Polska e-reklama 10,5 proc. w górę. Najwięcej zyskały programmatic, wideo, mobile i social media, w dół e-mail marketing

W pierwszym kwartale br. nakłady reklamowe w polskim internecie były o 10,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. Prawie połowę wydatków przeznaczono na reklamy display, a największe wzrosty proc. osiągnęły reklamy programmatic, wideo, w mobile’u i w social media.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według badania AdEx - zrealizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska - w pierwszym kwartale br. wydatki na reklamy internetowe wyniosły 890 mln zł, o 85 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 10,5 proc.

Największy wzrost procentowy inwestycji - o 24,1 proc. - osiągnęły ogłoszenia, dzięki czemu ich udział w całym roku zwiększył się z 13,2 do 14,8 proc. Kluczowy wpływ na dwucyfrową dynamikę mają globalni gracze oraz segment ogłoszeń, które utrzymały dwucyfrowy wzrost, podczas gdy wśród pozostałych podmiotów dynamika wyniosła 3,7 proc.

Natomiast display (liczny razem z wideo) mimo wzrostu nakładów o 8,3 proc. zanotował spadek udziału z 49,3 do 48,4 proc., a reklama e-mailowa miała spadek inwestycji o 3 proc. i udziału z 4 do 3,5 proc.

Sama reklama wideo zyskała 17,1 proc. (jej udział wzrósł do 20,1 proc.), a reklama mobilna - 15 proc. (udział podskoczył do 13,7 proc.). Z kolei wartość reklam wykupywanych w modelu programatycznym zwiększyła się o 25 proc.

- Rosnące wydatki na reklamę online i coraz większy jej udział w budżetach przeznaczanych na reklamę są dowodem doceniania tego sektora. Struktura nakładów pokazuje jednocześnie niejednolitą dynamikę wzrostu, przy czym największy notują globalni gracze - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Aż 19 proc. wydatków reklamowych pochodziło z sektora handlowego. Branża motoryzacyjna zapewniła 11 proc. wszystkich inwestycji, telekomunikacyjna - 8 proc., finansowa - 7 proc., a po 6 proc. - sektory odzieży i dodatków oraz mediów, książek i płyt CD/DVD.

grafika

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Nowe dane zbierano do 29 lipca br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem