SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marquard Media Polska ze spadkiem wpływów o 22 proc. i 10,6 mln zł straty. Wycena Papilota obniżona z 6,6 do 1 mln zł

W ub.r. Marquard Media Polska zanotował spadek wpływów sprzedażowych o 22,5 proc. do 38,5 mln zł. Strata netto firmy wzrosła z 8,15 do 10,58 mln zł. Wydawnictwo obniżyło wycenę swojej spółki zależnej Papilot z 6,63 do 1,05 mln zł.

Przychody sprzedażowe Marquard Media Polska zmalały w skali roku z 49,69 do 38,49 mln zł. Firma nie podała w sprawozdaniu finansowym, ile jej wpływów pochodzi ze sprzedaży prasy, a ile z reklam prasowych i internetowych. Poinformowała natomiast, że przychody ze sprzedaży krajowej spadły z 46,1 mln zł w 2016 roku do 36,26 mln zł w ub.r., a ze sprzedaży eksportowej - z 3,59 do 2,23 mln zł.

Firma wydaje polskie edycje magazynów „Harpers Bazaar”, „Esquire”, „Cosmopolitan”, „Joy”, „Shape”, „Hot Moda”, „Playboy” i „CKM”, a także kilkanaście serwisów internetowych (strony tych czasopism oraz Supermamy.pl, Papilot.pl, Kozaczek.pl, Zeberka.pl). W sprawozdaniu firma podała, że w ub.r. łączna sprzedaż egzemplarzowa jej magazynów zmalała w skali roku o 17 proc. przy spadku ich nakładów o 15 proc.

- Spadek rynku w tym okresie wynosił 10 proc., przy czym spadek zanotowany przez wydawnictwa spoza pierwszej 20 rankingu największych wydawnictw, w którym plasuje się spółka, wyniósł aż 39 proc., co oznacza iż na tle bezpośredniej konkurencji wyniki spółki były satysfakcjonujące - zaznaczono w sprawozdaniu Marquard Media Polska.

98 pracowników, koszty operacyjne 25 proc. w dół

W ub.r. koszty operacyjne Marquard Media Polska wyniosły 42,31 mln zł, co wobec 56,37 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 24,9 proc.

Procentowo najbardziej zmalały pozostałe koszty rodzajowe - z 13,82 do 7,4 mln zł, czyli o 46,5 proc., oraz nakłady na amortyzację - z 2,18 do 1,17 mln zł, a więc o 46,3 proc. Wydatki na usługi obce spadły z 18,45 do 15,24 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 7,98 do 6,57 mln zł, a na wynagrodzenia - z 11,86 do 10,17 mln zł.

W ub.r. w firmie było zatrudnionych średnio 98 osób. W październiku wprowadzono nową strukturę zarządzania, w ramach czego z wydawnictwem rozstali się redaktorzy naczelni kilku pism, m.in. Rafał Księżyk z „Playboya”, Piotr Skalski z „CKM” i Karolina Weber z „Joy”. Natomiast w połowie ub.r. z firmą rozstała się prezes Iwona Kossmann, jej stanowisko objęła Zsuzsanna Óhidi, dyrektor zarządzająca węgierskiego oddziału Grupy Marquard Media.

W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe wydała 929,9 tys. zł, wobec 169,8 tys. zł w 2016 roku.

Strata Marquard Media Polska ze sprzedaży zmalała z 6,67 mln zł w 2016 roku do 3,81 mln zł w ub.r., a strata z działalności operacyjnej - z 6,42 do 3,74 mln zł. Firma w sprawozdaniu stwierdziła, że „w sposób ciągły przeprowadza restrukturyzacje i optymalizację kosztów oraz prowadzi działania mające na celu zwiększenie przychodów celem dostosowania się do warunków panujących obecnie na rynku w branży wydawniczej”.

Wycena Papilota obniżona z 6,63 do 1,05 mln zł

Na początku br. Marquard Media Polska kupił pozostałe 20 proc. udziałów spółki, wydawcy serwisów Papilot.pl, Boska.pl i Supermamy.pl. Jej 80 proc. udziałów przejął w 2015 roku.

Natomiast z końcem ub.r. wydawnictwo mocno obniżyło wycenę udziałów Papilota - z 6,66 do 1,05 mln zł, dostosowując cenę ich nabycia do bieżącej wartości netto. W konsekwencji koszty finansowe Marquard Media Polska zwiększyły się z 688,5 tys. zł w 2016 roku do 6,03 mln zł w ub.r.

W ub.r. Papilot osiągnął 369,7 tys. zł zysku netto, na koniec ub.r. miał 1,05 mln zł kapitału własnego. W br. Marquard planuje połączyć się z tą spółką.

Obniżenie wyceny Papilota sprawiło, że strata netto Marquard Media Polska w ub.r. wyniosła 10,58 mln zł, wobec 8,15 mln zł rok wcześniej. Tym samym rentowność netto wydawnictwa pogorszyła się z -16 proc. do -27 proc. Firma zaznacza, że gdyby nie koszty aktualizacji wartości Papilota, jej rentowność netto wyniosłaby w ub.r. -13 proc.

Kredyty od Marquarda, plany rozwoju w internecie i eventach

Zeszłoroczną stratę Marquard Media Polska zamierza pokryć z przyszłych zysków lub poprzez podwyższenie kapitału własnego (planowane w drugiej połowie br.). Właścicielem 100 proc. udziałów firmy jest Jürg Marquard.

Marquard Media Polska w sprawozdaniu nie ukrywa, że z powodu strat w ostatnich latach bieżąca działalność firmy jest wspierana finansowo przez Grupę Marquard Media lub bezpośrednio Jürga Marquarda. W sprawozdaniu wyliczono, że firma wzięła od Grupy Marquard Media 7,5 mln zł pożyczki w kwietniu 2012 roku (do spłaty pozostaje 5,5 mln zł), 1 mln zł w październiku 2016 roku i 900 tys. euro we wrześniu ub.r.

Znaczną część tych pożyczek spółka już spłaciła. Na koniec ub.r. jej długoterminowe zobowiązania wobec jednostek powiązanych wynosiły 3,75 mln zł (rok wcześniej nie miała żadnych), natomiast krótkoterminowe zobowiązania z powodów innych niż podatki, dostawy i usługi zmalały w skali roku z 2,67 do 1,64 mln zł.

- Sukcesywnie i konsekwentnie realizowane działania restrukturyzacyjne zarówno w obszarze sprzedaży jak i kosztów powinny doprowadzić do osiągnięcia przez spółkę w roku 2019 wyniku przy którym zewnętrzne finansowanie nie będzie już konieczne a w kolejnych latach pozwolą spółce na generowanie zysków - zapowiedziano w sprawozdaniu Marquard Media Polska.

Wydawnictwo zamierza też inwestować w serwisy internetowe, nowe projekty i działalność eventową.

Fuzja dwóch spółek Marquarda w Polsce

W październiku ub.r. Marquard Media Polska wchłonął spółkę Marquard Publishing. Od stycznia do 6 października ub.r. pierwsza firma zanotowała 18,62 mln zł wpływów netto, 20,36 mln zł kosztów operacyjnych i 1,79 mln zł straty netto oraz miała 3,04 mln zł kapitału własnego, natomiast druga osiągnęła 14,51 mln zł wpływów netto, 17,53 mln zł kosztów operacyjnych i 3,24 mln straty netto oraz posiadała 4,38 mln zł kapitału własnego.

Z kolei w całym ub.r. Marquard Media Polska zanotował 21,36 mln zł wpływów sprzedażowych, 35,13 mln zł kosztów operacyjnych i 5,08 mln zł straty netto. Marquard Publishing miał 29,03 mln zł wpływów, 31,94 mln zł kosztów i 3,06 mln zł straty.

Na czele Wydawnictwo Bauer

W 2017 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer, które sprzedało 228 346 192 egzemplarzy swoich magazynów.

Dołącz do dyskusji: Marquard Media Polska ze spadkiem wpływów o 22 proc. i 10,6 mln zł straty. Wycena Papilota obniżona z 6,6 do 1 mln zł

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ewa
Titanic coraz głębiej a zmiany coraz gorsze.
odpowiedź
User
Analityk1
Rozumiem, że można tolerować ignorantów na najwyższych stanowiskach przez kwartał, pół roku, rok. Ale 15 lat?!
odpowiedź
User
Pola
Największe zło tego wydawnictwa to pan Kherzi... on zniszczy wszystko do spodu.
odpowiedź