7,65 mld zł na reklamy w Polsce w 2015 r. Internet, radio i telewizja najbardziej w górę, w dół prasa (raport)

W ub.r. wydatki reklamowe netto w Polsce wyniosły łącznie 7,647 mld zł, 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Inwestycje w internecie wzrosły o 10,7 proc., w radiu o 8,4 proc., natomiast w gazetach i magazynach zmalały o 10-11 proc. Najbardziej nakłady marketingowe zwiększyły firmy z sektorów żywności i farmacji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
7,65 mld zł na reklamy w Polsce w 2015 r. Internet, radio i telewizja najbardziej w górę, w dół prasa (raport)
fot. Shutterstock.com

Według szacunków SMG Polska wartość netto polskiego rynku reklamowego wzrosła w ub.r. o 326,1 mln zł, do 7,647 mld zł. - Rynek reklamowy mocno przyspieszył w czwartym kwartale 2015 roku, co wydatnie przyczyniło się do osiągnięcia 4,5 proc. dynamiki w całym ubiegłym roku. Tak duża zmiana oznacza pełne wykorzystanie przez reklamodawców bardzo dobrej koniunktury gospodarczej i poprawiających się wskaźników makroekonomicznych w naszym kraju - komentuje Piotr Piętka, prezes SMG Polska.

grafika

Wydatki reklamowe w telewizji zwiększyły się o 4,6 proc., do 3,997 mld zł. Liczba wyemitowanych spotów wzrosła o 10 proc., a wpływy z nich - o ponad 182 mln zł (czyli 5,3 proc.). O ile cztery główne kanały (TVP1, TVP2, TVN i Polsat) zanotowały spadek wszystkich wpływów reklamowych o 0,2 proc., o tyle pozostałe stacje nadawane w naziemnej telewizji cyfrowej osiągnęły wzrost aż o 26,5 proc., a ich udział w rynku reklamy telewizyjnej zbliżył się do 20 proc., wobec 16,3 proc. w 2014 roku. Natomiast przychody pozostałych stacji tematycznych (dostępnych w sieciach kablowych i satelitarnych) zwiększyły się o 2,1 proc., a ich udział nieznacznie zmalał (z 22,2 proc. do 21,7 proc.).

W telewizji najwięcej na reklamy przeznaczyły firmy z branży farmaceutycznej (o ponad 80 mln zł więcej niż w 2014 roku) i żywności (o prawie 70 mln zł). Swoje wydatki zwiększyły też m.in. sektory motoryzacji, finansów oraz higieny i pielęgnacji.

Procentowo najbardziej - o 10,7 proc., czyli 171,5 mln zł - wzrosły inwestycje reklamowe w internecie. Inwestycje na reklamy wideo podskoczyły o 27 proc., a na reklamy mobilne - o 55,3 proc. - Nawet 30 proc. reklamy mobile sprzedawana jest w modelu programmatic, za wyższe stawki niż tradycyjne. Dzięki współpracy wydawców i agencji programmatic został oswojony, coraz częściej pojawiają się w ofercie lepsze powierzchnie reklamowe w wyższej cenie, za które reklamodawcy płacą równie chętnie, co kiedyś za tradycyjną reklamę display. Model aukcyjny przestaje być dzięki temu kojarzony z tanimi powierzchniami reklamowymi, uznawanymi za nieatrakcyjne - analizuje SMG Polska.

grafika

Wartość reklamy radiowej wzrosła w skali roku o 8,4 proc., czyli 50,1 mln zł. Głównym sektorem marketingowym w radiu był handel, którego nakłady były o trzy czwarte większe niż farmacji, dawniej dominującej w tym medium. - Dynamika przychodów świadczy bezsprzecznie o tym, że popyt na reklamę radiową jest silny, w czwartym kwartale stacje borykały się z nawet niewystarczającym inventory reklamowym. Powoduje to presję inflacyjną. Stacje komercyjne już zapowiedziały wzrost cenników w 2016 r. - ocenia SMG Polska.

Zmalały natomiast wydatki reklamowe w prasie: w magazynach o 9,9 proc. (do 397,4 mln zł), a w prasie codziennej o 11,1 proc. (do 280,3 mln zł). W czasopismach swoje inwestycje marketingowe zmniejszyło 13 sektorów gospodarczych, najbardziej telekomunikacja (o 13,9 mln zł, czyli 53,8 proc.) i branża określana jako pozostała (o 12,4 mln zł, a więc 20,5 proc.), głównie za sprawą mniejszych budżetów nieruchomości, branży budowlanej oraz usług dla biznesu. W dziennikach mniej na reklamy wydało 14 sektorów, m.in. pozostały (obejmujący kategorie: nieruchomości, edukacja, usługi komunalne i materiały budowlane - łączny spadek ich inwestycji wyniósł 15 mln zł, czyli 13,3 proc.).

Nakłady reklamowe w kinach zwiększyły się o 4,6 proc., do 104,9 mln zł. Osiem sektorów zwiększyło swoje wydatki w sumie o prawie 45 mln zł, najbardziej branża mediów, głównie dzięki dużym inwestycjom dystrybutora filmowego Kino Świat. Nakłady pozostałych czterech sektorów wzrosły o 3 mln zł.

Wartość reklamy outdoorowej była minimalnie wyższa niż rok wcześniej (w ub.r. wyniosła 441,9 mln zł). Sześć sektorów zwiększyło wydatki łącznie o 21,3 mln zł, najbardziej branża mediów (o 7 mln zł, czyli 17,2 proc.) i żywności (o 5,3 mln zł, czyli 13,8 proc.).

grafika

Udział internetu w całym rynku reklamowym wzrósł w skali roku z 22 proc. do 23,3 proc. Natomiast udział czasopism i gazet zmalał łącznie z 10,3 proc. do 8,9 proc.

Telewizja i internet razem stanowiły w ub.r. 75,6 proc. rynku. - Olbrzymia siła oddziaływania na użytkowników telewizji i internetu w Polsce oraz nowe możliwości dostępne dla reklamodawców sprawiają, że ich znaczenie w przyszłości będzie rosnąć. Już obecnie jesteśmy świadkami zaciekłej walki o widza zarówno wśród nadawców telewizyjnych, jak też właścicieli treści dystrybuowanych w internecie. Tacy potentaci, jak Polsat czy TVN ścierają się z agresywnymi graczami obecnymi na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej, którzy zasilani nowymi budżetami coraz śmielej inwestują w najchętniej oglądane i najdroższe formaty. O czas i uwagę tego samego widza konkurują z największymi potęgami dystrybucji treści video na świecie YouTube’em, Facebookiem czy Netflixem - analizuje Piotr Piętka. - W 2015 roku wzrost inwestycji w video online osiągnął poziom 28 proc. i przewidujemy dynamiczną kontynuację tego trendu. Podkreślić należy także ponad 56 proc. wzrost budżetów reklamowych w kanale mobile. Jestem przekonany, że 2016 rok będzie przełomowy w tym zakresie i będziemy świadkiem podwojenia inwestycji w tym kanale komunikacji - dodaje.

grafika

Największy procentowo wzrost wydatków reklamowych osiągnęła branża żywności - o 16,3 proc., czyli 121,7 mln zł - głównie dzięki producentom czekolady, przetworów i przypraw oraz produktów mlecznych. Nakłady sektora farmaceutycznego zwiększyły się o 87,8 mln zł (czyli 10 proc.), przede wszystkim na reklamy witamin, środków pobudzających odporność oraz preparatów przeciw przeziębieniu i przeciwbólowych. Największym marketerem tego sektora i całego polskiego rynku reklamowego pozostaje niezmiennie Aflofarm Farmacja Polska.

Budżety reklamowe całego sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) wzrosły o 170,2 mln zł, czyli 9,9 proc. Oprócz branży żywności więcej niż rok wcześniej wydały sektor higieny i pielęgnacji (o 37,8 mln zł, 7,5 proc.) oraz napojów i alkoholu (o 14,4 mln zł, 4,1 proc.), natomiast spadek zanotowała branża produktów do użytku domowego (o 3,6 mln zł, 3 proc.).

Będący liderem sektor handlowy zwiększył nakłady reklamowe o 41,8 mln zł (to 4,2 proc. w górę), czyli o ponad połowę mniej niż farmacja.

grafika

SMG Polska prognozuje, że w br. nasz rynek reklamowy zyska 3,5-4 proc. na wartości. - Wchodzimy w otoczeniu bardzo zróżnicowanych bodźców rynkowych, które mogą wpływać na rozwój sytuacji w reklamie. Dobra koniunktura gospodarcza wpływająca bezpośrednio na bieżącą konsumpcję ma szansę być podbita jeszcze przez program rządowy „Rodzina 500+”. Podobnie pozytywnie na dynamikę wydatków reklamowych wpływają wielkie imprezy sportowe, a w roku 2016 będziemy świadkami zmagań polskiej reprezentacji w piłce nożnej w czasie Euro oraz występów naszych zawodników walczących o trofea olimpijskie - opisuje Piotr Piętka. - Z drugiej strony na horyzoncie rysują się poważne problemy poczynając od skali makro czyli problemów w gospodarce chińskiej i podobnych kłopotów w pozostałych krajach BRIC, zagrożenia terroryzmem, kryzysem imigracyjnym w Europie po czynniki dotykające nas w skali mikro takie, jak obniżenie ratingu dla Polski przez agencję S&P, deprecjację złotego i małe szanse na powtórzenie wzrostu gospodarczego z roku 2015. Naszym zdaniem dodatkowymi istotnymi czynnikami negatywnie wpływającymi na inwestycje reklamowe w roku 2016 będą nakładane na poszczególne sektory gospodarki nowe podatki - podatek bankowy oraz podatek od tzw. sklepów wielkopowierzchniowych, a warto zauważyć że te dwie kategorie stanowią prawie 25 proc. wszystkich inwestycji reklamowych. Dodatkowo nie jest jasne, jakie będzie podejście nowych władz w spółkach z kapitałem Skarbu Państwa do budowania silnych marek i prowadzenia działań komunikacyjnych. Wielką niewiadomą pozostaje także podejście ustawodawcy do tzw. „dużej ustawy medialnej” - wylicza szef SMG Polska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online