WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

UOKiK: przejęcie Multimediów przez UPC Polska może ograniczyć konkurencję w 15 miastach

UOKiK: przejęcie Multimedia Polska przez UPC może ograniczyć konkurencję. „Jesteśmy dobrej myśli”

2017-10-20 A A A KOMENTARZE: 2 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenia, że przejęcie Multimedia Polska przez UPC Polska muzę ograniczyć konkurencję w branżach płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach.  - Jesteśmy dobrej myśli, że uzyskamy zgodę we właściwym czasie  - mówi dla Wirtualnemedia.pl Michał Fura, rzecznik UPC.

UOKiK: przejęcie Multimedia Polska przez UPC może ograniczyć konkurencję. „Jesteśmy dobrej myśli”

Przejęcie sieci Multimedia Polska przez UPC Polska (należącą do Liberty Global) zostało ogłoszone w październiku ub.r., wartość transakcji ustalono na 760 mln dolarów. Zgodę na przejęcie musi wyrazić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który analizę w tej sprawie prowadzi od prawie roku.

- Analiza UOKiK wykazała, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w kilkunastu miastach w Polsce. Dlatego przedstawiliśmy UPC zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź, może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie - poinformował w czwartek Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

Badanie urzędu pokazało, że przedsiębiorcy rywalizują z dostawcami innych rodzajów płatnej telewizji, m.in. satelitarnej, czy IPTV, nie konkurują natomiast z naziemną telewizją cyfrową.

- Obie usługi różnią się m.in. ilością kanałów. O ich odrębności świadczy również fakt, że po wprowadzeniu darmowej telewizji naziemnej, operatorzy kablowi nie zanotowali masowej straty klientów. Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby te dwie usługi rywalizowały ze sobą, ponieważ polscy konsumenci przy wyborze produktu, kierują się głównie ceną - podano w komunikacie.

Natomiast w ujęciu geograficznym - rynkiem właściwym, na którym operatorzy telewizji kablowej prowadzą działalność i konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji jest obszar miasta/miejscowości. Wynika to m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym rywalizacji o klienta na konkretnym terenie.

- Biorąc pod uwagę siłę uczestników koncentracji na lokalnych rynkach dostępu do płatnej telewizji urząd uznał, że koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach w Polsce - podano w komunikacie UOKiK.

"Podobnie jest w przypadku internetu. Tu również przedsiębiorcy świadczący usługi stacjonarnego dostępu do internetu konkurują ze sobą na obszarach poszczególnych miejscowości. Ponadto, analiza UOKiK wykazała, że trzeba rozróżnić rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci" - dodano.

W opinii urzędu, po przejęciu Multimediów Polska, siła UPC mogłaby doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach.

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Michał Fura, rzecznik prasowy UPC Polska, deklaruje ścisłą współpracę z UOKiK w kwestii zastrzeżeń. - Oczywiście potwierdzamy otrzymanie pisma z zastrzeżeniami do transakcji. Pozostajemy w konstruktywnym dialogu z regulatorem. Podkreślam, że jesteśmy dobrej myśli: uzyskamy zgodę we właściwym czasie.

Rzecznik prasowy Multimedia Polska, Krystyna Kanownik, odmawia komentowania zaistniałej sytuacji. - Nie komentujemy decyzji prezesa UOKiK - mówi nam krótko.

UOKiK zaznacza, że przekazał firmom swoje zastrzeżenia w pełnej formie, z uzasadnieniem. Przy czym nie przesądzają one o końcowym rozstrzygnięciu postępowania regulatora w tej sprawie.

UPC i Multimedia mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń, mogą też złożyć wniosek o przedłużenie tego terminu o kolejne dwa tygodnie.

Na koniec czerwca br. UPC Polska miało 1,43 mln klientów, w tym 1,2 mln korzystających z telewizji, 1,08 mln - z internetu oraz 618,5 tys. - z telefonii. Natomiast Grupa Multimedia Polska w pierwszej połowie br. zanotowała 343,3 mln zł wpływów ze sprzedaży i 10,83 mln zł zysku netto. Na koniec tego okresu firma miała sprzedanych 901 tys. jednostkowych usług (RGU) telewizji, wobec 839 tys. rok wcześniej.

Autor: tw / jk

Wiecej informacji: UPC, Multimedia Polska, UOKiK, sieć kablowa, internet stacjonarny

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia