SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Klienci płatnych tv zaniepokojeni zmianami przepisów w abonamencie rtv, 1,5 mln zapowiada rezygnację

Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu rtv budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji, szczególnie Cyfrowego Polsatu i nc+ - wynika z najnowszego badania MEC.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

72 proc. odbiorców kablówek i 75 proc. odbiorców platform cyfrowych jest przeciwnych temu, by ich operator przekazywał Poczcie Polskiej dane osobowe umożliwiające ściąganie abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Zgodnie z nowymi przepisami sieci kablowe i platformy cyfrowe mają przekazywać Poczcie Polskiej - która odpowiada za pobór abonamentu radiowo-telewizyjnego - podstawowe dane swoich klientów (imię i nazwisko, adres zamieszkania i korzystania z usługi, PESEL lub inny numer potwierdzający tożsamość, data zawarcia umowy) oraz informować ich o obowiązku rejestrowania telewizorów i udostępniać stosowne formularze.

Duża część badanych wolałaby zrezygnować z kanałów TVP, by uniknąć tego scenariusza, a kilkanaście proc. badanych abonentów płatnej TV twierdzi, że po wprowadzeniu przepisów wypowie umowę operatorowi. Gdyby rzeczywiście tak zrobili, rynek płatnej TV straciłby blisko 1,5 mln klientów (gospodarstw domowych).

Patrząc z perspektywy wielkości opłacanego pakietu, najbardziej przeciwni są nabywcy najtańszych abonamentów płatnej tv.

Blisko 40 proc. klientów kablówek i platform cyfrowych twierdzi, że rozważy rezygnację z usług operatora w sytuacji, gdy będzie on zobowiązany przekazać ich dane osobowe Poczcie Polskiej. Odsetek pewnych, że tak postąpią sięga kilkunastu proc. i osiąga zbliżone wartości wśród klientów poszczególnych operatorów. Najwięcej – 18 proc. – wynosi wśród klientów nc+ i Multimediów.

Gdyby możliwe było usunięcie kanałów Telewizji Polskiej z pakietów telewizyjnych, by uniknąć konieczności przekazywania danych osobowych Poczcie Polskiej i opłacania abonamentu RTV, 67 proc. odbiorców płatnej telewizji zdecydowałoby się na takie rozwiązanie. Najwięcej, bo ponad 70 proc. takich klientów, mają UPC i Vectra.

Te odpowiedzi idą w parze ze wskazaniami, jakie stacje są najważniejsze w ofercie bezpłatnej telewizji. Respondenci na 10-stopniowej skali określali, na ile ważna jest dla nich obecność poszczególnych kanałów naziemnej telewizji cyfrowej (NTC). Główne kanały TVP mieszczą się wprawdzie w pierwszej dziesiątce rankingu, ale szczególnie wśród klientów kablówek i platform widać dużą polaryzację opinii. Odsetek osób, które przyznawały im maksymalnie 3 punkty na 10-stopniowej skali jest większy niż tych, którzy określali ważność kanałów TVP na przynajmniej 8.

Badanie zostało zrealizowane przez MEC w dniach 3-4 czerwca br., metodą CAWI, na próbie 1014 telewidzów z dostępem do internetu. Liczba gospodarstw domowych z płatną telewizją (kabel lub satelita) wynosi wg badania założycielskiego Nielsena blisko 8,5 mln.

Nowelizacja dotyczy kilku mln użytkowników, ma dać 600 mln zł

Największym dostawcą płatnej telewizji w Polsce jest Cyfrowy Polsat, z 4,78 mln jednostkowych usług tego typu w modelu w modelu abonamentowym oraz 48,2 tys. w modelu prepaidowym sprzedanych na koniec marca br.

Platforma nc+ ma 2,1 mln abonentów, sieć UPC Polska - 1,21 mln użytkowników usługi telewizyjnej, a Multimedia Polska - 774,4 tys. klientów usług telekomunikacyjnych. Z kolei Vectra na koniec ub.r. miała 877,5 tys. abonentów telewizyjnych.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego spodziewa się, że po wejściu w życie nowelizacji abonament RTV zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co po uwzględnieniu abolicji (powodującej - w pierwotnym wariancie - utratę ok. 110 mln zł potencjalnych wpływów) przyniesie dodatkowo 620 mln zł rocznie. W ub.r. wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych.

Nowa ustawa abonamentowa najwcześniej w 2019 roku

MKiDN przygotowuje już projekt nowej ustawy o abonamencie, zgodnie z którą ta danina ma być pobierana razem z zeznaniami podatkowymi i składkami na KRUS. Minister kultury prof. Piotr Gliński zapowiedział niedawno, że w takim przypadku abonament będzie wynosił ok. 8 zł miesięcznie od osoby i nie zmieni się wykaz grup społecznych zwolnionych z tej opłaty.

Przy czym ta ustawa będzie wymagała notyfikacji przez Komisję Europejską. - W związku z tym, że może być to traktowane jako nowy rodzaj pomocy publicznej, to będzie wymagało notyfikacji KE - uzasadnił Paweł Lewandowski. Ta procedura potrwa minimum pół roku, a ponieważ ustawa może wejść w życie tylko z początkiem roku kalendarzowego, zacznie obowiązywać najwcześniej od 2019 roku.

Dołącz do dyskusji: Klienci płatnych tv zaniepokojeni zmianami przepisów w abonamencie rtv, 1,5 mln zapowiada rezygnację

54 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ała
Przed chwilą Kurski uznał, że wyniki oglądalności w Netii są szokująco inne, niż w Nielsenie (co oczywiste - ale są to wyniki całkowicie niestatystyczne dla kraju). Ale wyników nie podał.
Ten sondaż może je trochę przybliżyć;) Marka TVN i marka Polsat istotna dla ok 50%. Bez większej różnicy kanału dystrybucji. Marki TVP: zaskoczenie braku wyboru: klienci naziemnej stawiają prawie na równi TVP1 i TVPINFO (nie mają dostępu do oryginału polskich telewizji informacyjnych, TVN24).

Ps. Jak ograniczony człowiek wpadł na pomysł wkurzenia prawie 9 mln abonentów (+rodziny), zakładając, że to nie jego wyborcy, więc się nie liczą!?
odpowiedź
User
Arek
Z tego wynika, że przynajmniej 1,5 mln Polaków łamie obowiązujące w Polsce prawo. To są pewni ci sami, którzy rzadaja aby rząd i Prezydenr przestrzegali Konstytucję
odpowiedź
User
as
Wreszcie jakaś kara dla Polsatu i TVN
odpowiedź