operatorzy płatnej telewizji (głównie właściciele sieci kablowych i platform cyfrowych). Mają oni przekazywać Poczcie Polskiej (odpowiadającej za pobór abonamentu) zgłoszenia od swoich klientów o posiadaniu telewizorów, za co będą dodatkowo wynagradzani.

Ministerstwo prognozuje, że po wejściu w życie nowelizacji abonament RTV zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co po uwzględnieniu abolicji przyniesie dodatkowo 620 mln zł rocznie. Projekt nowelizacji za dwa tygodnie ma trafić pod obrady rządu.

W ramach konsultacji społecznych proponowane przepisy zostały negatywnie ocenione m.in. przez Cyfrowy Polsat, nc+, Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej oraz sześć organizacji gospodarczych. Nowelizacji zarzucono m.in., że jest niezgodna z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa, bo dotyczy tylko klientów płatnej telewizji.

Autor: Jacek Kowalski

Wiecej informacji: TVP, Wynik finansowy Telewizji Polskiej, Jacek Kurski

Komentarze (37) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia