SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polsat za 60 proc. naEkranie.pl i 4fun zapłacił prawie 50 mln zł

Kupione miesiąc temu 60 proc. udziałów portalu naEkranie.pl i trzech stacji telewizyjnych pod marką 4fun kosztowało spółkę Polsat Investments, należącą do grupy Cyfrowy Polsat, 48 mln zł.

Kanał telewizyjny 4fun.tvKanał telewizyjny 4fun.tv

W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu podano, że Polsat Investments za 60 proc. udziałów firmy naEkranie.pl zapłacił 10,8 mln zł, a za 60 proc. firmy 4fun, nadającej stacje 4fun.tv, 4fun Kids i 4fun Dance - 37,1 mln zł. Obie transakcje zostały zrealizowane w drugiej połowie lipca.

Ponadto Polsat Investments w ramach wieloletniej umowy inwestycyjnej ze sprzedającym zobowiązał się do wspólnego rozwijania naEkranie.pl i 4fun. Oboma spółkami kierować będzie nadal Mateusz Górecki.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Cieszymy się, że naekranie.pl i kanały 4fun dołączają do naszej Grupy. Nabycie udziałów w 4fun i naekranie.pl traktujemy jako długoterminową inwestycję. Jesteśmy przekonani, że dzięki naszemu aktywnemu wsparciu i zaangażowaniu pozycja i znaczenie obu marek będą dynamicznie rosły - komentuje Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

- Współpraca z Telewizją Polsat i z całą Grupą Polsat Plus oraz wynikające z niej różnego rodzaju obecne jak i przyszłe synergie to dla 4fun i naekranie.pl kolejny bardzo ważny krok w historii spółek. Wierzę, że wspólnie osiągniemy znacznie więcej i znacznie szybciej, a przed kanałami 4fun i serwisem naekranie.pl roztacza się świetlana przyszłość. W tym miejscu pragnę podziękować zespołom obu firm, a tak naprawdę rodzinie 4fun i naekranie.pl za zaangażowanie, które umożliwiło dotarcie do tego ważnego punktu w historii obu marek - komentuje Mateusz Górecki, współwłaściciel i prezes 4un oraz naekranie.pl.

Kupno naEkranie.pl i 4Fun to kolejna inwestycja Telewizji Polsat w segmencie mediów. Jesienią ub.r. należąca do nadawcy od połowy 2020 roku Grupa Interia przejęła 70 proc. udziałów serwisu technologicznego Antyweb. Redaktorem naczelnym witryny pozostał Grzegorz Marczak.

4fun.tv nadaje od 19 lat

Kanał 4fun.tv jest obecny na rynku telewizyjnym od 14 lutego 2004 roku. To muzyczny kanał telewizyjny nadający muzykę rozrywkową, od lat charakteryzujący się poza emisją teledysków także bardzo mocną interakcją z widzami.

4fun Dance jest obecny na rynku telewizyjnym od 27 września 2011 roku (startował pod nazwą TV DISCO). To kanał z polską muzyką taneczną - disco polo i dance. 4fun Kids to kanał muzyczno-edukacyjny i interaktywny dla dzieci. Nadaje od 1 września 2020 roku.

naekranie.pl to serwis internetowy o tematyce popkulturowej piszący  o filmach, serialach, książkach, komiksach i grach, a także o technologiach. Co miesiąc przyciąga na swoje łamy minimum 2 mln czytelników i generujących ponad 20 mln odsłon.

W pierwszej połowie br. udział 4un.tv w rynku wyniósł 0,11 proc., 4fun Kids - 0,07 proc., a 4fun Dance - 0,03 proc. - wynika z danych Nielsena.

Grupa Polsat Plus posiada już kilka kanałów muzycznych. Są to stacje Polsat Music, Disco Polo Music oraz kanały Polo TV, Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV i Vox Music TV, przejęte od Grupy ZPR Media. Łącznie z trzema nowymi kanałami nadawca posiada już dziesięć stacji muzycznych.

Telewizja Polsat kilka lat temu od ZPR Media kupiła też stacje Fokus TV i Nowa TV. Wcześniej została natomiast właścicielem stacji sportowych z Grupy Eleven Sports Network.

Cyfrowy Polsat bez 97 proc. zysku. Ma mniej abonentów

W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła wpływy sprzedażowe o 1,9 proc. do 3,29 mld zł, a jej zysk netto skurczył się z 282,7 do 8,1 mln zł, głównie wskutek 300 mln zł kosztów finansowych.

Kwartalne przychody grupy Cyfrowy Polsat od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się rok do roku o 0,5 proc. do 1,73 mld zł, a ze sprzedaży sprzętu - o 7,3 proc. do 483,6 mln zł („przede wszystkim w wyniku wzrostu udziału droższych modeli smartfonów w miksie sprzedażowym” - wyjaśniono w sprawozdaniu firmy).

Za to wpływy hurtowe zmalały o 2,4 proc. do 859 mln zł. - Ubytek przychodów z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich, wynikający z regulacyjnego, sukcesywnego obniżania stawek międzyoperatorskich MTR, został w znacznym stopniu skompensowany wyższymi przychodami z tytułu reklamy i sponsoringu oraz od operatorów kablowych i satelitarnych - opisano w raporcie.

Z kolei przychody określone jako pozostałe poszły w górę o 23,5 proc. do 212,4 mln zł. Złożyły się na to wyższe wpływy z działalności na rynku fotowoltaicznym, z odsetek od sprzedaży ratalnej i z najmu lokali.

Mniej sprzedanych usług, więcej klientów biznesowych

Na koniec czerwca br. grupa Cyfrowy Polsat świadczyła klientom indywidualnym 13,08 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 2 proc. mniej niż przed rokiem. W obszarze płatnej telewizji nastąpił spadek o 4,3 proc. do 4,89 mln RGU, w przypadku usług internetowych - o 1,6 proc. do 1,97 mln, a w przypadku telefonii mobilnej (oferowanej głównie przez sieć Plus) - o 0,2 proc. do 6,22 mln.

Liczba abonentów zmniejszyła się o 2,4 proc. do 5,85 mln. Średni przychód miesięczny od każdego (ARPU) wzrósł z 70,2 do 71,8 zł, a wskaźnik rezygnacji - z 6,8 do 7,3 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W segmencie prepaidowym liczba świadczonych usług zmalała o 4,2 proc. do 2,65 mln, z czego usług telefonii mobilnej - o 4 proc. do 2,55 mln. Za to w segmencie biznesowym (działa w nim przede wszystkim Netia) liczba klientów wzrosła z 68,8 do 69 tys., a przeciętny przychód od każdego - o 6,2 proc. do 1 463 zł.

11 proc. więcej dla pracowników

Działalność operacyjna grupy Cyfrowy Polsat kosztowała w zeszłym kwartale 2,94 mld zł, o 4,6 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki pracownicze poszły w górę o 11,3 proc. - z 247,1 do 274,9 zł. Firma wskazała, że ten wzrosły one „głównie w efekcie wzrostu zatrudnienia oraz utrzymującej się presji inflacyjne”.

Koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich zwiększyły się o 2 proc. do 823,9 mln zł, wydatki na treści - o 4,9 proc. do 529,4 mln zł, a koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta ograniczono o 3,3 proc. do 247,7 mln zł.

Natomiast koszty określone podskoczyły o 44,3 proc. do 183,9 mln zł. Cyfrowy Polsat wyjaśnił, że wynika to przede wszystkim z rozpoznaniem wyższych kosztów działalności na rynku fotowoltaicznym.

Skorygowany zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat zmalał z 893,3 do 798,5 mln zł, skorygowana marża EBITDA - z 27,7 do 24,3 proc., a zysk operacyjny - z 425,8 do 329,8 mln zł.

Koszty finansowe się podwoiły

Kwartalny zysk netto firmy wyniósł jedynie 8,1 mln zł, wobec 282,7 mln zł rok wcześniej. Przesądził o tym wzrost kosztów finansowych ze 130,7 do 300,7 mln zł.

- Głównymi przyczynami wzrostu kosztów finansowych netto były: wzrost kosztów obsługi zadłużenia Grupy, co jest pochodną utrzymujących się na wysokim poziomie stóp procentowych, ujęcie jednorazowego, niegotówkowego kosztu związanego z wcześniejszą spłatą kredytów w wysokości 20,8 mln zł oraz rozpoznanie w okresie porównawczym istotnego pozytywnego przeszacowania instrumentów zabezpieczających, wynikającego z sukcesywnego podnoszenia stóp procentowych przez NBP w 2022 roku przy braku analogicznego efektu w analizowanym okresie - wyliczono w sprawozdaniu. Zaznaczono, że wzrost kosztów finansowych netto został częściowo zniwelowany przez rozpoznanie pozytywnego wpływu różnic kursowych , ponieważ część kredytu terminowego jest denominowana w euro.

W zeszłym kwartale średni ważony koszt odsetek od kredytu i obligacji wynosił 9,5 proc. zadłużenie netto firmy sięgało 10,78 mld zł, a jego stosunek do zysku ETBIDA z ostatnich 12 miesięcy - 3,26x.

W całym pierwszym półroczu przychody grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się z 6,21 do 6,49 mld zł, a koszty operacyjne - z 5,45 do 5,84 mld zł. Skorygowany zysk EBITDA zmalał z 1,69 do 1,56 mld zł, skorygowana marża EBITDA - z 27,3 do 24 proc., a zysk netto - z 495,5 do 79,1 mln zł.

Cyfrowy Polsat przez rok przeceniony o 27 proc.

W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 14,30 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 9,16 mld zł. Kurs spółki jest najniżej od wielu lat, tylko przez minione 12 miesięcy zmalał o 26,7 proc.

Do Zygmunta Solorza należą walory stanowiące 48,15 proc. kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Dołącz do dyskusji: Polsat za 60 proc. naEkranie.pl i 4fun zapłacił prawie 50 mln zł

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Opo
Kwestia czasu kiedy pokażą się artykuły że niskie zyski polsatu wynikają z nadmiernego rozrostu i spółka powinna wrócić do podstaw . Czas na powrót paszportów polsatu
odpowiedź
User
K
Tanio kupil. Okazja jak na ten rynek
odpowiedź
User
.
Drogo nie bylo
odpowiedź