WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Jacek Kurski o Euro 2016: impreza się nie zwróciła. Wyborcy Prawa i Sprawiedliwości wybrali TVP

Gorący temat

UOKiK sprawdza, czy Polska Press realizuje warunek przejęcia Mediów Regionalnych

0

Polsat z reklam przy Euro 2016 zarobił prawie dwa razy więcej niż TVP. Najmocniej promowane Orange, Play i Plus (analiza)

2016-07-13 A A A KOMENTARZE: 7 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Chociaż to TVP1 zgromadziła większą liczbę widzów transmisji Euro 2016, to jednak Polsat wygrał reklamowo to wydarzenie, osiągając prawie dwa razy wyższe wpływy. Według szacunków, razem z zyskami ze sprzedaży dostępu do płatnych kanałów z tymi transmisjami, Telewizja Polsat mogła zarobić nawet ponad 100 mln zł netto.

Polsat z reklam przy Euro 2016 zarobił prawie dwa razy więcej niż TVP. Najmocniej promowane Orange, Play i Plus (analiza)

Według szacunków agencji Starcom Polska przychody reklamowe przy meczach Euro 2016 emitowanych na głównej antenie Polsatu wyniosły 37,7 mln zł. Telewizja Polska (uwzględniając powtórkowe emisje) zarobiła blisko 21 mln zł. Wydatki reklamowe netto marek własnych Grupy Cyfrowego Polsatu (Polkomtel i Polsat) wyniosły około 3,6 mln zł. Po uwzględnieniu tej kwoty wartość przychodów reklamowych przy meczach Euro 2016 wynosi 34,1 mln zł.

Zdaniem Marka Racławskiego, head of tv department w MullenLowe Mediahub, przewaga ta wynika głównie z faktu, ze główna antena Polsatu emitowała 24 mecze, a TVP miała prawa do emisji zaledwie 11 spotkań. - Dodatkowo Polsat w efektywniejszy sposób wykorzystywał czasy reklamowe przy transmisjach i studiach sportowych emitując więcej spotów - zwraca uwagę Racławski.

Łączne estymowane przychody TVP i Polsatu wyniosły 55 mln zł, czyli nieco więcej niż prognozowali eksperci z domów mediowych przed Euro 2016. - Biorąc pod uwagę fakt, że Polsat odsprzedał TVP prawa do transmisji 11 meczów za około 40 mln zł i dodatkowo sprzedał 400 tys. dostępów do płatnych transmisji na zamkniętych kanałach po średniej cenie 99 zł (należy odjąć prowizję dla operatorów), można założyć, że właścicielowi Polsatu udało się wypracować zysk z inwestycji w Euro 2016 - mówi Anna Bratkowska, dyrektor ds. handlowych w Starcom Polska.

Według Joanny Nowakowskiej, communications&market analysis managera w MEC, przychody reklamowe Polsatu, który na Euro 2016 zaproponował znacznie atrakcyjniejsze ceny reklam, mogły przekroczyć 30 mln zł.

- W przypadku tego nadawcy było to zapewne mniej niż jedna trzecia wszystkich wpływów z imprezy. Stacja przy Euro 2016 zarobiła na sprzedaży sublicencji TVP, a oprócz tego koncentrowała się tradycyjnie na promocji i sprzedaży płatnych dostępów do uruchomionych specjalnie pod mistrzostwa kanałów. Jeśli prawdziwe są informacje sprzedaży o 400 tys. takich dostępów, a ich cena wynosiła blisko 100 zł, mamy kolejnych 40 mln zł przychodów, które pomniejszone o marżę operatorów płatnej telewizji również trafiają do kasy Polsatu. Do tego dochodzą znacznie już mniejsze wpływy Ipli. Całość przychodów Polsatu może więc przekraczać 100 mln zł i - abstrahując od tego, czy impreza sfinansowała inwestycję w prawa, bo nie znamy ich ceny - oznacza to, że Polsat śmiało można nazwać mistrzem Euro 2016 - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska.

Przychody reklamowe netto przy meczach Euro 2016

Data

Mecz

Polsat

TVP1

10.06.2016

Ceremonia otwarcia

123 357 

228 259 

10.06.2016

Francja-Rumunia

632 293 

769 705 

11.06.2016

Albania-Szwajcaria

 706 993 

 

12.06.2016

Polska-Irlandia Płn.

2 705 363 

 2 551 011 

13.06.2016

Hiszpania-Czechy

902 946 

 

14.06.2016

Austria-Węgry

1 362 705

 

15.06.2016

Rosja-Słowacja

769 764 

 

16.06.2016

Niemcy-Polska

 2 843 565 

3 209 216

17.06.2016

Włochy-Szwecja

885 850 

 

18.06.2016

Belgia-Irlandia

750 340 

 

19.06.2016

Rumunia-Albania

1 410 920 

 

20.06.2016

Rosja-Walia

1 482 688 

 

21.06.2016

Ukraina-Polska

3 172 158 

2 140 885 

22.06.2016

Islandia-Austria

1 142 096 

 

25.06.2016

Szwajcaria-Polska

4 212 478 

1 853 435 

26.06.2016

Węgry-Belgia

1 461 701 

 

27.06.2016

Anglia-Islandia

1 440 207 

 

27.06.2016

Włochy-Hiszpania

1 150 454 

370 832 

30.06.2016

Polska-Portugalia

5 491 991 

 3 086 136 

1.07.2016

Walia-Belgia

976 221 

 

2.07.2016

Niemcy-Włochy

1 049 834 

896 338 

3.07.2016

Francja-Islandia

999 700 

 

6.07.2016

Portugalia-Walia

647 675 

1 161 243 

7.07.2016

Niemcy-Francja

635 418 

1 160 561 

10.07.2016

Portugalia-Francja

711 464 

2 032 512 

RAZEM

 

37 668 180   

19 460 133   

Powtórki meczów w Telewizji Polskiej

1 517 282

RAZEM

 

37 668 180

20  977 415


Mecz finałowy był sukcesem komercyjnym Telewizji Polskiej. Według estymacji Starcomu TVP zarobiła z reklamponad 2 mln zł, podczas gdy Polsat jedynie 711 tys. zł. Podobna sytuacja miała miejsce przy meczach półfinałowych - przychody TVP1 były o około 80 proc. wyższe od przychodów Polsatu.

Top brandy (bez sponsoringów) przy meczach (transmisje, studia, powtórki) Euro 2016

BRAND

Wydatki ratecard (zł)

Total GRP All 16-49

ORANGE

4 417 300

520

PLAY

3 430 420

418

PLUS

3 050 360

402

T-MOBILE

3 007 030

431

MCDONALDS

2 700 340

428

OPEL

2 651 495

373

BANK ZACHODNI WBK

2 412 410

552

MEDIA MARKT

2 185 510

336

COCA COLA

1 967 000

335

BOOKING.COM

1 914 700

225

ING BANK SLASKI

1 852 000

249

KIA

1 806 600

238

WARKA

1 732 640

338

TATRA

1 728 340

267

HYUNDAI

1 694 700

272


Przy transmisjach z całego turnieju marką z najwyższymi cennikowymi wydatkami na reklamy był Orange - wyniosły one ponad 4,4 mln zł. Bank Zachodni WBK był z kolei liderem pod względem wygenerowanych ratingów w grupie All 16-49 (552).

Top brandy (bez sponsoringów)  przy meczach (transmisje, studia, powtórki) Euro 2016 w TVP1

BRAND

Wydatki ratecard (zł)

Total GRP All 16-49

ORANGE

2 480 200

271

OPEL

1 743 955

258

T-MOBILE

1 719 430

191

BANK ZACHODNI WBK

1 464 210

290

MCDONALDS

1 319 370

148

TATRA

1 263 890

182

ING BANK SLASKI

1 177 000

129

ORLEN

1 161 600

115

WARKA

1 152 690

218

LOTOS

1 117 600

90

LEXUS

1 060 500

110

UEFA

1 056 300

116

MEDIA MARKT

1 030 920

135

TOYOTA

901 700

100

TYSKIE

814 740

108


Top brandy (bez sponsoringów)  przy meczach (transmisje, studia) Euro 2016 w Polsacie

BRAND

Wydatki ratecard (zł)

Total GRP All 16-49

PLUS

3 050 360

402

PLAY

2 953 240

330

ORANGE

1 937 100

249

BOOKING.COM

1 738 400

206

COCA COLA

1 727 300

311

SMART DOM

1 551 400

118

HEAD & SHOULDERS

1 526 440

282

HYUNDAI

1 480 400

250

MCDONALDS

1 380 970

280

PYSZNE.PL

1 358 300

155

T-MOBILE

1 287 600

240

CYFROWY POLSAT

1 206 200

168

MEDIA MARKT

1 154 590

201

KIA

1 136 700

175

LIPTON ICE TEA

1 057 970

162

*Źródło: AGB NMR TG All 16-49, dane dla transmisji sportowej i studio sport, bez sponsoringów, estymowane wpływy netto na podstawie rabatów opublikowanych przez stacje telewizyjne do wyceny Euro 2016 (z zastosowaniem specjalnych przeliczników długości spotów dla transmisji meczów Euro 2016, uwzględniając fakt, iż Polsat część spotów sprzedał w pakiecie).

Autor: bg

Wiecej informacji: Euro 2016, Polsat, TVP1, reklama telewizyjna, wpływy reklamowe

Komentarze (7) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia