Przeglądarka Safari ograniczy śledzenie użytkownika w internecie, rynek reklamowy zaniepokojony

W nowej wersji przeglądarki Safari pojawi się system Intelligent Tracking Prevention, który ma ograniczyć możliwość śledzenia użytkowników internetu za pomocą plików cookies. W efekcie dotarcie do internautów z reklamami będzie utrudnione. Apple tłumaczy, że chce chronić prywatność użytkowników, a reklamodawcy oskarżają koncern o uderzenie w podstawy internetowej ekonomii.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Zgodnie z zapowiedziami Apple nowa przeglądarka Safari pojawi się na rynku wraz z systemem iOS 11 (19 września br.) oraz macOS High Sierra (25 września).

Producent już wcześniej ogłosił zamiar wprowadzenia w nowej Safari systemu o nazwie Intelligent Tracking Prevention (ITP), który ma domyślnie blokować część plików cookies i w ten sposób ograniczyć możliwość śledzenia poczynań użytkowników internetu.

Według planów ITP będzie dopuszczał zapisywanie w przeglądarce cookies które pojawiają się w momencie odwiedzenia przez internautę konkretnej strony internetowej i są przez nią automatycznie generowane. Takie pliki mają być przechowywane przez Safari przez 30 dni. Jeśli w tym okresie użytkownik nie powróci na witrynę to cookies zostaną automatycznie usunięte.

Poza tym ITP wykorzystując mechanizmy sztucznej inteligencji ma wykrywać na stronach pliki cookies pochodzące od firm trzecich i sieci reklamowych, których zadaniem jest dalsze śledzenie zachowań użytkownika w sieci. Według zapowiedzi takie pliki zostaną natychmiast usunięte z pamięci przez Safari. Z kolei jeśli użytkownik przebywając na wybranej stronie kliknie na zamieszczoną tam reklamę, to związane z nią cookies będą przechowywane przez przeglądarkę przez 24 godziny.

W komunikacie Apple tłumaczy wprowadzenie mechanizmu ITP chęcią ochrony prywatności internautów, którzy w obecnych czasach są powszechnie śledzeni przez pliki cookies, a dane na ich temat są zbierane bez zgody i świadomości użytkowników.

Zupełnie inaczej na zapowiedziane zmiany patrzy środowisko reklamowe. Ich krytykę wyrażono w liście otwartym podpisanym przez kilka największych organizacji reklamowych w USA - American Association of Advertising Agencies, American Advertising Federation, Association of National Advertisers, Data & Marketing Association, Interactive Advertising Bureau oraz Network Advertising Initiative.

„Infrastruktura nowoczesnego internetu jest oparta na stałych i powszechnie akceptowalnych standardach dotyczących cookies - czytamy m.in. w liście. - Dzięki nim firmy segmentu cyfrowego mogą budować coraz nowocześniejsze rozwiązania związane ze spersonalizowanymi usługami i przekazem reklamowym, a wszystko to jest oparte o dane dotyczące wizyt internautów w konkretnych miejscach sieci. System zaplanowany w Safari zastępuje wspomniane standardy regułami których skutki są trudne do przewidzenia, uderzając zarówno w doświadczenia użytkowników jak i ekonomiczny model funkcjonowania współczesnego internetu”.

Apple wyjaśnia, że wprowadzenie ITP nie spowoduje w żaden sposób wyłączania czy blokowania reklam na stronach internetowych, a sam system będzie w Safari opcją możliwą do wyłączenia przez użytkownika. To jednak nie uspokaja środowiska reklamowego, które w przyszłości może mieć jeszcze większe kłopoty w związku z zapowiedzią wprowadzenia w nowej przeglądarce Chrome blokady reklam typu „pop-up” oraz reklam wideo z funkcją autoplay.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+