Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa

Na koniec ub.r. w Polsce było 84,9 tys. nośników reklamy zewnętrznej, o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej. Aż 45 tys. należy do firmy AMS, 14,3 tys. do Grupy Ströer, natomiast 21,6 tys. znajduje się w Warszawie.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników outdoorowych należących do jej firm członkowskich na koniec 2013 roku wyniosła dokładnie 84 867. To o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,3 proc.

Nośników reklamy zewnętrznej ubywa systematycznie od kilku lat. Na koniec 2008 roku było ich 104,4 tys., rok później - 99 tys., na koniec 2010 roku - 95,4 tys., a na koniec 2011 - 92,6 tys. W efekcie od 2008 do 2013 roku ich liczba zmalała o 19,5 tys.

Statystyki te obejmują nośniki wszystkich formatów - od standardowych, po konstrukcje nietypowe, a także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.

Zeszłoroczny spadek Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej wyjaśnia m.in. zakończeniem działalności przez firmę LiftBoards, do której przed rokiem należało 3,7 tys. nośników małego formatu w windach. Jednocześnie o 3 tys. zmalała w ciągu roku liczba standardowych nośników o powierzchni 12 metrów kwadratowych.

- W ciągu pięciu ostatnich lat ich liczba spadła o blisko 13 tys. i zrównała się praktycznie z liczbą powierzchni premium typu frontlight 18 metrów kwadratowych, które od kilku lat generują największe przychody w naszej branży (zgodnie z ostatnimi szacunkami - blisko 40 proc.) - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Przypomina, że w 2000 roku nośników 12-metrowych było 52 tys., czyli prawie cztery razy więcej niż obecnie.

- W perspektywie najbliższych trzech-pięciu lat na pewno większego znaczenia nabiorą citylighty. Ważnymi dla reklamodawców pozostaną w tym czasie wszystkie pozostałe nośniki typu frontlight i backlight: od 18 do 48 metrów kwadratowych - ocenia Kaczoń. - Nie należy jednak liczyć na istotne zmiany w segmencie tych nośników, zarówno frontlightów 36- i 48-metrowych, jak i backlightów 18- i 32-metrowych. Pozostają one atrakcyjnym uzupełnieniem każdej kampanii outdoorowej (przede wszystkim akcji wizerunkowych), ale możliwości dla ich nowych lokalizacji są ograniczone. Tym samym koszt wynajęcia ich powierzchni ekspozycyjnych będzie coraz większy - zaznacza.

Lepsze perspektywy rozwoju są przed citylightami, sytuowanymi w wiatach przystankowych, w formie wolnostojących witryn lub wieszanymi na ścianach budynków. Zwłaszcza że zgodnie z rozstrzygniętym pod koniec ub.r. przetargiem w samej Warszawie 1,6 tys. wiat przystankowych wymieni i będzie eksploatować reklamowo AMS (przeczytaj o tym więcej). - Według szacunkowych danych citylighty generują obecnie ponad 25 proc. przychodów branży out of home. Ich rola będzie się w kolejnych latach zwiększać - uważa Lech Kaczoń.

Zdecydowanie największym operatorem reklamy zewnętrznej jest AMS (wchodząca w skład grupy kapitałowej Agory), do której należy prawie 45 tys. nośników, z czego 21,5 tys. to nośniki małego formatu, 13,3 tys. - citylighty, a 6,8 tys. - tablice 12-metrowe. Przy czym rok wcześniej firma miała o 1,3 tys. nośników więcej - ubyło jej przede wszystkim 760 powierzchni 12-metrowych. Dodatkowo AMS posiada 1,8 tys. ekranów digital signage.

14,3 tys. nośników - w tym 7 tys. tablic 12-metrowych i 5,3 tys. frontlightów 6 x 3 m - należy do Grupy Ströer. W skali roku firma zrezygnowała z 2,6 tys. nośników, z czego większość (2,2 tys.) stanowiły tablice 12-metrowe.

Na kolejnej podstronie prezentujemy statystyki nośników w największych miastach i ekranów digital signage

Zdecydowanie najwięcej nośników reklamy zewnętrznej jest w Warszawie - na koniec ub.r. było ich 21,6 tys., o tysiąc więcej niż rok wcześniej. Za to na Górnym Śląsku liczba nośników zmalała przez rok o 770 (do niecałych 8 tys.), a w Krakowie - o 140 (do nieco ponad 7 tys.). Po 5-6 tys. nośników znajduje się w Trójmieście, Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi.

Ogółem w 16 największych miastach i aglomeracjach zlokalizowanych jest 64,3 tys. nośników, czyli trzy czwarte wszystkich.

W segmencie digital signage (obejmującym ekrany, na których oprócz reklam można oglądać materiały informacyjne i rozrywkowe) zdecydowanymi liderami są Screen Network i DDS Poland - z 16,7 i 16,6 tys. monitorów. Pierwsza firma ma 9,6 tys. monitorów w sklepach Media Markt i 6,6 tys. w sklepach Saturn, a druga - 15,5 tys. ekranów w marketach RTV Euro AGD.

1,8 tys. monitorów - zainstalowanych w pojazdach komunikacji miejskiej w Warszawie i Trójmieście - należy do AMS.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zaznacza, że prezentuje niepełne dane, ponieważ polski rynek digital signage jest bardzo rozdrobniony. - Praktycznie we wszystkich większych polskich miastach funkcjonują „jakieś elektroniczne nośniki” emitujące grafiki lub spoty reklamowe. Trudno je zaliczyć do sieci digital signage, ale nie należy też ich lekceważyć. Zbierają bowiem zamówienia z lokalnych oraz regionalnych rynków reklamowych - opisuje Lech Kaczoń.

Jakie perspektywy są przed elektronicznymi nośnikami reklamy out of home? - Pomijając aspekty prawne ich funkcjonowania (polskie prawo nie nadąża generalnie za zmianami cywilizacyjnymi), trzeba jasno powiedzieć, że przy obecnych budżetach reklamowych, prawdziwy rozwój sieci takich nośników jest niemożliwy. Ale w niedalekiej przyszłości zapewne uzasadniony i konieczny. Przede wszystkim ze względu na szybki rozwój przekazu informacji, a wkrótce informacji spersonifikowanej. Liczyć się będzie także przekaz informacyjny i reklamowy w czasie rzeczywistym oraz realizowany przy okazji każdego szczególnego wydarzenia - ocenia Kaczoń.

Powyższe zestawienia obejmują firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, CAM Media, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Megaboard, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo

Dane dotyczące nośników digital signage zostały przekazane IGRZ przez Stowarzyszenie Polish Digital Signage Association oraz odrębnie przez firmę Screen Network.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online