„W Sieci” wytyka „Wprost” reklamy spółek państwowych. „To populizm i ignorancja”

Według „W Sieci” połowa wydatków spółek skarbu państwa na reklamy w tygodnikach opinii trafiła w ub.r. do „Wprost” (PMPG). W zamian tygodnik miał promować niektóre z tych firm i ich szefów w materiałach dziennikarskich. - To populistyczny tekst świadczący o ignorancji autora bądź celowym wprowadzaniu w błąd czytelników - odpowiada PMPG.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W nowym numerze „W Sieci” wpływom reklamowym „Wprost” poświęcony jest tekst Andrzeja Potockiego. Dziennikarz - powołując się na dane firm badawczych AGB Nielsen Audience Measurement i Kantar Media oraz domu mediowego ZenithOptimedia Group - podaje, jak w 2013 roku rozłożyły się między trzy czołowe tygodniki opinii („Newsweek”, „Politykę” i „Wprost”) oraz magazyn „Bloomberg Businessweek Polska” (który Potocki błędnie przypisuje Platformie Mediowej Point Group) cennikowe wydatki 9 największych reklamodawców prywatnych i 12 czołowych przedsiębiorstw skarbu państwa.

Ci pierwsi 50 proc. swoich budżetów ulokowali w „Newsweeku”, 28 proc. we „Wprost”, 14 proc. w „Polityce”, a 2 proc. w „Businessweeku”, natomiast ci drudzy 50 proc. we „Wprost” (co daje kwotę 12,9 mln zł), 24 proc. w „Newsweeku” i 23 proc. w „Polityce” Potocki podkreśla, że jeszcze w 2010 roku wydatki reklamowe spółek państwowych były podzielone między czołowe tygodniki opinii mniej więcej po równo. Wytyka przy tym „Wprost”, że mimo malejącej sprzedaży egzemplarzowej jego cennikowe wpływy reklamowe rosły, a tylko PKO BP na promocję w tygodniku przeznaczył w ub.r. 10,5 mln zł, 49 proc. swojego budżetu reklamowego na tygodniki ogólnopolskie.

Dziennikarz „W Sieci” sugeruje, że za tak duże inwestycje reklamowe „Wprost” odpłaca się państwowym firmom pochlebnymi publikacjami dziennikarskimi. W artykule mowa o dwóch takich podmiotach, niewymienionych z nazwy, które na promocję we „Wprost” przeznaczyły 4-6 razy więcej niż w konkurencyjnych tygodnikach.

- Jeden z nich, który wydał w 2012 r. ponad 1,6 mln zł, czyli aż 77 proc. swojego budżetu reklamowego, doczekał się 36 publikacji i wzmianek na temat swojej firmy w 51 wydaniach tygodnika. Podobne pieniądze włożyła w reklamę we „Wprost” inna grupa biznesowa, której poświęcono 29 artykułów o pozytywnym bądź neutralnym wydźwięku, nie licząc dodatkowo 26 publikacji w należącym do tego samego wydawcy „Businessweeku”. Prezesi obydwu koncernów zostali uhonorowani znalezieniem się na liście najbardziej efektywnych menedżerów w Polsce - Business Gate - pisze Andrzej Potocki.

Za to odwrotna sytuacja miała dotyczyć Totalizatora Sportowego, który odmówił współpracy reklamowej z „Wprost”, po czym w tygodniku pojawiły się krytyczne teksty o firmie i jej prezesie. Rzekome negocjacje prezesa PMPG z przedstawicielami Totalizatora i PKP opisała w czerwcu ub.r. „Gazeta Finansowa”, a w zeszłym tygodniu warszawski sąd nakazał sprostowanie tych informacji (zobacz szczegóły).

Andrzej Potocki wylicza, że z uwagi na niższą sprzedaż „Wprost” od „Polityki” i „Newsweeka”, koszt dotarcia reklamy w pierwszym tygodniku do odbiorcy (czyli cena w przeliczeniu na jeden sprzedany egz.) jest ponad dwa razy wyższy. - Mimo to proceder przepompowywania pieniędzy podatnika do „Wprost” trwał i trwa w najlepsze nadal i nic nie wskazuje na to, by miało się cokolwiek zmienić. Praktyki te miały miejsce za panowania redaktora naczelnego Tomasza Lisa i są kontynuowane obecnie, kiedy oficjalnie od stycznia ubiegłego roku tygodnikowi szefuje człowiek o gangsterskiej przeszłości Sylwester Latkowski - stwierdza dziennikarz.

Przypomnijmy, że w poprzednich dwóch numerach „W Sieci” znalazły się teksty Potockiego opisujące rzekome powody kłopotów z prawem, które w latach 90. miał Latkowski (przeczytaj szczegóły). Naczelny „Wprost” określił te informacje mianem kłamstw i manipulacji oraz zapowiedział pozew sądowy (więcej na ten temat).

W 2013 roku cennikowe wpływy reklamowe „Wprost” (bez autopromocji) wyniosły 118,8 mln zł, o 11,7 proc. mniej niż rok wcześniej (według danych Kantar Media - zobacz szczegóły).

W odpowiedni na zarzuty „W Sieci” rzeczniczka PMPG Anna Pawłowska-Pojawa wytyka błędy i nieścisłości w artykule Potockiego.

- Życzylibyśmy i sobie, i naszej konkurencji wpływów z reklamy na poziomie, o jakim pisze autor tego populistycznego tekstu. Niestety, prezentowane cyfry nie mają odzwierciedlania w rzeczywistych wpływach reklamowych, a dowolność w żonglowaniu danymi i faktami (m.in. mieszanie cyfr i faktów z lat 2012 i 2013, choćby pominięcie informacji, iż nie jesteśmy już  wydawcą „Bloomberg Businesweek Polska”) świadczy o ignorancji autora bądź celowym wprowadzaniu w błąd czytelników - mówi Pawłowska-Pojawa portalowi Wirtualnemedia.pl.

Rzeczniczka PMPG podkreśla, że „Wprost” zanotował w ub.r. najwyższe rozpowszechnienie płatne wśród tygodników opinii (133 505 egz.), co sprawia, że koszt dotarcia z reklamą do czytelnika jest równie niski jak w przypadku „Newsweeka” czy „Polityki”. - Jeżeli chodzi natomiast o promowanie reklamodawców, to jeżeli w tygodniku „Wprost” publikowane są materiały promocyjne, zawsze są stosownie oznaczone i odróżnione od treści redakcyjnych - zaznacza.

W ub.r. średnia sprzedaż „Wprost” wynosiła 61 981 egz., a „W Sieci” - 94 393 (według ZKDP - zobacz dane wszystkich tygodników opinii).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące