Branża radiowa podsumowuje 2015 rok i prognozuje trendy na 2016

Jaki był miniony 2015 rok w branży radiowej? Co wydarzy się na rynku radiowym w nadchodzącym roku? Dla portalu Wirtualnemedia.pl podsumowują i prognozują Andrzej Matuszyński, Adam Fijałkowski i Marcin Pulit oraz menedżerki z MediaCom Warszawa i SMG Polska.

łb
łb
Udostępnij artykuł:

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jak-minal-2015-rok-co-wydarzy-sie-w-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2016-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-jak-uplynal-2015-rok-co-zdarzy-sie-w-2016 ##

 

Andrzej Matuszyński, prezes zarządu Grupy Eurozet

grafika

Wydarzenie rokuZ naszej perspektywy stworzenie największej rockowej sieci radiowej w Polsce, czyli Antyradia. w marcu stacja poszerzyła swój zasięg do 16 lokalizacji. Co istotne Radio ZET Chilli, które przekazało dotychczasowe swoje częstotliwości pozostając w Warszawie, Krakowie i Katowicach, nie straciło słuchaczy. Mało tego, udział ZET Chilli w tych trzech miastach wzrósł.  

Pojawił się też nowy format Radio Pogoda, któremu z uwagą się przyglądamy, a w formule news&talk PR 24. Cieszą mnie wszystkie nowe projekty radiowe – bo rozwój tego rynku wzmacnia siłę radia jako medium.

Sukces rokuRok 2015 branża radiowa może zaliczyć do udanych. Wzrost nakładów na reklamę radiową, a co za tym idzie wzrost przychodów poszczególnych grup radiowych.

Sukcesem roku uznaję ćwierćwiecze dwóch komercyjnych ogólnopolskich stacji radiowych. Radio ZET i RMF działają od 25 lat, a marki te są rozpoznawalne przez blisko 100 proc. słuchaczy radia w Polsce. To wielki sukces komercyjnej radiofonii, która wystartowała w 1990 roku.

Porażka rokuNie będę chyba specjalnie oryginalny. Porażką roku jest dalszy brak porozumienia pomiędzy regulatorem rynku a nadawcami komercyjnymi w sprawie cyfryzacji radia. W dalszym ciągu nie udało się wypracować jasnej strategii tego projektu. Głos nadawców komercyjnych cały czas nie jest brany pod uwagę. Dalej nie wiemy ile lat potrzebujemy na nadawanie w podwójnym standardzie, jakie będą koszta społeczne tego przedsięwzięcia, jak może się zachować rynek reklamy i w końcu jakie będą obciążenia z tym związane dla nadawców.

Radio rokuNa ten rok największy wpływ miały trzy znaczące jubileusze… 2 x 25lat, czyli Radio ZET i RMF oraz 90-te urodziny Polskiego Radia. Najważniejsze kampanie, akcje specjalne, wydarzenia promocyjne były dedykowane tym wydarzeniom.

Trend rokuKilkunastoprocentowe wzrosty inwestycji reklamowych na radio w stosunku do ok. 3,5 proc. wzrostu rynku reklamowego w Polsce oraz ich podwojenie na przestrzeni ostatnich 5 lat powodują, że znaczenie tego medium w rosnącym wachlarzu możliwości reklamowych Klientów nie spada, a stale rośnie. To pokazuje, że radio jest efektywne, ale wciąż jeszcze niedowartościowane pod względem jego skuteczności. Zasięgowo jest drugim medium w Polsce, numerem trzy jeśli chodzi o inwestycje reklamowe.

Być może trendem można też nazwać silną presję regulatora realizowaną przez publicznego nadawcę na cyfryzację radia przy wielu wątpliwościach i dużych ryzykach biznesowych tego przedsięwzięcia.

Prognoza na 2016 rokPrzed nami duże zmiany związane z nowym systemem wyboru władz mediów publicznych, przemianowanych na narodowe, pod nadzorem Rady Mediów Narodowych. Misja mediów publicznych ma zostać precyzyjniej określona, w kierunku obrony polskiej racji stanu. Gdzie w tym wszystkim będzie KRRiTV? Z pewnością będzie to temat, o którym będzie się dużo mówiło i pisało, co zresztą już widzimy.

Jeśli chodzi o biznes: Liczę, że radio będzie miało szansę powtórzyć  tegoroczny sukces. I tym akcentem życzę całemu rynkowi radiowemu udanego Nowego Roku.

 

grafika

Adam Fijałkowski, wiceprezes oraz dyrektor programu i promocji Grupy Radiowej Agory

Wydarzenie rokuAkcja „Usłysz swojego posła” i pojawienie się Sejmu Radia TOK FM w 14 miastach w Polsce. To było ogromne, trudne logistycznie przedsięwzięcie, które okazało się niesamowitym sukcesem - w każdej z odwiedzanych miejscowości przychodziły do nas setki osób, które chciały przemówić z sejmowej mównicy i dyskutować o przyszłości naszego kraju. Kolejny raz TOK FM udowodniło, że umie słuchać Polaków i że warto rozmawiać. Przygotowywaliśmy się do tej akcji wiele miesięcy - cieszymy się, że z takim wyprzedzeniem udało nam się przewidzieć kontrowersje, jakie przyniosła październikowa kampania wyborcza i wynik głosowania.

Sukces rokuPowstanie nowej marki radiowej w Polsce - Radia Pogoda. Na tak konkurencyjny i zróżnicowany rynek Grupie Radiowej Agory udało się z sukcesem wprowadzić nową stację skierowaną do atrakcyjnej grupy osób w wieku 50+, a zarazem poszerzyć swoje portfolio do 4 mocnych marek. Radio Pogoda, które z dnia na dzień zdobywa kolejnych, wiernych słuchaczy, nadaje obecnie w czterech miastach: Krakowie, Poznaniu, Opolu i Warszawie. I nie jest to nasze ostatnie słowo!

Porażka rokuCyfryzacja radia w Polsce. Na ten cel przeznaczone zostały ogromne nakłady, ale nie przyniosło to żadnych efektów dla słuchalności czy rozpoznawalności radia cyfrowego w naszym kraju. Nie zanosi się na to, aby w Polsce rzeczywiście nastąpiła cyfryzacja radia - gdyby się tak stało, to bylibyśmy pierwszym krajem na świecie, w którym udało się tego dokonać.

Człowiek rokuTymon Tymański - muzyk, multiinstrumentalista, poeta, tekściarz, kompozytor. Lider zespołu Tymon & the Tranzistors i współzałożyciel yassowej formacji Miłość. Prowadzi najbardziej kontrowersyjny, ale uwielbiany przez słuchaczy poranek radiowy w Polsce - „Ranne Kakao” w Rock Radiu, wspólnie z Piotrem Kędzierskim. W 2015 roku zadebiutował jako scenarzysta i producent filmu fabularnego „Polskie gówno”, w którym zagrał też główną rolę. A w 2016 roku czeka go kolejny debiut - w roli jurora programu „Must Be the Music!”. Po prostu - człowiek-orkiestra.

Radio rokuRMF FM, które utrzymuje pozycję lidera stacji radiowych w Polsce. Cały czas ma świetne wyniki słuchalności - jak pokazuje najnowsza fala badania Radio Track, udało mu się nawet poprawić ubiegłoroczny udział w czasie słuchania o prawie 2 pkt procentowe (wzrost z 23,2 proc. w fali wrzesień-listopad ub.r. do 25 proc. w fali wrzesień-listopad br.). Nic dziwnego, RMF FM potrafi walczyć o swoje - w tym roku udało się mu nawet odwrócić uwagę słuchaczy od wielkiej urodzinowej kampanii Radia ZET.

Trend rokuDynamiczny wzrost wydatków na reklamę radiową. Radio pozostaje medium powszechnym, cenionym przez odbiorców i reklamodawców. Wzrost wydatków na rynku reklamy radiowej trwa od kilku kwartałów i wydaje się, że ten trend się stabilizuje. Reklamodawcy lubią to medium, bo ma szeroki zasięg, a przygotowanie spotu reklamowego odbywa się dość szybko i nie wymaga olbrzymich nakładów. Cieszymy się, że Grupa Radiowa Agory podąża z tym trendem.

Prognoza na 2016 rokTrudno prognozować, co wydarzy się na rynku radiowym w 2016, bo nie wiadomo, jaki będzie cały rynek medialny w Polsce - wszystko za sprawą przygotowywanej nowej ustawy medialnej. Na pewno będzie to rok obfitujący w zwroty akcji.

Marcin Pulit, prezes zarządu i redaktor naczelny Radia Kraków

grafika

Wydarzenie rokuRok 2015 był rokiem dynamicznego wdrażania technologii DAB+. Dziś radio cyfrowe dociera do ponad 55 proc. mieszkańców Polski. Oczywiście, nadal problemem jest bardzo mała liczba  odbiorników cyfrowych w gospodarstwach domowych, ale w sprzedaży tych odbiorników jest coraz więcej i są dostępne w coraz bardziej atrakcyjnych cenach. To dzięki multipleksowi cyfrowemu Radio Kraków mogło uruchomić drugi program - wyspecjalizowany kanał OFF Radio Kraków adresowany do wymagającego, młodego odbiorcy.

Choć sam początkowo sceptycznie podchodziłem do projektu Polskiego Radia, które zainicjowało wdrażanie tej technologii w 2013 roku, to jednak teraz uważam, że w dłuższej perspektywie ma to sens. Przekonuje mnie nie tyle cyfrowa jakość dźwięku czy usługi dodatkowe, ale szansa tworzenia zupełnie nowej oferty, co w FM nie jest już możliwe. Mam przy tym świadomość ryzyka, bo proces cyfryzacji radia jest trudny, długi, kosztowny, a efekt niepewny. Mam jednak nadzieję, że liczba użytkowników radia cyfrowego będzie rosła, a wtedy możliwościami wykorzystania nowej technologii zainteresują się również nadawcy komercyjni. DAB+ jest też moim zdaniem szansą na odbudowanie stricte lokalnego rynku radiowego, który w wyniku przejmowania małych stacji i sieciowania został zmarginalizowany.

Sukces rokuDla całej branży radiowej sukcesem na pewno są bardzo duże przychody reklamowe, które w tym roku w przypadku stacji radiowych urosły niemal czterokrotnie bardziej niż wpływy reklamowe całego rynku reklamowego (z wyjątkiem internetu), o czym informowały również Wirtualne Media. Tak więc radio jako medium jest cały czas na fali wzrostowej.

A w przypadku Radia Kraków sukcesem jest konsekwentne poszerzanie misyjnej oferty programowej opartej na lokalnej informacji, publicystyce, kulturze i edukacji oraz dostarczanie programu, którego nie dają stacje komercyjne. W 2015 roku m.in. zainicjowaliśmy unikatowy projekt artystyczny Transfer, polegający na cyklicznym adaptowaniu do potrzeb radia najlepszych spektakli teatralnych sezonu.

Porażka rokuLikwidacja w Krakowie, po niespełna półtora roku nadawania, lokalnego Radia KRK.fm, które zostało wchłonięte przez nowy radiowy projekt Agory „Radio Pogoda”. To kolejny przykład, jak trudno jest stworzyć radio strcite lokalne i jak sieciowanie wpływa na lokalny rynek mediów.

Człowiek rokuTo był rok radiowych publicystów. Rok wyborczy pokazał siłę radiowej publicystyki i radia jako medium osobowości, jak również wartość merytorycznego, warsztatowego, odważnego i niezależnego dziennikarstwa. Obserwowaliśmy to na własnym przykładzie. Rozmowy publicystyczne prezentowane na antenie Radia Kraków cieszą się największymi zasięgami i wpływają na opiniotwórczy charakter naszej stacji - Radio Kraków w tym roku jest w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych w kraju.

To, że rok 2015 należał do radiowych publicystów, potwierdzają również wyniki tegorocznego branżowego plebiscytu na dziennikarza roku, którym został Konrad Piasecki - to wyróżnienie jest oczywiście przede wszystkim nagrodą dla cenionego dziennikarza Radia RMF FM, ale w moim przekonaniu jest także wyrazem uznania dla znaczenia i jakości radiowej publicystyki w ogóle.

Radio rokuTrudno mówić o jednej rozgłośni, która w mijającym roku w sposób znaczący wpłynęła na kształt rynku radiowego. Można jedynie mówić o pewnych tendencjach, wydarzeniach, pomysłach, które się przebiły. Takim pomysłem jest np. „Radio Pogoda”, które dostrzegło potencjał w niedocenianej przez potentatów rynku radiowego grupie słuchaczy powyżej 50. roku życia i które w ciągu zaledwie kilku miesięcy osiągnęło niezłą pozycję.

Nie sposób nie dostrzec także coraz większej popularności formatu budującego słuchalność głównie na prostych, czasem tabloidowych treściach i prezentowaniu muzyki tanecznej, disco-polo i biesiadnej. To przykład choćby radia VOX FM, które od zmiany formatu końcem 2013 roku nie tylko osiąga coraz lepsze wyniki słuchalności i świetne wyniki, jeśli chodzi o przychody reklamowe, ale też z powodzeniem sprzedaje swój format innym rozgłośniom. W szerszej perspektywie ten niewątpliwy sukces odzwierciedla jednak coraz mocniej tendencje społeczne i zapotrzebowanie odbiorców na bardzo prostą ofertę.

Trend rokuTrendem, który jest widoczny od dłuższego czasu i który dominował również w roku 2015 jest zmiana myślenia o radiu jako o medium odrębnym, posługującym się swoistym językiem i korzystającym z narzędzi typowych dla medium radiowego. Dziś radio tworzy ofertę multimedialną, uwzględniającą wciąż rosnące znaczenie internetu, w tym serwisów społecznościowych i aplikacji mobilnych. Istotne jest również to, że podobnie jak Radio Kraków od lat konsekwentnie stawia na lokalność i misyjny charakter programu, tak również większość rozgłośni publicznych nie naśladuje stacji komercyjnych i nie rywalizuje z nimi za wszelką cenę o jak największą słuchalność.

Prognoza na 2016 rokNiewątpliwie najistotniejszy wydarzeniem roku 2016 będzie wprowadzenie nowej ustawy medialnej i utworzenie - jak zapowiadają politycy partii rządzącej - mediów narodowych.

Z pewnością spowoduje to fundamentalne zmiany w mediach publicznych, ale na pewno wpłynie również na cały rynek radiowy. Obecnie trudno przewidzieć, jakie to będą zmiany i jakie przyniosą skutki, gdyż na razie nie znamy projektu ustawy, a jedynie medialne wypowiedzi polityków. Przed wprowadzeniem istotnych zmian na pewno wskazana byłaby szeroka debata publiczna na ten temat.

 

Dorota Przybyłek, senior media buying manager w SMG Polska

grafika

Wydarzenie rokuDla mnie wydarzeniem roku była crowdfoundingowa akcja na wspieramto.pl #jazzdoit, czyli „RadioJAZZ.FM – Reaktywacja!”, dzięki której 1 września rozgłośnia wróciła z audycjami na żywo. Szczerze brakowało mi stacji o takim profilu. Znowu można posłuchać dobrej muzyki i doskonałych audycji. Radio rozwija się i ostatnio uruchomiło platformę podcastową, w której można znaleźć archiwalne audycje oraz zapisy rozmów z gośćmi. Jeszcze więcej słuchania!

Sukces rokuSukcesem całej branży radiowej jest dla mnie kolejny rok na mocnym plusie pod względem wpływów reklamowych. Można powiedzieć, że radio przeżywa renesans. Mimo zmniejszenia aktywności sektora farmaceutycznego stacje nie odczuły tej straty. Więcej wydał sektor handel, a czas reklamowy, który zajmowały farmaceutyczne „legale”, został zmonetyzowany przez spoty klientów innych branż.

Porażka rokuPrzepełnienie stacji w czwartym kwartale, co skutkowało przymusowym redukowaniem i „przeplanowywaniem” kampanii.

Kampania/projekt rokuDoceniam kampanie, które oprócz celów komercyjnych  niosą ze sobą dodatkowe wartości, mają na przykład charytatywny charakter.  Zatem w tym roku stawiam na kampanie Lotos -  Pomaganie przez tankowanie z aktywizacją klientów stacji Lotos.

Trend rokuW Stanach Zjednoczonych powstała platforma Mediascape, dzięki której można dokonywać zakupu reklam radiowych w modelu programmatic. Platforma ta w czasie rzeczywistym umożliwia planowanie i realizowanie kampanii prawie 3000 stacji. Jest to ciekawy kierunek dla wykorzystania w pełni całego inventory stacji, szczególnie stacji lokalnych, bo jak pisałam wcześniej ogólnopolskie bywają już wyprzedane.

Prognoza na 2016 rokMyślę, że 2016 rok będzie kontynuacją 2015, z szerszym wykorzystaniem kampanii radiowych dla wsparcia aktywacji online’owych, podobnie jak kiedyś wspierało ono kampanie telewizyjne.

 

Ewa Osińska, media buying associated director MediaCom Warszawa

grafika

Wydarzenie roku / trendy rokuW roku 2015 rynek radiowy w Polsce odnotowuje sporo wydarzeń, ale żadnego z nich nie nazwałabym ważnym czy spektakularnym.

W ujęciu międzynarodowym ważnym wydarzeniem był coroczny Advertising Week, podczas którego dyskutowano o kondycji radia w odniesieniu do coraz większego wpływu internetu na inne media. Wszyscy na rynku amerykańskim są zaskoczeni stabilnością segmentu radiowego. Szefowa marketingu jednego z największych graczy na rynku internetowym, omawiając światowe trendy w reklamie wspomniała panel sprzed pięciu lat, kiedy sama wróżyła powolny zmierzch radia w związku z dynamicznym rozwojem internetu. Teraz przyznała, że jej prognozy się nie sprawdziły wyjaśniając, że radio jest silnie zakorzenione, jako medium towarzyszące w codziennej rutynie i wzmacnia swoje zasięgi w Stanach Zjednoczonych …  „(…) it’s astonishing!”.

Rynek amerykański jest bardziej dynamiczny niż polski, ale często wyznacza trendy, które w pewnej perspektywie czasu dotrą też do nas. Już  od kilku lat obserwujemy w Polsce, że pozycja radia jest bardzo stabilna. Średni czas słuchania radia pozostaje na wysokim poziomie ok. 275 minut dziennie (na tle Europy, USA). Także zasięg radia ogółem jest od lat stabilny.

Myślę, że duża aktywność rynku radiowego w 2015 w Polsce również świadczy o świetnej jego kondycji. Możemy tu wymieniać na przykład: obchody 25-lecia obu wiodących, komercyjnych i ogólnopolskich stacji radiowych: RMF i ZET, powstanie nowego pakietu sprzedażowego w Grupie RMF (RMF FM plus Audytorium 17), jako odpowiedzi na„pakietową” aktywność konkurencji, uruchomienie przez Agorę sieci radiowej Pogoda z nowym formatem muzycznym „Retro Oldies” (muzyka lat 50-60-70), czy pojawienie się nowych stacji lokalnych: radio Trendy, Wrocław Kultura, Off Radio Kraków, Radio Września. Warto wspomnieć również o dużym wzroście słuchalności sieci VOX FM (Time).

Praktycznie w każdej sieci radiowej nastąpiło powiększenie zasięgu technicznego, a co za tym idzie potencjału do budowania kampanii radiowych.

Sukces rokuSukcesem rynku radiowego w 2015 roku jest niemal pewny już wzrost wydatków szacowany netto na ok. 11 proc. w porównaniu do roku 2014. Tym samym będzie to kolejny rok większych inwestycji w reklamę radiową. Wartym odnotowania faktem jest również wzrost wydatków w kategorii handel detaliczny (głównie hipermarkety) w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku, co daje jej pierwsze miejsce w rankingu radiowych reklamodawców, przed farmacją i motoryzacją.

Wydaje się, ze rok 2016 będzie kolejnym dobrym okresem dla radia.To bliskie słuchaczowi medium, na którym skupia się cała uwaga i emocje lub będące tłem codziennych aktywności nie ulega zmianom w modelu konsumpcji mediów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+