WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

W tym roku z funduszy dłużnych odpłynęło już ponad 640 mln zł. „Zawirowania rynkowe oraz niskie stopy zwrotu”

W Polsce działa 2,4 tys. startupów, co piąty zwiększa roczne przychody o 100 proc. (raport)

2015-10-07 A A A KOMENTARZE: 1 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Na polskim rynku działa obecnie 2,4 tysiąca startupów, 60 proc. z nich finansuje się z własnych środków, połowa liczy na wsparcie inwestora, a większość działa na rynku produktów i usług dla biznesu - wynika z raportu „Polskie startupy 2015”. - Raport stara się obiektywnie nakreślić środowisko startupów i potwierdza jego dynamikę, ale deklaratywna forma badania ma wpływ na jego wyniki - oceniają dla Wirtualnemedia.pl eksperci z polskiej sceny startupowej.

W Polsce działa 2,4 tys. startupów, co piąty zwiększa roczne przychody o 100 proc. (raport)

Prezentowane w raporcie dane szacują liczbę polskich startupów na 2,4 tys. podmiotów. Większość z nich to młode przedsiębiorstwa - po 33 proc. startupów zostało założonych zarówno w latach 2012-2013, jak i 2014-2015. Najmniej firm zostało zarejestrowanych przed rokiem 2010 - jedynie 8 proc.

Polskie startupy występują pod różnymi formami prawnymi. Największy odsetek (65 proc.) to spółki z o.o., drugą najpopularniejszą formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza, którą wymienia 19 proc. respondentów. Najmniej (5 proc.) startupów to spółki akcyjne.

Większość polskich startupów adresuje swoje usługi oraz produkty raczej do firm niż do klientów indywidualnych. 57 proc. badanych podmiotów przyznaje się do modelu biznesowego B2B, a 21 proc. - B2B2C. Niemal co trzeci startup (28 proc.) deklaruje, że działa w obszarze B2C.

Najczęściej startupy określają się jako producenci oprogramowania (połowa wskazań), którzy sprzedają w modelu SaaS (39 proc.) i operują najchętniej w branżach: aplikacji mobilnych, handlu elektronicznego (e-commerce) oraz usług (Web Service).

Najwięcej badanych młodych przedsiębiorstw (33 proc.) przyznaje, że znajduje się na początkowym etapie swojego rozwoju (kwalifikują się w raporcie do kategorii Start), a ich wartość nie przekracza kwoty 100 tys. zł. Na kolejnym miejscu (28 proc.) znalazły się startupy w kategorii Seed, których wycena jest na poziomie do 8 mln zł. Najmniej podmiotów - jedynie 6 proc. - trafiła do segmentu Rundy A z wartością na poziomie przekraczającym 20 mln zł.

Autorzy raportu zainteresowali się też przychodami osiąganymi przez startupy. Dziwić może nieco fakt, że najwięcej respondentów (35 proc.) nie potrafiło określić tego parametru finansowego. Wzrost przychodów w ostatnim roku na poziomie od 10 do 50 proc. zadeklarowało 24 proc. firm, natomiast 18 proc. wykazało ponad 100-proc. wzrost przychodów.

Wskazując źródła finansowania rozwoju największy odsetek startupów wymienia przychody pochodzące ze sprzedaży produktów i usług - takiej odpowiedzi udzieliło 77 proc. respondentów. 55 proc. liczy w tym zakresie na inwestora, a 28 proc. - na partnera biznesowego.

Z badania wynika, że polskie startupy dosyć szybko zaczynają przynosić pieniądze. 33 proc. z nich deklaruje, że biznes zaczął dostarczać przychody po okresie od kilku miesięcy do roku. 15 proc. startupów zaczęło zarabiać od razu, a 8 proc. podmiotów musiało czekać na przychody ponad 2 lata. Z kolei prawie jedna trzecia respondentów przyznaje, że przychody startupu wciąż pozostają nieregularne.

Cechą charakterystyczną polskich startupów jest fakt, że w wypadku aż 59 proc. z nich źródłem kapitału są własne środki osób uruchamiających firmę. 23 proc. wykorzystuje dotacje unijne, a 18 proc. wspiera się na środkach z funduszy venture capital.

Raport wskazuje, że polski rynek startupów to domena firm o skromnym poziomie zatrudnienia. 34 proc. podmiotów zatrudnia od 2 do 4 osób, a 21 proc. - od 5 do 10. Z kolei zakładanie startupu odbywa się głównie przy udziale dwóch osób - takiej odpowiedzi udzieliło 39 proc. respondentów.

Wyniki badania wskazują na to, że polskie startupy są nastawione na innowacje. 49 proc. firm przyznaje, że proponowany przez nie produkt jest rozwiązaniem w skali globalnej, a 32 proc. widzi swój produkt jako nowość na rynku lokalnym. Według ponad połowy respondentów opracowany przez nie produkt nosi znamiona nowości technologicznej i stanowi nowe rozwiązanie w konkretnym segmencie rynku. Tylko 5 proc. badanych stwierdziło, że nie uważa swojego startupu za firmę innowacyjną.


Autor: ps

Wiecej informacji: startup, branża internetowa, nowe technologie, fundusz inwestycyjny

Komentarze (1) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia