SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski internet w 2011 r. - prognozy na 2012 (SEM/SEO)

Jaki był mijający rok w polskiej branży marketingu w wyszukiwarkach? Oceniają przedstawiciele czołowych agencji, m.in. Zbigniew Nowicki, Artur Banach, Sylwester Wrona i Mateusz Zyguła.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś o mijającym roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy w branży marketingu w wyszukiwarkach internetowych mówią przedstawiciele czołowych agencji i firm z tego segmentu.

>>> Rok 2011 pod lupą branży social media - prognozy na 2012

>>> Polska reklama w 2011 r. - prognozy na 2012 (agencje) 

>>> Rok 2011 pod lupą branży PR - prognozy na 2012 

>>> Polska e-reklama w 2011 r., prognozy na 2012 (raport)

>>> Polska reklama: jaki był 2011 r., co w 2012? (domy mediowe)


Zbigniew Nowicki, managing director w Bluerank

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Porażką branży SEO w Polsce i na świecie jest SSL w Google. To technologiczny aspekt, który dotyka wszystkie podmioty oraz może mieć na nie coraz większy wpływ. W Polsce wartość wyszukiwań przy użyciu protokołu SSL nie przekracza kilku procent, ale w USA są już przypadki, gdzie jest to kilkanaście procent. Ta sytuacja może negatywnie wpłynąć na poprawną optymalizację stron i powodzenie projektów SEO.

Sukcesem branży jest kolejny wzrost wielkości rynku internetowego w Polsce, tak jak miało to miejsce w ostatnich latach.

Najważniejszym wydarzeniem branżowym w Polsce była konferencja Internet Poland, na której wystawiali się najwięksi gracze na rynku i na którą przybyły ważne osobistości z branży, z całego świata. Zaczynamy być widoczni na skalę globalną, nie tylko jako wschodzący rynek, ale również jako centrum kompetencji oraz dobrych praktyk. Pokazują to sukcesy oraz planowana międzynarodowa ekspansja kluczowych graczy polskiego rynku SEM.

Kryzys w 2011 roku – fakt czy mit?
Widmo kryzysu na horyzoncie zawsze powoduje, że firmy dokładniej patrzą na wydawane pieniądze. Dlatego część budżetów reklamowych przenosi się na te formy reklamy, które są najbardziej efektywne kosztowo i najlepiej mierzalne, czyli właśnie na promocję w wyszukiwarkach poprzez SEO i PPC. Z naszej perspektywy, patrząc na rozwój branży i zainteresowanie klientów, mogę odpowiedzieć, że kryzysu nie widać. Wiemy jednak, że są segmenty, gdzie kryzys można dostrzec, obserwując chociażby obniżony potencjał zapytań, w stosunku do estymacji robionych na początku roku i historycznych danych.

O kryzysie wiele się mówi, ale według badań to właśnie Polacy zwiększają wydatki na szeroko pojęte usługi, w tym również marketingowe. Ostatecznie kryzys, jeśli faktycznie przyjdzie, dla Bluerank oferującego usługi w modelach performance, może być silnym bodźcem rozwojowym.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Rośniemy, umacnia się nasza pozycja ekspercka, a od strony biznesowej zaczyna procentować przyjęta wiele lat temu filozofia, iż działać w SEO powinno się zgodnie z regulaminem wyszukiwarki Google. Trafionym kierunkiem rozwoju jest również analityka internetowa oraz certyfikat firmowy Google Analytics. Popyt na te usługi systematycznie wzrasta w wymiarze jakościowym i finansowym.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

Z jednej strony będziemy widzieli dalszy wzrost wagi wyszukiwania mobilnego i sieci społecznościowych (z uwagą obserwuję rozwój technologii i popularności Open Graph Protocol oraz możliwości uruchomienia wyszukiwarki przez Facebooka). Z drugiej strony mamy dosyć szeroko komentowane uruchomienie domyślnego wyszukiwania po SSL-u dla użytkowników zalogowanych w Google, co uniemożliwia śledzenie słów kluczowych w ruchu na stronie. Jak już wcześniej zaznaczyłem, w Polsce odsetek tego typu wejść jest wciąż nieduży, jednak na przykład w USA 15-30 proc. wejść na serwis nie zawiera informacji o słowach kluczowych. Może mieć to wpływ nie tylko na skuteczność raportowania ruchu, ale też na KPIe i modele wynagrodzenia w projektach SEO.

Plany firmy na 2012 rok
Na to pytanie nie mogę udzielić wyczerpującej odpowiedzi. Powiem tylko, iż efektem naszych planów będzie dalsze umacnianie pozycji Bluerank jako eksperta w zakresie szeroko pojętego doradztwa związanego z biznesowym wykorzystaniem wyszukiwania.


Artur Banach, prezes zarządu NetSprint.pl

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Analizując subiektywnie, wskazałbym na następujące wydarzenia:
a) debiut wyszukiwarki Yandex na NASDAQ i imponująca kapitalizacja przekraczająca 8 mld USD (oraz znacznie lepsza wycena przyszłych zysków niż ma to miejsce w przypadku Google)

b) bardzo ciekawie wyglądała też walka sojuszu Yahoo-Bing z Google na rynku amerykańskim. Z jednej strony 30 proc. udziału osiągane tam przez Microsoft, to imponujący wynik, z drugiej strony w trakcie roku wydawało się, że zmiany mogą być nawet silniejsze.

c) W Polsce szczególną uwagę zwróciłbym na utrzymanie tempa wzrostu wydatków na search engine marketing, uwzględniając również sieci kontekstowe, na poziomie 40 proc. (przy porównywaniu I półrocza br. z I półroczem 2010), wobec średniej dla całego branży internetowej w wysokości 25,4 proc. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że sytuacja ta utrzymuje się od wielu lat, pokazuje to, że targetowanie na słowa kluczowe ma się naprawdę dobrze.

d) bardzo ciekawym trendem jest też zwiększanie możliwości reklamodawców poprzez łączenie targetowania kontekstowego z behawioralnym i demograficznym. Z jednej strony pojawiają się tu oczywiste pytania o ochronę prywatności, ale też widać, że jeżeli branża potrafi stworzyć tu odpowiednie samoregulacje (a wydaje się, że tak), natomiast marketerzy nauczą się wykorzystywać ten potencjał - kampanie internetowe będą nie do pobicia pod względem efektywności przez jakiekolwiek inne medium.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku?

Myślę, że w tym roku w naturalny sposób należy oddać hołd jednej osobie. Steve Jobs - to głównie dzięki niemu coraz więcej ludzi jest online 24/7. Stworzył rynek smartfonów, tabletów oraz aplikacji mobilnych. Ruch z tych źródeł rośnie w szybkim tempie i już teraz skupia dużą uwagę branży reklamowej. Steve Jobs jest prekursorem trendów, o których mówimy i będziemy mówić przez najbliższe lata.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Reklamie online, która jest jednym z bardziej mierzalnych mediów reklamowych, udaje się dość skutecznie uniknąć kryzysu, choć oczywiście wszyscy go trochę odczują. Reklamodawcy, którzy zmuszeni są do ograniczenia wydatków reklamowych w dobie spowolnienia, decydują się na sprawdzone i mierzalne źródła pozyskiwania ruchu na swoją stronę. Do głosu dochodzą zatem modele efektywnościowe i najbardziej zbliżone do nich reklamy typu CPC. Biorąc pod uwagę, że reklamodawcy oglądają kilkukrotnie każdą wydawaną złotówkę, przewagę w media planach uzyskiwały i będą uzyskiwać produkty reklamowe najbardziej rentownie realizujące cele reklamowe.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Rok 2011 był dla nas bardzo znaczący zarówno w obszarze rozwijania istniejących produktów, jak i tworzenia nowych, unikalnych rozwiązań.

Sieć reklamowa Adkontekst nawiązała lub rozszerzyła współpracę praktycznie ze wszystkimi liderami polskiego internetu (Onet, WP, Interia, Agora, NK, Polskapresse, Media Regionalne, Edipresse i wiele innych), dając reklamodawcom unikalną możliwość dotarcia z bardzo targetowanym przekazem w relatywnie krótkim czasie do praktycznie każdego użytkownika w polskiej sieci. Szczególnie cieszy nas współpraca z NK, która pokazała, że doświadczenia związane z reklamą kontekstową można wykorzystać do budowy systemu social ads. Efekty przynoszą nam też synergie pomiędzy rozwojem platformy na potrzeby rynku polskiego i partnerów poza Polską.

Bardzo ważnym projektem jest też dla nas platforma do targetowania behawioralnego (wdrażana obecnie m.in. dla jednego z duńskich klientów). Wierzymy, że będzie to rozwiązanie, które przywróci wiarę rynku w ten typ targetowania ;)

Udało nam się również stworzyć unikalne na skalę europejską rozwiązanie ContentStream, które stwarza alternatywne w stosunku do Google’a i Facebooka możliwości pozyskiwania nowych użytkowników dla serwisów kontentowych. Cieszy fakt, że już miesiąc po wprowadzeniu korzystają z niego największe polskie portale.

Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem jest SEOfriend, czyli pierwszy w Polsce system, który pomaga redaktorom serwisów www przygotowywać treści przyjazne wyszukiwarkom internetowym, ale też tworzyć niedostępne do tej pory na rynku audyty jakości działań SEO.

Bardo dużym wydarzeniem było też dla nas wdrożenie z sukcesem naszej platformy wyszukiwawczej dla jednego z najważniejszych graczy na rynku monitoringu mediów w Europie - firmy Opoint AS. Nasza platforma tam przeszukuje ponad 500 mln dokumentów z kilkunastu tysięcy europejskich portali, tworząc jedną z największych baz tego typu w Europie.

Najważniejszym wydarzeniem dla NewsPointa było ukończenie prac nad nową wersją panelu dla użytkowników, która zapewnia unikalne możliwości monitorowania i zarządzania komunikacją firmy w internecie.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Internet, a zwłaszcza reklama efektywnościowa, będzie w dalszym ciągu najskuteczniej opierać się panującemu kryzysowi. Istnieje spora szansa, że odbierze znacznie większą część reklamowego tortu telewizji. Przecież większość kontentu telewizyjnego jest już dostępna online, zaś w badaniach współkonsumpcji tych dwóch mediów telewizja pełni już tylko rolę medium tła.

Uwaga i czas konsumentów przesuną się także do urządzeń mobilnych - komórek i tabletów. Kwestią sporną pozostaje, czy rynek reklamowy będzie w stanie dostosować się do ich wymagań - w dobie kryzysu może bowiem skoncentrować się na standardowej e-reklamie, jako bezpieczniejszej i o znanej skuteczności.

W roku 2012 powinna się także rozstrzygnąć walka o rząd dusz pomiędzy Facebookiem a Google. Google+, Google Music oraz nowy Youtube będą starały się zrzucić serwis Zuckerberga z pozycji lidera pod względem czasu spędzanego online. Z zamieszania skorzysta Bing, który, przynajmniej w USA, będzie dalej zwiększał swoje udziały na rynku wyszukiwania.

Bardzo ciekawe jest też pytanie o znaczenie jakie osiągną platformy Real Time Bidding w Polsce. Zakładam, że rok 2012 jeszcze nie będzie tu przełomowy.

Plany firmy na 2012 rok
Zakładamy kontynuację bardzo intensywnego rozwoju wszystkich produktów, ale przede wszystkim aktywne wyszukiwanie szans na stworzenie produktu, który będzie miał potencjał sukcesu w skali międzynarodowej.

Intensywnie rozwijać będziemy platformę Adkontekst. Planujemy m.in. rozszerzenie możliwości kierowania przekazów reklamowych o targetowanie behawioralne. Dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas rozwoju rozwiązań wyszukiwawczych liczymy, iż będzie to rozwiązanie o skuteczności niespotykanej dotychczas w podobnych systemach w kraju. Wprowadzone zostanie wiele nowych produktów reklamowych.

Bardzo wierzymy również w rozwój (nie tylko w Polsce) usługi ContentStream, która powinna stać się istotnym źródłem ruchu dla renomowanych portali, a jednocześnie wzbogacać i przynosić dodatkowe przychody mniejszym serwisom.

Intensywnie rozwijane będą SEOfriend i Information Access Platform. Naszym celem jest, aby szczególnie ten pierwszy produkt stał się stałym elementem profesjonalnie prowadzonych działań SEO. Mamy też ambitny plan działań, które powinny wzmocnić NewsPoint na pozycji lidera monitoringu komunikacji w internecie.
 


Marcin Deręgowski, założyciel agencji Artefakt.pl

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Mijający rok, jeżeli nie w Polsce to z pewnością na świecie uznano za kryzysowy, tymczasem reklama internetowa funkcjonuje jakby objawów kryzysu nie było. Mam tu na myśli nierozsądne dysponowanie budżetami. Rozumiem, że efektywność nie musi być podstawą do przyznawania nagród branżowych, ale porażką jest to, że ‘myślenie efektywnością” rzadko obejmuje całość działań.

Sukcesem jest to, że dzisiaj wielu ludzi z branży potrafi zmierzyć lub chociaż zapytać o efektywność np. kampanii CPC. Równocześnie porażką jest to, że pozostała cześć budżetów pójdzie na działania efektowne, a nie efektywne. Pomimo procesu rozciągniętego na wiele lat widzę to szczególnie zogniskowane w roku 2011 - roku w którym, wydawać by się mogło, budżety powinny przejść duże przeobrażania, tymczasem większość wbrew powszechnemu mniemaniu została „po staremu’.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Rok 2011 nie obfitował w wyjątkowe zmiany czy pojawienie się wyjątkowych postaci. Pochwały czy nagrody odebrały w większości zasłużone, ale znane powszechnie osoby. Z pewnością poruszyło mnie odejście Krzysztofa Golonki, człowieka zasłużonego w branży reklamy internetowej, ale docenionego (jak to niestety często bywa) szczególnie po śmierci. Nazwisko, które dało zauważyć się w tym roku, to Tomasz Lis. Uwagę wzbudza rola, którą będzie próbował odegrać w mediach internetowych. Kibicuję mu, ale równocześnie mam obawy, czy świetny dziennikarz mediów tradycyjnych zrozumie internet.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Fakt. Ale pracując w nowych mediach, kryzysu się nie zauważa. Nawet jeżeli całkowite budżety zmalały o 10 proc., to w branży marketingu internetowego z pewnością zanotowano wzrosty. Najprawdopodobniej gdyby nie kryzys, byłyby one po prostu większe.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Dopięcie oferty umożliwiające wewnątrz firmy kompetentne realizowanie całości działań marketingu internetowego. Efektywne wykorzystanie budżetów musi łączyć się z synergią wszystkich działań: e-mailingu, reklamy display, SEO/SEM, ePR. Niestety nawet największe agencje w kraju zlecają niekiedy kluczowe elementy na zewnątrz i tracą kontrolę nad efektywnością działań.

Sukcesem jest wcielenie strategii efektywności potwierdzone wynikami badań SMG/KRC, w których spośród 30 agencji naszą oceniono najwyżej m. in. w kategorii bezpośredniego związku działań agencji z wysokością sprzedaży. Nie jest z to pewnością tak spektakularne jak zdobycie Mixx Awards, ale przynajmniej cieszy po równo nas jak i klientów.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

W styczniu wspomniany już wcześniej Tomasz Lis ma pokazać nam, jak mówi, „coś, co głęboko wierzę, zmieni zasady dziennikarstwa”. Niestety pozostaję tutaj sceptyczny, sądząc, że wydarzeniem będzie jednak „to, jak się nie udało”.

Dla wszystkich mediów bardzo ważne będzie wejście Facebooka na giełdę. Pokaże nam, czy mamy do czynienia z nową ekonomiczną bańką. Bez względu na sukces czy porażkę tego internetowego giganta, wpływ na ekonomię branży nowych mediów będzie wyjątkowo zauważalny i prawdopodobnie nieporównywalny do czegokolwiek wcześniej.

Plany firmy na 2012 rok
Rozwój strategii efektywności przez pozyskanie kolejnych znaczących klientów, którym w ramach takich samych, a nawet zmniejszonych kryzysem budżetów, zaoferujemy zwiększenie efektywności reklamy internetowej, a tam gdzie jest to mierzalne - zwiększenie sprzedaży.
 


Sylwester Wrona, media manager w Traffic More

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Bardzo ważnym wydarzeniem dla branży było wprowadzenie do polskiego Google algorytmu Panda. Mimo dużych obaw nie wywołało to w Polsce gigantycznych reperkusji. Za to zmusiło do korekt w dalekosiężnym myśleniu o pozycjonowaniu.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?

Planowanie budżetów, głównie na SEO, odbywa się z dużym wyprzedzeniem i prowadzone jest długofalowo. Te fakty sprawiają, że zleceniodawcy nie mogą sobie pozwolić na nerwowe ruchy. Potwierdza to również raport IAB AdEx podsumowujący wydatki na reklamę za pierwsze półrocze 2011. Raport pokazuje, że SEM nadal dynamicznie rośnie.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Początek roku był czasem zmian strukturalnych i personalnych. Systematyczna praca z klientami pozwoliła na ugruntowanie pozycji Traffic More na rynku. Krystalizacja zespołu ekspertów poszerza wachlarz naszych usług, co pozwala także na śmiałe planowanie kolejnych projektów.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

W przyszłym roku spodziewam się jeszcze większego powiązania social mediów z działaniami marketingowymi, co jest wymuszone przez zmianę algorytmu Google. W samych wyszukiwarkach jeszcze większą rolę będą odgrywać wyniki w postaci map czy wideo.

Prawdopodobnie prowadzone na szeroką skalę kampanie promujące zakup smartfonów i tabletów (a także idący za nimi wzrost sprzedaży oraz coraz niższy koszt danych pakietowych) spowodują zwiększenie znaczenia marketingu mobilnego. Czynnikiem napędzającym dalszy rozwój reklamy interaktywnej, jak i zmian, o których mówiłem, będzie Euro 2012.

Plany firmy na 2012 rok
Dla interaktywnego domu mediowego Euro 2012 i igrzyska olimpijskie w Londynie to doskonały czas na wykorzystanie zainteresowania reklamą związaną z tymi wydarzeniami. Planujemy dalszy rozwój i pracę nad maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni wyszukiwarek do promocji naszych obecnych i nowych klientów. W planach jest także opracowanie i wprowadzenie na rynek nowego produktu. Jakiego? Wkrótce wszystko się wyjaśni.
 


Mateusz Zyguła, prezes Widzialni.pl

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Najważniejsze wydarzenie to połączenie Binga i Yahoo, którzy razem mogą się stać poważnym konkurentem dla Google. Najwyraźniej Microsoft - właściciel Binga - kierował się powiedzeniem „If you can’t beat them, join them”... lub - jak mawiają złośliwi - w przypadku Microsoftu: „If you can’t beat them, buy them”.

Sukces to organizacja pierwszych ogólnopolskich targów branży interaktywnej przez IAB Polska. Porażką jest… brak wyraźnego sukcesu Google+.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Niewiele słyszy się o transferach w branży SEO/SEM. Dla nas najważniejszy był ten wewnętrzny. Doszedł do nas wieloletni praktyk w branży SEO - Marcin Duraj, który został dyrektorem działu SEO. Jest znany z licznych wystąpień, szkoleń i forów branżowych.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Mit, poza wyjątkami w niektórych branżach, ale jesteśmy dalecy od tego aby powiedzieć, że jest to kryzys na skalę masową. Zdarzają się pojedyncze sygnały, że firmy są zmuszone ciąć koszty, ale na szczęście jest to jedynie niewielki procent. W tym samym czasie udaje nam się zawierać nowe kontrakty, na kolejne lata. Z naszej perspektywy reklama w wyszukiwarkach to inwestycja, a nie wydatek - i klienci mają tego świadomość. To proste - SEM na siebie zarabia, dlatego nie przewidujemy na rynku recesji w najbliższym czasie. Firmy pod płaszczykiem kryzysu prowadzą walkę cenową, która niestety odbija się na jakości usług, a tym samym opinii całej branży.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Najważniejszym wydarzeniem był udział na targach Internet Poland z własnym stoiskiem, bo to pierwsze doświadczenie tego typu. Do naszej firmy dołączyło kilka nowych osób, wraz ze stałymi podwykonawcami firma liczy już 25 osób, w porównaniu do 16 z początku tego roku. Rozwijamy dział handlowy, dział związany z oprogramowaniem oraz dział odpowiedzialny za obsługę e-commerce. Wprowadziliśmy nowe usługi - szkolenia SEO, SEO PR, SEO video.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
SEM będzie coraz obszerniejsze i obejmować będzie coraz więcej płaszczyzn. Wiele firm, jeszcze bardziej skieruje swoje działania na reklamę w portalach społecznościowych oraz mobile.

W 2012 może nastąpić wzrost zainteresowania reklamą w internecie branży e-commerce. Do Polski wchodzi Amazon, który może nieźle „namieszać” na naszym rodzimym rynku. Choć brak sukcesu eBaya na polskim rynku pokazuje, że Polacy są przywiązani do rodzimych rozwiązań... Pożyjemy - zobaczymy.

Plany firmy na 2012 rok
Nowa strona internetowa po 6 latach (nareszcie!), wprowadzenie nowych usług, stworzenie submarki.
 


Przemysław Sztal, specjalista SEO w Performance Media

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Wydarzenie:
W kontekście mijającego roku i prognoz na rok 2012 warto wymienić platformę Google+, która może mieć szeroki wpływ na optymalizację SEO oraz marketing internetowy. Serwis ten umożliwił niedawno tworzenie stron firmowych, które są promowane w wyszukiwarce Google za pomocą mechanizmu Direct Connect. Uruchomienie warstwy społecznościowej Google+ odbiło się echem na Facebooku. Wprowadzane tam zmiany to odpowiedź na próbę zaistnienia Google w mediach społecznościowych.

W branżowej blogosferze dużo mówiło się też o aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google pod wdzięczną nazwą Panda. Jednak zdecydowanie większe zamieszanie wywołała ona w krajach anglojęzycznych, gdzie jej wprowadzenie zadziałało na zasadzie terapii szokowej. Swoją drogą aktualizacja, która miała dotknąć strony internetowe kiepskiej jakości, powinna być brana za dobrą monetę przez profesjonalistów SEO.

Sukces:
Za sukces naszej branży można uznać wyraźnie wzrastającą wśród firm świadomość znaczenia widoczności i wizerunku online. Coraz więcej jest konferencji i wydarzeń poświęconych marketingowi online, cieszących się rosnącym zainteresowaniem. Szczególnie ważne jest tu dotarcie do małych i średnich firm, dlatego cieszą mnie takie inicjatywy jak „Internetowa Rewolucja”.

Porażka:
Zdecydowanie lepiej mówić o sukcesach niż o porażkach i kryzysie. Marketing internetowy to dziedzina, w której trzeba stale podążać za trendami, aby nie zostać w tyle. Poszukiwaniom nowości powinien towarzyszyć pewien entuzjazm, dlatego opisywanie porażek pozostawię innym.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
W kwietniu bieżącego roku Larry Page, współtwórca algorytmu PageRank, zastąpił Erica Schmidta na stanowisku prezesa Google, zaś Siergiej Brin, drugi z założycieli Google, objął pieczę nad projektami strategicznymi. Wydaje się, że po tych personalnych przetasowaniach wszystko ruszyło z większym impetem. Wystarczy prześledzić oficjalne blogi produktów Google, żeby zauważyć, jak zmieniło się tempo zmian. Największym projektem jest uruchomienie platformy Google+, które pociągnęło za sobą lawinowo zmiany w większości produktów Google. Pamiętając, jaką wizjonerską rolę w Apple pełnił Steve Jobs, nie można umniejszać wpływu Page’a i Brina na kurs Google.

Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
W globalnym spojrzeniu na gospodarkę kryzys ekonomiczny jest faktem, natomiast na kondycję branży SEO/SEM trzeba spojrzeć z trochę innej perspektywy. Marketing internetowy jest stosunkowo tanim sposobem promocji. Dla małych firm jest to tak naprawdę jedyne dostępny kanał marketingowy o tak szerokim zasięgu. Marketing w wyszukiwarkach internetowych charakteryzuje się dużą skutecznością, dzięki możliwości bardziej precyzyjnego kierowania przekazu do grupy potencjalnych klientów. Narzędzia analityczne pozwalają na śledzenie ścieżek konwersji i optymalizację współczynnika konwersji (CRO). Efektywność strategii marketingowej może być mierzona i optymalizowana, co pozwala na lepszą kontrolę budżetu przeznaczonego na promocję. Marketing internetowy to alternatywa dla drogich reklam telewizyjnych, prasowych i bilbordowych, nie tylko na czas kryzysu.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Drugą edycja rankingu polskich firm internetowych Internet 2K11 który potwierdził silną pozycję Performance Media w branży marketingu internetowego. Po raz kolejny nasza firma okazała się liderem na rynku agencji SEM/SEO, za co z tego miejsca chcemy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do naszego sukcesu. Performance Media zajęła ponadto wysoką czwartą lokatę wśród polskich firm zajmujących się e-marketingiem. Naszym kolejnym sukcesem jest nominacja do prestiżowego konkursu Golden Arrow 2011 w kategorii „Marketing internetowy - SEM”.

Poza tym w ramach naszego firmowego bloga staramy się dzielić wiedzą związaną z marketingiem internetowym i przybliżać ją szerszemu gronu internautów. Od początku roku udało się nam zwiększyć kilkukrotnie liczbę odwiedzin bloga.

Jednak największym sukcesem jest dla nas zadowolenie naszych klientów.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

W nadchodzącym roku należy spodziewać się dalszej integracji warstwy społecznościowej Google+ z produktami Google, która będzie miała na celu ich ujednolicenie i stworzenie bardziej spójnego makrosystemu aplikacji i usług. Jeszcze zanim Google+ ujrzało światło dzienne, informowano, że nie jest tworzony kolejny serwis społecznościowy, tylko warstwa społecznościowa. I tak właśnie się dzieje. Zwiększy się wpływ Google+ na prezentację wyników wyszukiwania, na przykład w postaci prezentowania autorów treści z odnośnikiem do ich profilu Google+, czy wykorzystaniu w „real time search”. Myślę, że rok 2012 rozstrzygnie o losie projektu Google+.

Plany firmy na 2012 rok

Mogę wypowiedzieć się na temat celów, które są mi najbliższe. Chcemy, aby Performance Media poza świadczonymi usługami była się autorytetem w branży SEO/SEM i źródłem wartościowych informacji z tego zakresu. Śledzimy na bieżąco doniesienia branżowe (szczególnie związane z Google) i dzielimy się wiedzą przefiltrowaną przez doświadczenia praktyczne. Cieszy nas, kiedy widzimy u klientów wzrastającą świadomość w dziedzinie marketingu internetowego. Przez swoje publikacje chcemy wspierać osoby, które same prowadzą serwisy internetowe i chcą być widoczni online.
 

Dołącz do dyskusji: Polski internet w 2011 r. - prognozy na 2012 (SEM/SEO)

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
branżowa
Co za bezsens - o branży SEO/SEM wypowiada się NetSprint mający 2-3% udziału w rynku? A gdzie Google? A ktoś z działu SEM dużego domu mediowego, żeby nie sprowadzać całego rynku tylko do SMB, które obsługują powyższe firmy? Błagam - przyłóżcie się od czasu do czasu wybierając tzw. ekspertów
odpowiedź
User
@do_branżowej
haha, zdaje się, że kogoś z "dużego domu mediowego" zabolało, że nie jest wśród "tzw. ekspertów". A teraz nagle domy mediowe są specjalistami od SEO/SEM, bo widzą w tym kasę, a przez lata zlecały to na zewnątrz? Skąd wiadomo, że nie poproszono Google o komentarz?
odpowiedź
User
NetSprint
Mówiąc o NetSprint w kontekście SEO/SEM warto przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że zarządzana przez tę firmę sieć reklamowa, czyli Adkontekst wg ostatnich badań ma zasięg 92% polskich użytkowników internetu, a ponadto emituje reklamy na serwisach najważniejszych graczy na rynku, takich jak WP, Gazeta.pl, Onet, Interia, PolskaPresse, Media Regionalne czy NK.
odpowiedź