SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Apple po raz kolejny najcenniejszą marką świata. Disney i Facebook ze spadkami (Top 100)

W tegorocznym rankingu Interbrand najcenniejszą marką świata jest Apple, a kolejne miejsca zajmują Microsoft, Amazon i Google. W czołowej dziesiątce spadek zaliczył tylko Disney, a Facebook wypadł poza pierwszą dwudziestkę zestawienia. 

W rankingu Interbrand Best Global Brands wartość Apple oszacowano na 502,7 mld dolarów, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Apple pozostaje marką nr 1 jedenasty rok z rzędu. Jest pierwszą marką, której wartość przekroczyła pół biliona dolarów.

Marka ta ma blisko 200 mld dolarów przewagi nad kolejnymi markami w zestawieniu. Brand Microsoft wyceniono na 316,7 mld dolarów (po wzroście w ciągu roku o 14 proc.), Amazon - na 276,9 mld (1 proc. w górę), a Google - na 260,3 mld (3 proc. w górę). 
W pierwszej dziesiątce branżę nowych technologii reprezentuje jeszcze Samsung (91,4 mld dolarów). Ponadto są tam trzy marki motoryzacyjne (Toyota z 64,5 mld dolarów, Mercedes-Benz z 61,4 mld dolarów i BMW z 51,2 mld dolarów; ta ostatnia marka awansowała z 3. pozycji), a także Coca-Cola (58,1 mld dolarów) i Nike (53,8 mld).

Poza pierwszą dziesiątkę rankingu Interbrands wypadła marka Disney, która znalazła się na 13. miejscu zestawienia z wartością 48,3 mld dolarów, niższą w skali roku o 4 proc. 

Facebook dalej traci w rankingu najcenniejszych marek

Instagram, który utrzymał 16. lokatę został wyceniony na 39,4 mld dolarów, czyli 8 proc. więcej niż przed rokiem. Spory spadek zanotował Facebook, trafiając na pozycję 21. (w ub.r. 17). Wartość tej marki spadła o 8 proc., do 31,6 mld dolarów. YouTube nadal jest 25., a jego wartość oszacowano na 26,04 mld dolarów (o 7 proc. więcej niż rok wcześniej).

Z 40. na 39. miejsce awansował w tegorocznym rankingu Interbrands Netflix, zwiększając wartość o 9 proc., do 17,9 proc. O jedno oczko wyżej względem ub.r. uplasował się serwis Spotify wyceniony na 11,1 mld dolarów (8 proc. więcej). 

Na szczycie tabeli nadal dominują firmy działające w wielu sektorach, które stanowią 50 proc. całkowitej wartości rynku. Dane pokazują, że silniejsza koncentracja na marce umożliwia tym firmom odblokowanie szybkiego wzrostu w porównaniu z konkurencją.

Marka Airbnb ( poz. 46) najszybciej rośnie pod względem wartości (+21,8 proc.), mimo że znalazła się w tabeli dopiero w zeszłym roku. 

Luksus prosperuje najlepiej

Najlepiej radzą sobie sektory motoryzacyjny i luksusowy, których wartość wzrosła odpowiednio o 9 proc. i 6,5 proc. Marka BMW po raz pierwszy znalazła się w pierwszej dziesiątce, a dobre wyniki osiągnęły także Porsche ( poz. 47), Hyundai (poz. 32) i Ferrari (poz. 70).

Z kolei Zara ( poz. 43) i Sephora ( poz. 97) to “dwie gwiazdy” handlu detalicznego, których wartość marki wzrosła odpowiednio o 10 proc. i 15 proc.

W tegorocznym rankingu Interbrand zadebiutowała - na poz. 98 - marka Nespresso. 

Luksus po raz kolejny jest sektorem najlepiej prosperującym. Wynika to z odporności marek luksusowych i ich zdolności do wykraczania poza kategorie w celu tworzenia luksusowych doświadczeń, takich jak restauracje, hotele i sklepy detaliczne typu pop-up.

Hermès (poz. 23) i Dior ( poz. 76) to dwa z największych wzrostów popularności marek luksusowych, odnotowujące w tym roku większe wartości marki odpowiednio o 10,2 proc. i 8,4 proc.. Dołączają do takich marek jak Prada, Tiffany i Burberry, wychodząc poza tradycyjne rynki i poszerzając obecność dzięki nowym partnerstwom, wprowadzaniu produktów na rynek i doświadczeniom konsumentów w metaświecie – tworząc nowe znaczenie dla nowych klientów.

Rozwój marek spowalnia

Całkowita wartość 100 najcenniejszych marek wzrosła w tym roku o 5,7 proc., w porównaniu do 16 proc. wzrostu wartości w roku ubiegłym. Oszacowano ją na 3,3 biliona dolarów (wobec 3,1 biliona rok temu). 

Interbrand jako przyczynę spowolnienia podaje “brak nastawienia na rozwój, konserwatywne przywództwo marki i niepewne prognozy”. Jest to zgodne z długoterminowym trendem, w ramach którego marki działające wyłącznie w jednym sektorze, stosując podejście przyrostowe, odnotowują wolniejszy wzrost wartości.

- Po kilku latach silnego wzrostu marki wkroczyliśmy w okres stagnacji, a tegoroczna tabela pokazuje umiarkowany wzrost ogólnej wartości marki wśród największych marek na świecie - powiedział Gonzalo Brujó, globalny dyrektor generalny Interbrand. Dodał, że firmy, które odnotowały wzrost wartości marki, w tym Airbnb , LEGO i Nike, przekroczyły ustalone normy kategorii i odgrywają bardziej znaczącą rolę w społeczeństwie i życiu konsumentów.

Interbrand zaznacza, że ponad dwie dekady analiz pokazują, że firmy, które odpowiadają na bardziej zróżnicowany zestaw potrzeb klientów, często w różnych sektorach, nadal dominują na szczycie tabeli – stanowiąc prawie 50 proc. całkowitej ich wartości. Wynika z nich również, że ​​firmy te działające w kilku różnych branżach są bardziej stabilne, osiągają wyższy wzrost przychodów, pozostają bardziej rentowne i korzystają z większego wzrostu wartości marki. W przypadku tych firm skupienie się na marce, a nie na produkcie, odgrywa większą rolę w wyborze produktów (+12 proc. w porównaniu do średniej), co oznacza, że ​​mogą zaspokoić więcej potrzeb klientów w obrębie kategorii i pomiędzy nimi.

- Marki takiej jak Apple nie można już przypisywać do sektora. Konkuruje na różnych arenach, pomagając swoim klientom Connect (iPhone), ale także Thrive (najnowszy zegarek Apple był pozycjonowany jako urządzenie zdrowotne), Fund (jego nowe konto oszczędnościowe w ciągu pierwszych czterech dni zgromadziło depozyty o wartości prawie 1 miliarda dolarów), i wiele więcej. Przeprowadzka Apple do Arenas umożliwiła Apple utrzymanie się na pierwszym miejscu w rankingu BGB już 11. rok, po wyprzedzeniu Coca Coli w 2013 roku - powiedział Manfredi Ricca, dyrektor ds. strategii globalnej w Interbrand.

Dołącz do dyskusji: Apple po raz kolejny najcenniejszą marką świata. Disney i Facebook ze spadkami (Top 100)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Żurmin
Dziwne to nie jest, są to duże firmy więc tutaj się nic nie zmienia, chyba że jakaś marka jest wyżej notowana inna niżej, ale nowych graczy w takim gronie trudno dostrzec.
odpowiedź
User
wertils
Nie marek, a korporacji, nie wartość, a kapitalizacja. Teoretyczna.
Gdyby usiłować spieniężyć, to podaż zabiłaby cenę i wartość spadła drastycznie.
odpowiedź
User
as
Nie marek, a korporacji, nie wartość, a kapitalizacja.

Bzdury piszesz.... Tu chodzi o nazwy, które prawie każdy człowiek na ziemi rozpoznaje. Korporacje to inna bajka. Np. Alphabet do którego należą google (wyszukiwarka, mapy i inne), youtube, android i wiele innych ostatnio przekroczyła wartość 1 biliona dolarów.
odpowiedź