Telekomy tną wydatki reklamowe. T-Mobile o dwie trzecie, Polkomtel o 30 proc.

Od stycznia do maja br. cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) czterech głównych operatorów telekomunikacyjnych były o 26 proc. niższe niż rok wcześniej. Nieznaczny spadek zanotował P4, natomiast budżet Polkomtelu zmalał o 30 proc., a T-Mobile Polska aż o 64 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) czterech głównych operatorów telekomunikacyjnych od stycznia do maja br. wyniosły 566,85 mln zł, o 198,3 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 25,9 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największy budżet reklamowy niezmiennie ma Orange Polska (do końca ub.r. funkcjonujący jako dwie odrębne spółki: Telekomunikacja Polska i PTK Centertel). W pierwszych pięciu miesiącach br. operator cennikowo przeznaczył na reklamy 247,53 mln zł, co stanowiło 43,7 proc. wydatków wszystkich telekomów. Budżet Orange w skali roku zmalał o 17,11 mln zł (to spadek o 6,5 proc.).

W br. częściej niż Serce i Rozum w kampaniach Orange występowali bohaterowie serialu „Rodzinka.pl” (zobacz najnowszy spot z ich udziałem). Natomiast w reklamach Orange na Kartę pojawił się Robert Górski z Kabaretu Moralnego Niepokoju (więcej na ten temat).

Na drugie z trzeciego miejsca w zestawieniu awansował P4, operator Play, którego cennikowe wydatki reklamowe zmniejszyły się w ciągu roku nieznacznie - o 1,55 mln zł (czyli o 1,1 proc.). Telekom w swoich reklamach niezmiennie stawia na celebrytów - w ostatnim czasie zadebiutowali w jego kampaniach piosenkarze Margaret i Dawid Podsiadło (zobacz nowe spoty z ich udziałem), aktorzy Anna Przybylska i Paweł Małaszyński (obejrzyj to), tenisiści Agnieszka Radwańska i Jerzy Janowicz (więcej na ten temat) oraz członkowie kabaretu Mumio (zobacz szczegóły).

Cennikowy budżet reklamowy Polkomtelu wyniósł 104,86 mln zł, o 44,91 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 30 proc. W ostatnich kampaniach Plusa razem z Basią występowały bliźniaczki, które m.in. wyśmiewały Neostradę reklamowaną przez Serce i Rozum (obejrzyj to), a także tancerze z „Tańca z gwiazdami” (więcej o tym).

Z kolei T-Mobile Polska przeznaczył na reklamy 74,14 mln zł, aż o 134,71 mln zł mniej niż przed rokiem, co daje spadek o 64,5 proc. Przy czym do tej kwoty nie wliczono budżetu reklamowego T-Mobile Usług Finansowych, wspólnej oferty operatora i Alior Banku, od początku maja promowanej przez Roberta i Annę Lewandowskich (zobacz szczegóły). W reklamach telekomu ostatnio pojawiły się też inne znane osoby: Mateusz Kusznierewicz (więcej o tym), promujący wcześniej Play Czesław Mozil i Marcin Prokop (zobacz szczegóły) oraz Zbigniew Wodecki (obejrzyj te spoty).

Jeśli chodzi o internet, to według badania IAB AdEx cała branża telekomunikacyjna w I kwartale br. zapewniła 7 proc. całościowych wydatków reklamowych w wysokości 573,9 mln zł (przeczytaj więcej na ten temat), co oznacza, że jej inwestycje wyniosły 51,6 mln zł.

Z kolei według szacunków domu mediowego Starlink rzeczywiste wydatki reklamowe telekomów we wszystkich mediach od stycznia do marca br. wyniosły 140,4 mln zł, po spadku w skali roku o 20,8 mln zł, czyli o 12,9 proc. (więcej na ten temat).

Spadki budżetów reklamowych można wiązać z malejącymi przychodami i bazami klientów trzech największych operatorów. W I kwartale br. przychody Orange Polska zmalały o 8,3 proc., do 2,995 mld zł i chociaż liczba użytkowników usług komórkowych wzrosła o 3,4 proc., grupa klientów telefonii stacjonarnej zmniejszyła się o 5,8 proc. (przeczytaj o tym więcej). Wpływy Polkomtelu spadły o 4 proc. do 1,6 mld zł, a liczba klientów - o 1,7 proc. do 13,9 mln (więcej na ten temat), a w przypadku T-Mobile przychody zmalały o 8,5 proc. do 1,463 mld zł, a liczba klientów - o 1,1 proc. do 15,748 mln (zobacz szczegóły).

Jedynie Play nadal jest na fali wznoszącej - w I kwartale br. jego przychody wyniosły 986 mln zł, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej, a liczba klientów urosła w skali roku o 17 proc. do 10,94 mln (więcej na ten temat).

Wszyscy operatorzy ponoszą też koszty utrzymania lub wynajmu dotychczasowej infrastruktury oraz zakupu częstotliwości potrzebnych m.in. do rozwoju usług internetu mobilnego. Przykładowo T-Mobile i P4 wiosną ub.r. za pięć pakietów z pasma 1800 MHz zapłaciły w sumie 951,5 mln zł. Obecnie Urząd Komunikacji Elektronicznej szykuje się do aukcji na kolejne częstotliwości - 800 i 2600 MHz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online