Polacy najczęściej klikają w reklamy żywności i napojów, banery najpopularniejszym formatem

Najwyższy współczynnik klikalności w polskim internecie mają reklamy przygotowane przez producentów żywności i napojów – wynika z najnowszego badania rynku reklamy online gemiusAdMonitor. Reklamodawcy w naszym kraju w sieci najchętniej wykorzystują banery, a najwięcej reklam emitowanych jest na komputerach stacjonarnych.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polacy najczęściej klikają w reklamy żywności i napojów, banery najpopularniejszym formatem
fot. Shutterstock.com

Badanie przeprowadzone przez firmę Gemius dotyczy rynku reklamy internetowej w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wynika z niego, że w Polsce współczynnik klikalności reklam internetowych w pierwszej połowie 2017 roku wyniósł 0,66 proc., czyli utrzymał poziom porównywalny do tego samego okresu 2016 roku. Najczęściej klikanymi w naszym kraju reklamami były te od producentów żywności i napojów (współczynnik CTR 1,20 proc.).

Najwyższy współczynnik klikalności wśród 13 badanych krajów odnotowano w Turcji (CTR 1,16 proc.), najniższy w Czechach (0,43 proc.). W Polsce współczynnik ten wynosi 0,66 proc. Dane pokazują, że średnio dla wszystkich krajów formaty rich media (reklamy multimedialne) uzyskały wyższy wskaźnik CTR niż banery. Branżami, których reklamy były najczęściej klikane w regionie, są telekomunikacja i produkty spożywcze wraz z napojami.

grafika

W 70 proc. kampanii reklamowych online w Polsce wykorzystywane są banery. Formaty rich media wystąpiły zaś w 39 proc. kampanii. Wśród kanałów emisji reklam na rodzimym rynku prym wiodą komputery stacjonarne, gdzie wyświetlanych jest 71 proc. komunikatów reklamowych. 25 proc. reklam wyemitowano na smartfonach, a 4 proc. na tabletach.

W pierwszej połowie 2017 roku we wszystkich analizowanych krajach standardowe banery wykorzystywane były średnio w 82 proc. kampanii reklamowych online. Najchętniej po narzędzie to sięgali marketerzy rumuńscy (91 proc. kampanii). Banery cieszą się również popularnością w Chorwacji i na Łotwie, gdzie są wykorzystywane w 90 proc. kampanii. Najmniejszy udział banerów w kampaniach internetowych zanotowano na Ukrainie (65 proc.) i w Czechach (69 proc.). W większości krajów najpopularniejszym formatem w tej kategorii był 300x250.

Reklamy internetowe na ekranach komputerów stacjonarnych i laptopów najczęściej wyświetlały się na Węgrzech (77 proc. emisji reklam ogółem w tym kraju). Ten kanał emisji jest również popularny w Czechach (75 proc.) i w Chorwacji (71 proc.).

Największy odsetek emisji reklam na smartfonach zanotowano w Turcji i Rumunii (36 proc.), a stosunkowo najwięcej emisji na tabletach odnotowano na Słowacji (8 proc.).

grafika

Średnio na analizowanych rynkach formaty rich media wykorzystywano w 32 proc. prowadzonych kampanii reklamowych online. Liderem pod względem korzystania z rich media w reklamie są Czechy (56 proc.) i na Ukrainie (54 proc.) Najmniej tego typu formatów wykorzystywano na Łotwie (12 proc.) i Estonii (18 proc.). Najpopularniejszymi i zarazem najczęściej klikanymi reklamami w tej kategorii są te wykorzystujące wideo.

grafika

Według prognoz agencji mediowej Starcom, w zeszłym półroczu wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 4 255,5 mln zł, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Nakłady na reklamę w tym roku zaś wzrosną o 2-2,5 proc.

Badania pokazują także coraz większe zainteresowanie reklamodawców promocją w internecie. Według badania przeprowadzonego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - w pierwszym kwartale bieżącego roku na reklamy w internecie wydano 890 mln zł – o 10,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]