WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Marcin Dobski dziennikarzem tygodnika „Sieci”

Tygodniki opinii bardziej popularne na Facebooku niż w druku, „Newsweek” z najlepszym wynikiem

2017-11-14 A A A KOMENTARZE: 3 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Według badań IRCenter większość tygodników opinii ma większą liczbę fanów na Facebooku niż wynosi ich kioskowa sprzedaż. Liderami są pod tym względem „Newsweek”, „Sieci” oraz „Wprost”. Najbardziej angażujące odbiorców treści pojawiają się na fange’ach „Newsweeka”, „Sieci” i „Polityki”.

Tygodniki opinii bardziej popularne na Facebooku niż w druku, „Newsweek” z najlepszym wynikiem

Według opracowania przygotowanego przez IRCenter wielkość sprzedaży tygodnika w niewielkim stopniu przekłada się na popularność prowadzonego przez niego fanpage’a.

Szczególnie duże rozbieżności między wielkością sprzedaży a wielkością fanpage’a widać wśród tygodników znajdujących się po lewej stronie sceny politycznej - „Newsweeka”, „Polityki” oraz „Wprost”.

Jednak niezależnie od publikowanych treści prawie wszystkie tygodniki opiniotwórcze mają większą liczbę fanów na Facebooku niż czytelników - wyjątek stanowią jedynie „Przegląd”, „Gazeta Polska” oraz „Fakty i Mity”.

W okresie pomiędzy październikiem 2016 a październikiem 2017 r. średnia liczba postów opublikowanych przez analizowane tygodniki wynosiła 949,8 rocznie.

Najwięcej wpisów w ciągu roku zmieścił na Facebooku tygodnik „Wprost” (1088), na kolejnych miejscach znalazły się „Tygodnik Lisickiego” (1074) oraz „Gość Niedzielny” (1073). Poniżej średniej jest 5 tytułów, zaś najmniej materiałów zamieściły na Facebooku „Fakty i Mity” (701).

W badaniu określono też jakość każdego z postów (Post Quality, PQ), czyli średnią ważoną liczby polubień, komentarzy oraz ponownych udostępnień. Newsweek Polska, najbardziej angażujący fanpage osiągnął dwukrotnie wyższą wartość Post Quality niż kolejny w zestawieniu tygodnik „Sieci”.

Zdaniem autorów badania duża popularność treści na Newsweek Polska wynika po części z wielkości samego fanpage’a, ale także z rodzaju publikowanych treści. Stronę charakteryzuje najwyższy udziału materiałów wideo wśród publikowanych treści – stanowią one ponad 50 proc. wszystkich postów.

Rezultaty badania wykazały funkcjonowanie w ekosystemie Facebooka odrębnych sieci skupionych wokół dwóch tygodników opinii.

Pierwsza sieć skupia się wokół „Newsweeka” – osoby aktywne na stronie tygodnika są także aktywne pod postami publikowanymi na „Polityce”, „Wprost” oraz „Tygodniku Powszechnym”. Przepływ użytkowników pomiędzy tymi stronami waha się między 5,7 a 8,5 tys. Do sieci „Newsweeka” należą także „Przegląd” oraz „Fakty i Mity” – obie strony są jednak słabiej związane z siecią i charakteryzują się mniejszym przepływem użytkowników. Wynika to z mniejszej liczby fanów obu stron.

Druga grupa odbiorców jest skupiona wokół tygodnika „Sieci”, który jest trzecim największym fanpagem. Osoby aktywne na tej stronie najczęściej reagują na treści publikowane na kontach „Tygodnika Lisickiego”, „Gościa Niedzielnego” oraz „Gazety Polskiej”. Według autorów opracowania warto zauważyć, że w wypadku „Gościa Niedzielnego” pomimo stosunkowo dużej liczby fanów (130 tys.) przepływ użytkowników aktywnych na innych stronach jest niewielki i nie przekracza 3 tys. Wynika to częściowo ze słabego angażowania fanów pod treściami publikowanymi na stronie.

Punktem styku dwóch sieci jest strona „Wprost”, która jako jedyna w porównywalnym stopniu aktywizuje osoby z sieci „Newsweeka” oraz „Sieci”.

Raport IRCenter opiera się na analizie aktywności na fanpage’ach najpopularniejszych tygodników opinii w okresie od października 2016 do października 2017 r.

Autor: ps

Wiecej informacji: Facebook, Newsweek, Sieci, Polityka

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia