SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W Polsce sprzedaje się coraz mniej egzemplarzy gazet i magazynów. Bauer największym wydawcą (raport)

W 2017 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer. Wśród 20 największych spółek wzrost zanotowało tylko Westa-Druk wydające „Tygodnik Angorę” - raport Wirtualnemedia.pl.

fot. bauer Article

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje niezmiennie Wydawnictwo Bauer. W 2017 roku sprzedało ono dokładnie 228 346 192 egzemplarzy swoich magazynów, o 0,45 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 49 (rok wcześniej liczba ta wynosiła 52).

Na drugim miejscu znalazło się wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska, które w zeszłym roku sprzedało łącznie 96 832 762 egz., o 9,45 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta w ub.r. w naszym kraju wydawała dwa dzienniki („Fakt” i „Przegląd Sportowy”) oraz 7 magazynów.

Podium uzupełnia wydająca dzienniki regionalne i tygodniki lokalne Polska Press Grupa z 81 095 762 egz. sprzedanych egzemplarzy (spadek o 8,94 proc.).

Z piątego na czwarte miejsce w rankingu awansowało ZPR Media. W 2017 roku spółka ta sprzedała 41 187 213 egz. swoich tytułów, co oznacza spadek względem 2016 roku o 7,59 proc.

Na piąte miejsce została zepchnięta Agora, która sprzedała 36 748 257 egz. swoich dzienników i magazynów. Wydawnictwo to zanotowało największy spadek w top 20 - wyniósł on 21,03 proc.

Jedyny wzrost sprzedanych egzemplarzy w czołowej dwudziestce (o 24,37 proc.) do 13 828 052 egz. zanotowało Westa-Druk wydające „Tygodnik Angorę”. Spółka ta znalazła się na 8. miejscu.

Wszystkie wydawnictwa w 2017 roku sprzedały łącznie 631 699 252 egz. gazet, o 9,51 proc. mniej niż w 2016 roku (aż 39,20 proc. wśród wszystkich wydawców, którzy nie załapali się do top 20). Z kolei liczba wydawanych tytułów zmalała o 26 do 264.

W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2017 roku była wspomniana już firma Westa-Druk, która wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 265 924 egz., po spadku o 4,33 proc. względem 2015 roku.

Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer, zajmujące miejsce drugie. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2017 roku wyniosła 194 835 egz., czyli o 7,07 proc. mniej niż rok wcześniej.

Podium uzupełnia Instytut Gość Media, wydający tygodnik „Gość Niedzielny” i miesięcznik „Mały Gość Niedzielny”. Uśredniona sprzedaż ogółem obu tytułów wyniosła 111 700 egz., po spadku o 5,28 proc.

Również i w tym zestawieniu większość tytułów odnotowało spadki, a najwięcej straciło wydawnictwo Orle Pióro - było to 20,70 proc. do 42 163 egz.

Najwięcej zyskało tutaj tylko Polskie Wydawnictwo Rolnicze (wzrost o 12,61 proc. do 42 149 egz.).

Oba rankingi opracowane zostały na podstawie danych zawartych w deklaracjach przekazanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Uwzględnione zostały w nich wszystkie płatne tytuły prasowe należące do wydawnictw i zarejestrowane w ZKDP: od dzienników aż po roczniki.

Pierwszy ranking obejmuje liczbę sprzedanych przez wydawcę w danym roku pojedynczych egzemplarzy wszystkich zarejestrowanych tytułów.

Drugi natomiast to zestawienie średnich rocznych nakładów i sprzedaży wszystkich należących do danych wydawców tytułów.

Dane Grupy Burda obejmą tytuły spółek: Burda Communications, Burda NG Polska, Burda Publishing Polska i Burda GL Polska, a Grupa Marquard zawiera tytuły należące do Marquard Media Polska i Hearst-Marquard Media.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W Polsce sprzedaje się coraz mniej egzemplarzy gazet i magazynów. Bauer największym wydawcą (raport)

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ranyno przynajmniej
kilka słów prawdy,a nie:najniższy wynik w historii,największy spadek w historii,ostro w dół tych niesłusznych wiadomych gazet i mediów. A taka ciekawostka:jak myślicie,czy największym wydawcą na rynku niemieckim, francuskim, włoskim, szwajcarskim, angielskim, hiszpa ńskim,czeskim, szwedzkim, etc.etc.etc....jest zagraniczny wydawca? albo np.Bauer nie w NIemczech,a czy Rasp ma tam takie pole do popisu jak u nas?NIe,ale pamiętajcie,próby zmiany tego to zamach na umierającą i tak za tych rządów,a przedtem żywą i zdrową,demokrację.Jakie te zmiany,na ile naturalne,na ile skuteczne,zgodne z jakim prawem to osobny temat.NO ale na razie arbeiter raus u bauera..Sprzedarz jest jaka jest,ale ja wiem,że sporo osób nadal czyta prasę,czy papierową czy w necie,ale ilu kupuje,ogólna skala to już insza rzecz,tak jak z czytelnictwem w ogóle.
19 15
odpowiedź
User
Garuuu
Agora ostro w dół, ale spokojnie premie dla zarządu będą, dla pracowników będą też... kolejne redukcje, cięcia, obniżki wynagrodzeń...
30 10
odpowiedź
User
mon
Większość tych pisemek do niczego się nie nadaje, nawet do "czytania" gdzie zdjęć i reklam jest więcej niż sensownego tekstu. W Polsce dzięki PiSowi czytelnictwo powoli umiera. A pisowska szkoła zabija ciekawość do poznawania świata poprzez czytanie.
17 33
odpowiedź
User
Dodo
Niemcy uber alles, to nie jest zdrowa sytuacja dla rynku prasy w Polsce, naprawdę nie rozumiem komentarzy pełnych zachwytu nad niemiecką dominacją w tym segmencie
26 13
odpowiedź
User
xyz
otwieram jeden drogi magazyn- kilka stron reklam , przeważnie bijou, otwieram drugi drogi magazyn- ten sam układ reklam i te same reklamy, otwieram kilka kolejnych nieco tańszych ale wcale ni tanich magazynow- to samo. Otwieram , magazyny modowe i ..można się domyślić. Otwieram wreszcie magazyn pewnej pani redaktorki , która się zarzeka ze zero horoskopow i że taki to on przyjazny kobietom...te same beznadziejne reklamy. .i się dziwic , ze cos tam wydawcom spada.
27 10
odpowiedź