Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w polskiej branży Marketingowej. Dzisiaj o ostatnich 12 miesiącach i perspektywach na przyszły rok mówią przedstawiciele czołowych brokerów i właścicieli nośników reklamy outdoodoroweji kinowej. >>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje) >>> Polska reklama: co było w 2012 roku, co będzie w 2013? (domy mediowe) >>> Polska e-reklama: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 >>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013
>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013? >>> Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje) >>> Rok 2012 pod lupą branży PR, prognozy na 2013
Andrzej Magdziak, prezes Ströer Polska Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Wyczekiwana zgoda UOKiK-u na zarejestrowanie spółki powołanej do realizacji standardu badawczego Postar. Największy sukces w branży w 2012 roku Porozumienie i wspólne działania głównych graczy branży OOH: Grupy Ströer, AMS i Clear Channel Polska nad wprowadzeniem jednolitego narzędzia badawczego outdooru - pomiaru Postar. Największa porażka w branży w 2012 roku Niewykorzystany potencjał reklamowy, jaki niósł za sobą okres Euro. Zwiększony przepływ turystyczny kibiców i duże zainteresowanie rozgrywkami mogły wpłynąć na zwiększenie wydatków reklamowych we wszystkich mediach. Stało się jednak odwrotnie: reklamodawcy obawiając się dużego szumu reklamowego, ostrożniej inwestowali w komunikację marketingową w tym okresie. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Trudno powiedzieć. Nie znajduję osoby, którą zdecydowanie warto wymienić jako wywierającą największy wpływ na rynek. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Z perspektywy Grupy Ströer jest to powrót do firmy Radka Kasyka na stanowisko dyrektora marketingu. Jego wiedza i merytoryczne wsparcie jest niezwykle ważne w budowaniu długoterminowej strategii Grupy Ströer. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Reklama zewnętrzna utrzymuje swój udział w torcie reklamowym na podobnym poziomie. Można więc uznać, że kondycja outdooru jest stabilna. Rok 2012 był trudny dla całego rynku reklamy, również dla outdooru. Przy zmniejszających się wydatkach, zawsze zwiększa się konkurencja przy pozyskiwaniu budżetów. Szczególnie elastyczną politykę cenową prowadzą mali dostawcy, dla których jest to często walka o przetrwanie. Jako lider branży oczywiście odczuwamy zmniejszenie budżetów, jednak skala naszego biznesu jest naszą siłą. Ogólnopolski zasięg i jakość naszych powierzchni reklamowych niezmiennie daje nam pozycję mocnego partnera biznesowego. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Fragmentaryzacja innych mediów, a zwłaszcza telewizji, powoduje, że outdoor to ostatnie medium masowe z dużym potencjałem wzrostu. Głęboko wierzę, że przyszłość OOH jest optymistyczna. Oczywiście nasze medium musi przejść transformację i w najbliższym czasie czeka nas dużo pracy. Mam tu na myśli wprowadzenie jednolitej waluty mediowej, jaka będzie wynikiem standardu badawczego, zmianę struktury sieci formatów outdoorowych (wzrost znaczenia segmentu premium) oraz proces porządkowania przestrzeni miejskiej. Ważnym trendem jest także rozwój nowych technologii. Grupa Ströer jako lider branży OOH inicjuje te zmiany. Inwestycje w innowacyjne badania i aplikacje (Postar, Deep Impact, VOOH) będą kontynuowane w 2013 roku. W dalszej perspektywie przewidujemy rozwój DOOH.

Marek Kuzaka, prezes AMS Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Rok 2012 jest dla branży szczególnie istotny z uwagi na rozstrzygnięcie postępowania koncesyjnego na budowę i utrzymanie nowych wiat przystankowych w Warszawie. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum AMS i Stroer. Największy sukces w branży w 2012 roku To z pewnością wprowadzenie na rynek AMS Metrics - wiarygodnego, miarodajnego narzędzia dla planistów reklamy zewnętrznej. AMS Metrics został bardzo dobrze przyjęty przez rynek, czego dowodem jest nagroda w Media Trendy 2012 w kategorii Innowacyjna zmiana. Dlatego będziemy ten projekt dalej rozwijać, poszerzając go o nowe funkcjonalności. Największa porażka w branży w 2012 roku Negatywny wpływ Euro 2012 na wydatki reklamowe w obszarze systemowej reklamy zewnętrznej. Część nośników znajdujących się w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i we Wrocławiu (miasta gospodarze Euro) została administracyjnie wyłączona ze sprzedaży komercyjnej wskutek szczególnych przepisów UEFA (chodzi o zakaz reklamy produktów i towarów, które nie były związane umowami sponsorskimi). Według szacunków Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej straty branży OOH z tego tytułu wyniosły blisko 6 milionów złotych. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Człowiekiem, który wywołał największe zamieszanie na rynku mediów w ostatnim czasie, jest Grzegorz Hajdarowicz, próbujący budować koncern medialny. Jeśli chodzi o transfery są to zmiany wokół Grupy ITI - wejście Canal+ do TVN oraz sprzedaż Onetu do Ringier Axel Springer. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? To kolejny trudny rok dla reklamy zewnętrznej. Szacujemy, że cały rynek reklamowy w 2012 roku zmniejszy się o 3-6 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a wydatki na outdoor na całym rynku spadną o 4-7 proc. Oprócz spowolnienia gospodarczego, które zapowiadane jest na kolejne kwartały, do skurczenia rynku zdecydowanie przyczyniło się Euro, o czym wspominałem wcześniej. Takie wyniki nie dają niestety impulsów do rozwoju. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy Trendem jest coraz częstsze używanie przez reklamodawców innowacji technologicznych wykorzystujących architekturę i przestrzeń miejską do celów promocyjnych. Mam tu na myśli 3d mapping, kody QR, interakcję z reklamą poprzez sterowanie kinect. Próby użycia nowych technologii widać już na każdym kroku. Przykład z ostatniego miesiąca to zakupy przez telefon wprost z ulicy. Aby zrobić zakupy, wystarczyło pobrać specjalną darmową aplikację mobilną, zeskanować kod produktu z nośnika AMS pokazującego wirtualne półki oraz skompletować zamówienie. Ale na razie to wszystko dzieje się na małą (lokalną) skalę. Próby użycia nowych technologii typu NFC mogą w przyszłości zaowocować personalizacją treści reklam. Jednak czy skala tego zjawiska już w roku 2013 będzie duża, będzie zależało od kondycji całego rynku.

Kalina Janicka, prezes Clear Channel Poland Podsumowanie roku 2012 W mijającym roku rynek OOH odnotował wynik ujemny w stosunku do roku 2011. Spadek wartości wydaje się być następstwem kilku zdarzeń na rynku mediów. Przede wszystkim już w ostatnim kwartale 2011 roku dało się odczuć ograniczenie wydatków przez niektóre firmy z sektora FMCG. Niestety trend ten trwał w pierwszym półroczu 2012 roku i zaowocował spadkiem wydatków na kampanie o charakterze zasięgowym. Dodatkowo poziom wydatków na reklamę w związku z Euro 2012 mocno rozczarował wielu operatorów reklamy. Nic dziwnego, bo szczególnie trudny był czerwiec. Wprawdzie wielu reklamodawców ożywiło swoją działalność jesienią, jednak w rezultacie przewiduje się, że wynik całego roku 2012 wyniesie dla OOH -7,1 proc. - według szacunków ZenithOptimedia . W drugiej połowie roku dało się odczuć zainteresowanie rozwiązaniami reklamowymi o szczególnej efektywności, takimi właśnie jak „City Young” czy „City Lejdis”z oferty Clear Channel. Są to pakiety powierzchni reklamowych o wymiarze 2 metrów kwadratowych w takich lokalizacjach, które zapewniają dotarcie z przekazem reklamowym do wskazanych grup celowych: młodzieży i kobiet. Prognozy na 2013 rok Wstępne prognozy dla polskiego rynku outdooru przewidują, że sytuacja w najbliższym roku się ustabilizuje. Panuje pogląd, że wraz z postępującą cyfryzacją telewizji, która sprawi że oferta kanałów telewizyjnych będzie jeszcze bardziej rozdrobniona, spadnie jej efektywność. Na tym może zyskać oferta reklamy zewnętrznej. Będzie znowu rosnąć popyt na kampanie o charakterze zasięgowym. Tu sprawdzą się rozwiązania systemowe i powierzchnie reklamowe o mniejszym formacie, za to obecne w centach miast. Dlatego też w mijającym roku Clear Channel rozwinął system citylightów ze zmienną (przewijaną) powierzchnią reklamową w Warszawie. Nazywamy je „citylighty aktywne”. Trzeba podkreślić, że są one integralną częścią naszej oferty citylightów. Dzięki zastosowanej zmiennej powierzchni reklamowej stwarzają one nowe możliwości w zakresie kreacji, poprzez sekwencje treści na plakatach. Z tej możliwości już skorzystało kilku reklamodawców. Liczymy, że w roku 2013 będzie ich wielu.

Mariusz Wańkiewicz, dyrektor sprzedaży i marketingu w Cityboard Media Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Dla nas t współtwórców inicjatywy „Twój outdoor” - najbardziej znaczący jest stały rozwój tego projektu. Wspólne działanie firm z branży outdoorowej w celu popularyzowania tej formy reklamy i komunikowania jej zalet to wydarzenie, którego nie sposób pominąć - tym bardziej że projekt wciąż trwa. Początkowe miesiące roku to widoczne w całym kraju kampanie outdoorowe prowadzone w ramach tej inicjatywy, następnie cieszący się dużym zainteresowaniem konkurs dla studentów, ostatnia część roku natomiast to przygotowanie do kolejnej kampanii na ulicach polskich miast. To oczywiste, że z naszego punktu widzenia jest to najważniejsze wydarzenie branżowe, potwierdzające wysoką skuteczność outdooru i komunikujący zalety tej formy reklamy. To bardzo silna baza dla projektu twójoutdoor.pl - doceniana przez klientów od wielu lat, dzięki której inicjatywa prężnie działa. Największy sukces w branży w 2012 roku Już po pobieżnej analizie kampanii przeprowadzonych na nośnikach Cityboard Media nasuwa się jeden wniosek - sukcesem jest wielka różnorodność w grupie reklamodawców! W tym roku na naszych nośnikach można było zobaczyć kampanie reklamowe z wszystkich właściwie dziedzin gospodarki, ale również sportu, kultury czy poruszające istotne zagadnienia społeczne. Gościliśmy w naszej sieci zarówno akcje reklamujące ważne wydarzenia sportowe (Tour de Pologne), kampanie firm z branży spożywczej (m.in. niezwykle szeroka kampania piwa Tyskie Klasyczne z elementem 2D na ponad 300 nośnikach w całym kraju czy świetne kreacje Tymbarku) czy wydarzenia kulturalne (tu możemy wymienić np. Festiwal Mozartowski w Operze Kameralnej czy wiele akcji promujących poszczególne koncerty na naszych nośnikach cyfrowych - ecolight). Oczywiście jak co roku użyczaliśmy powierzchni reklamowych dla potrzeb kampanii społecznych. Nie można pominąć ekspansji branży telekomunikacyjnej, tak widocznej również u nas. Ciekawym wydarzeniem na naszych ekranach była nowość w Polsce - kampania społeczna dotycząca tematu niezwykle kontrowersyjnego - ateizmu. Cieszymy się również udanymi kampaniami z elementami 2D oraz 3D - coraz więcej reklamodawców docenia skuteczność elementów niestandardowych, takich jak żywe kwiaty na reklamach Ikei czy świecąca lampka w przypadku kampanii Energi. Świadczy to jednoznacznie o tym, że świadomość wysokiej skuteczności outdooru i zalet tego medium reklamowego jest wśród naszych klientów coraz bardziej powszechna. Największa porażka w branży w 2012 roku Rozpatrując ogólną sytuację oraz trendy widoczne w całym rynku reklamy zewnętrznej w Polsce, dopatrzyć się możemy jedynie lekkiego rozczarowania związanego z organizacją Euro2012. Chodzi tu głównie o spojrzenie pod kątem konsumpcji budżetów reklamowych, która nie była tak wysoka, jak tego w branży oczekiwano. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Z naszego punktu widzenia kryzys ma wymiar głównie medialny, a trendy w przychodach Cityboard Media są zaprzeczeniem alarmujących pogłosek. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że spadki w mitycznych już słupkach sprzedaży widoczne w niektórych firmach to głównie wynik lęku przedsiębiorców przed zapaścią, niż efekt realnego spowolnienia rynku. Wpływ kryzysu zatem nie jest wcale aż tak widoczny, jak można by się tego obawiać. I z drugiej strony świadomi rynkowych mechanizmów menadżerowie zdają sobie sprawę, że to właśnie ten lęk może zaszkodzić ich firmom, i by temu zapobiec - planują i realizują kampanie reklamowe (w tym oczywiście na outdoorze). Takie prewencyjne działanie pozwoli lepiej zapamiętać konsumentom marki i produkty, a w efekcie - ograniczyć ewentualny spadek sprzedaży. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Nieunikniona jest dalsza cyfryzacja outdooru, co wynika popytu na usługi na stałym, a nawet rosnącym poziomie, przy jednoczesnym zmniejszaniu się dostępnej pod nośniki powierzchni w przestrzeni miejskiej. Mamy już doświadczenia w tym zakresie, bo nasze ecolighty w Warszawie działają prawie od dwóch lat. Drugą zmianą, której z nadzieją wypatrujemy, są spójne regulacje prawne, jasno określające zasady ekspozycji reklam w miastach. Ważne jest dla nas, by były to przepisy sformułowane w sposób zrozumiały, a przede wszystkim stanowczo egzekwowane. W efekcie pozwoli to na rozwój outdooru jako medium profesjonalnego, efektywnego, wolnego od clutteru i dlatego właśnie cieszącego się zainteresowaniem klientów.

Łukasz Wylęga, prezes Headz Marketing Partner Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 W mojej ocenie, choć niestety nie będę oryginalny, największym wydarzeniem mijającego roku było Euro i jego wizerunkowy sukces, który najbardziej widoczny jest poza granicami Polski. Najważniejsze jednak, że podołaliśmy profesjonalnej organizacji jednego z największych wydarzeń sportowych. Największy sukces w branży w 2012 roku 2012 rok nie przyniósł wyjątkowych osiągnięć i spektakularnych sukcesów. Raczej możemy mówić o tym, że wiele ciekawych projektów marketingowych zostało odłożonych na tzw. lepsze czasy. Największa porażka w branży w 2012 roku Niestety również Euro 2012, które miało być reklamowym eldorado, a okazało się, że wzrost wydatków na reklamę był zdecydowanie poniżej oczekiwań. Marketerzy, którzy nie zaangażowali się w sponsoring mistrzostw, ograniczyli budżety, co miało wpływ również na całoroczny wynik rynku. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Nie tylko branża reklamowa odczuwa skutki kryzysu, który coraz dotkliwiej przejawia się zarówno w nastrojach, jak i w liczbach. Reklamodawcy sukcesywnie optymalizują wydatki budżetowe. Jedynym pozytywnym aspektem tej sytuacji jest fakt, że na rynku pojawiają się niestandardowe narzędzia komunikacji, a świadczone przez media usługi dostosowywane są do tego, aby w sposób bardziej efektywny docierać do konsumentów. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Nowy rok oczywiście nadal będzie zdominowany przez widmo kryzysu. W mojej opinii nadal będziemy obserwować rozwój nowych technologii w działaniach komunikacyjnych, a kampanie będą integrowały narzędzia mobilne. Wydaje mi się również, że branża reklamowa będzie nadal ze sobą mocno konkurować oraz walczyć o klienta także niestandardowymi rozwiązaniami reklamowymi. Dlatego też widzę ogromne perspektywy dla reklamy ambientowej, która oferuje spersonalizowane rozwiązania, przygotowywane z myślą o najbardziej wymagających klientach.

Marcin Boruta, dyrektor Screen Network Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Będę nieskromny. Za najważniejsze wydarzenie uważam projekt Live Digital OOH przygotowany przez Screen Network na Euro 2012. Stworzyliśmy najnowocześniejszy system informacyjny na nośniki Digital OOH. Pozwalał na emitowanie treści w czasie rzeczywistym, w tym przypadku była to transmisja online z rozgrywek Euro 2012. Emisja była wzbogacona o zdjęcia i bieżące informacje sportowe. Największy sukces w branży w 2012 roku Przeprowadzenie wraz z domem mediowym OMD szczegółowego badania kampanii reklamowej Acuvue, w której nośniki digital OOH były jednym z elementów media miksu. Wyniki jednoznacznie pokazały skuteczność cyfrowego outdooru jako medium reklamowego. Niedługo opublikujemy więcej informacji na ten temat. Największa porażka w branży w 2012 roku Brak standardu na rynku LED - zarówno pod kątem jakościowym, systemowym, jak również sprzedażowym. Nikt chyba już nie wie, ilu brokerów szczyci się własnością nośnika i wyłącznością na jego sprzedaż. Mimo rozwoju technologii nieliczni na rynku inwestują w dobrej jakości nośniki. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Mocno, zbyt mocno… Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Większa integracja nośników digital OOH z social media, mobile, Augumented Reality i innymi innowacyjnymi rozwiązaniami.

Podsumowanie branży reklamy kinowej znajduje się na następnej podstronie.
Bianka Pawlewska, international general manager w New Age Media Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Z pewnością wydarzeniem, które zelektryzowało również marketerów zarówno w kontekście szerzej pojętych działań komunikacyjnych, jak również konkretnie w kontekście reklamy kinowej, było wejście na ekrany filmu „Skyfall”. Bondomania ogarnęła także reklamodawców, co jest widoczne w blokach reklamowych przed seansami „Skyfall”. Począwszy od marki Heineken i Coke Zero, przez Orange, aż po Tesco… duch Agenta 007 bezpośrednio lub pośrednio był obecny w linach kreatywnych wielu kampanii, bo trudno o bardziej kinowy motyw! Największy sukces w branży w 2012 roku W naszej branży na sukces składają się zarówno wzrost frekwencji w kinach, jak również wielostronne zainteresowanie reklamodawców kinem jako medium reklamowym. Zatem niewątpliwymi sukcesami dla całej branży są przede wszystkim: - doskonały III. kwartał, który był rekordowy właśnie pod względem frekwencji. W okresie od lipca do września liczba widzów w kinach w Polsce przekroczyła 10 milionów, tym samym jest to najlepszy III kwartał dla kina od 10 lat! Frekwencja w multipleksach wchodzących w skład oferty NAM (Cinema City, IMAX oraz kina sieci Helios) w III kwartale 2012 roku przekroczyła 5,5 miliona widzów, co także oznacza 10-procentowy wzrost w skali roku. - mimo ogólnej dekoniunktury i rosnącego sceptycyzmu stałe zainteresowanie kinem ze strony marketerów i rosnąca liczba kampanii. - rozwój takich wielowątkowych projektów specjalnych jak: „Ladies Nights” w Cinema City, czyli specjalne pokazy przedpremierowe filmów tylko dla kobiet, oraz co roku modyfikowana i urozmaicana Wielka Letnia Promocja Cinema City. Oba projekty są co mocno wspierane przez dużych partnerów strategicznych. Największa porażka w branży w 2012 roku Wolałabym mówić raczej o pewnym rozczarowaniu. Powinniśmy wyjść trochę poza kino i spojrzeć nieco szerzej - przyjrzyjmy się Euro 2012. Impreza ta chyba od strony reklamowej nie była największym sukcesem. Z jednej strony niektóre kanały komunikacji zanotowały odpływ zleceń właśnie spowodowany wydatkami reklamowymi i sponsoringiem związanym z tym świętem piłki nożnej (beneficjentem Euro 2012 miał być outdoor, ale mistrzostwa jedynie zmniejszyły cięcia budżetów, jakie od pewnego czasu dotykają to medium). Z drugiej strony przeprowadzone kampanie nie przyniosły chyba rezultatów adekwatnych do wydanych pieniędzy. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Trudno wskazać takie osobowości/firmy bezpośrednio w branży, żeby nikt nie został pominięty - pod tym względem nie wydarzyło się też nic spektakularnego... Ale jeżeli spojrzymy w stronę polskiego filmu, to z pewnością na takie miano zasługują twórcy dwóch produkcji: „W ciemności” oraz „Jesteś bogiem”. To właśnie oni w tym roku udowodnili, że polskie produkcje nie muszą być komedią romantyczną, żeby być sukcesem frekwencyjnym. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Kino jest medium dość odpornym na kryzys z kilku powodów. Po pierwsze, w trudnych czasach rośnie w kinach frekwencja, ponieważ kino jest relatywnie mniej kosztowną i powszechnie dostępną formą rozrywki. Po drugie, pełna cyfryzacja kina spowodowała obniżenie kosztów produkcji reklam w wersji kinowej. Zatem ta forma promocji stała się także bardziej przystępna dla wielu nowych reklamodawców. Po trzecie, marketerzy doceniają reklamę kinową właśnie ze względu na efektywny koszt dotarcia, rosnący zasięg i możliwość precyzyjnego kontaktu z pożądanymi grupami odbiorców. Reklama emitowana w kinie jest zapamiętywana przez widza już po jednokrotnym obejrzeniu na wielkim ekranie (model Morgenszterna). Podsumowując, jeżeli nie dojdzie do kataklizmu, to branża kinowa w najbliższym czasie nie powinna zbytnio odczuć dekoniunktury gospodarczej w Polsce. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? W Polsce, porównując z krajami Europy Zachodniej, mimo rozwoju w największych aglomeracjach centrów handlowych, a w nich multipleksów, jest dużo miejsca na budowę nowoczesnych kin. Budowanych jest 6-7 salowych kin w średnich i mniejszych miastach. Szykują się kolejne otwarcia nowych obiektów, a to w rezultacie oznacza dalsze rozszerzanie się zasięgu reklamy kinowej. Zasięg NAM obejmuje obecnie 495 ekranów w 66 kinach w 38 miastach (pod koniec 2012 roku 506 ekranów w 67 kinach w 39 miastach) a w latach 2013-2014 przybędzie kolejnych 5 kin i 29 ekranów. Z kolei po cyfryzacji i rozwoju produkcji 3D (zarówno film, jak i reklama) w kinie ciągle jest miejsce na postęp technologiczny, w 2013 roku przyjdzie czas na kino 4D…

Mariusz Spisz, prezes Multikino Media Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Zdecydowanie najważniejszym wydarzeniem 2012 roku było całkowite upowszechnienie cyfryzacji kin. Inwestując w nową technologię, liczyliśmy, że przyczyni się to do naszego sukcesu i tak też się stało. Był to przełom, który zaprocentował i przyniósł nam zwiększenie udziałów w rynku reklamy kinowej w Polsce. Wcześniej reklama kinowa on-screen, z powodu kosztów i czasu przygotowania kopii analogowych, dla wielu firm była mało atrakcyjna lub wręcz nieosiągalna. Dzięki cyfryzacji kin udało się pozyskać nowych, dotąd nieobecnych w tym medium reklamodawców. Multikino, które znajduje się w naszej ofercie było pierwszą w Polsce w 100 proc. cyfrową siecią kin i m.in. dzięki temu w mijającym roku Multikino Media było najszybciej rosnącym brokerem kinowym na rynku. Na uwagę zasługuje także niewątpliwie wydarzenie, które nastąpiło na początku 2012 roku: przejście akcji „Środy z Orange” z sieci Cinema City do Multikina. Największy sukces w branży w 2012 roku Największym sukcesem branży kinowej jest fakt, że skutecznie obroniła się przed kryzysem, stając się drugim medium, obok internetu, które w tym roku zanotowało istotny wzrost przychodów reklamowych. Największa porażka w branży w 2012 roku Niska frekwencja w kinach w drugim kwartale roku, spowodowana przede wszystkim Euro 2012, wpłynęła negatywnie na wyniki zarówno sieci kinowych, jak i brokerów reklamy kinowej. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Najważniejszy transfer na polskim rynku. Dla mnie ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek reklamy kinowej w Polsce w 2012 roku, to… mój zespół. Według badania zrealizowanego przez MB SMG/KRC zespół Multikino Media okazał się niezaprzeczalnym liderem na polskim rynku reklamy kinowej w 2012 roku. Dotyczy to zarówno oceny ogólnej oraz wymiaru szczegółowego od zakresu oferty zaczynając, przez poziom obsługi, elastyczność, przejrzystość polityki cenowej, aż po reakcje na potrzeby klienta. Zanotowaliśmy najwyższy wzrost w zakresie interesujących rozwiązań reklamowych oraz wysokiego poziomu obsługi. Duży wpływ na rynek reklamy kinowej w mijającym roku miał także niewątpliwie… James Bond. To właśnie najnowszy film o przygodach agenta Jej Królewskiej Mości - „Skyfall” - był hitem frekwencyjnym i najbardziej obleganym reklamowo filmem roku. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Reklama kinowa nie odczuła w zasadzie kryzysu w 2012 roku Stała się de facto jeszcze popularniejsza dzięki zamianie technologii projekcji z analogowej na cyfrową. Dotychczas koszty przygotowania kopii analogowych dla wielu firm stanowiły barierę trudną do pokonania. Od czasu cyfryzacji wszystkich kin sieci Multikino udało się nam pozyskać zupełnie nowych, również lokalnych reklamodawców. Potwierdza to znaczny wzrost liczby zrealizowanych w tym roku kampanii on-screen. Ponadto ani prasa, radio czy telewizja nie skupiają tak silnie uwagi odbiorcy, jak treści wyświetlane w kinie. Wielki ekran, zaciemniona sala, najwyższej jakości dźwięk i obraz (często trójwymiarowy) sprawiają, że widz nie jest w stanie zignorować reklamy, co również przekonuje firmy do inwestowania w to medium. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Analogowa taśma filmowa zupełnie zniknie z rynku, przynajmniej jeśli chodzi o emisję reklam. Spodziewam się, że kina będą inwestować w systemy umożliwiające zarządzanie kampaniami reklamowymi online, co może przybliżyć reklamę kinową do elastyczności, jaką daje np. telewizja. Zadowolenie klientów z niestandardowych rozwiązań reklamowych, które posiadamy w ofercie. pozwala mi sądzić, że trendem w 2013 roku może być zwiększenie liczby akcji prosprzedażowych czy cross-promocji. Ponadto w dalszym ciągu, dzięki cyfryzacji, będzie rozwijała się reklama lokalna, a na reklamę kinową będą decydować się kolejne firmy, które do tej pory unikały tego medium.

Kinga Dołęga-Lesińska, dyrektor zarządzający KinAds Najważniejsze wydarzenie w branży w 2012 roku Filmy „Skyfall” i „Jesteś bogiem”. Rewelacyjna frekwencja, a także wypełnione po brzegi bloki reklamowe. Największy sukces w branży w 2012 roku Innowacje na dużym ekranie (wymyślone przez KinAds): billboard sponsorski, premiera miesiąca i wreszcie unikatowy pomysł wykorzystania QR kodów w kampaniach spotowych. Ponadto 50-procentowy wzrost frekwencji w I kwartale 2012 roku i wysoki poziom cyfryzacji dzięki ogromnym dotacjom Unii Europejskiej. Największa porażka w branży w 2012 roku Euro 2012 - ze względu na znaczący spadek frekwencji w kinach. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku - w Polsce i za granicą. Mogę być nieskromna? Chciałabym napisać o sobie i firmie KinAds. Dlaczego...? Kinga Dołęga-Lesińska - autorka Kino na obcasach, założycielka New Age Media, biura reklamy Multikino, założycielka i właściciel firmy Kinads. Pojawienie się (w 2010 roku) brokera KinAds, sieciującego kina tradycyjne, spowodowało ożywienie tego rynku, co pozytywnie wpłynęło na przychody z tytułu reklamy kinowej. Rynek reklamodawców docenił zupełnie nową jakość - największy zasięg terytorialny, atrakcyjne stawki, bardzo krótkie bloki reklamowe, kompleksowość oferty. KinAds szacuje, że w bieżącym roku jego udziały w przychodach z reklamy kinowej wynoszą 15 proc. Rok 2013 niewątpliwie będzie bardzo podobny. Statystyczny Polak chodzi do kina raz w roku, a wiele z kin w ofercie KinAds przekracza wskaźnik „chadzalności” na poziomie czterech.Miniony rok był dla KinAds okresem intensywnego wzrostu - zbudowaliśmy mocny, dwunastoosobowy zespół, nawiązaliśmy nowe, owocne kontakty z klientami biznesowymi, rozszerzyliśmy znacząco sieć współpracujących z nami kin tradycyjnych, umacniając tym samym pozycję wiodącego brokera na rynku reklamy kinowej. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Kryzys nie dotyka kina. Po raz kolejny mamy do czynienia z tzw. efektem szminki. W czasach, kiedy media wiele uwagi poświęcają kryzysowi, powodziom, podwyżkom itp. widz zaszywa się w sali kinowej, relaksuje w doborowym towarzystwie i pęka ze śmiechu na wybornych komediach. Był to rok wzmożonego rozwoju rynku kin tradycyjnych, które finalnie stanowią niespełna 20 proc. całego tortu kinowego (pod względem frekwencji), czego owocem jest instalacja wielu nowoczesnych projektorów cyfrowych, sprzętu nagłaśniającego czy modernizacja całych sal kinowych. Było to możliwe dzięki gigantycznym dotacjom unijnym - i te wszystkie zmiany znacząco wpłynęły na wzrost widowni. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Kino jako medium będzie dalej rosnąć. Cyfryzacja rynku kin tradycyjnych osiągnie pułap 90 proc. Państwowy Instytut Sztuki Filmowej (PISF) na 2013 rok zapowiada kolejne fale cyfryzacji rynku kin tradycyjnych. Tak widocznych dotacji, modernizacji nie było w Polsce od lat. To będzie kolejny rok który umocni pozycję kin tradycyjnych i przyciągnie tłumy do kin. Nie zapominajmy że dystrybutorzy na 2013 roku dołożyli wszelkich starań i lineup premier wygląda zachwycająco. Rynek reklamy kinowej będzie rósł wraz z rozwojem kin w Polsce, a obecny podział rynku na trzech graczy gwarantuje klientom różnorodność wyboru.











