SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wykop w nowej wersji: mikroblog i hity zamiast polityki

Wykop.pl ruszył w nowej wersji, w której bardziej wyeksponowano mikroblog, a mniej jest treści politycznych. O zmianach w serwisie portal Wirtualnemedia.pl rozmawia z jego dyrektorem operacyjnym Michałem Białkiem.

Na Wykop.pl zmieniło się przede wszystkim główne menu, w którym zamiast przycisku „Polecamy” są „Hity”, a zamiast „Grup” jest „Mikroblog”. Natomiast przyciski dodawania linków, wyszukiwania i logowania mają teraz postać symboli, a nie napisów. Layout strony głównej zmienił się nieznacznie - zachowano podział na dwie kolumny, z których ta mniejsza prezentuje ostatnio popularne linki.

Natomiast na stronie określonego znaleziska powiązane linki, komentarze, wykopy i zakopy są już dostępne bezpośrednio, bez konieczności klikania w osobne zakładki. W sekcji „Hity” niezalogowani użytkownicy mogą przeglądać wybrane znaleziska cieszące się dużą popularnością - w skali dnia, tygodnia, miesiąca i roku. Duże zmiany nastąpiły w rankingu, który teraz można przeglądać w czterech kategoriach: dodane, opublikowane, komentarze i obserwujący

W lipcu br. Wykop odwiedziło 1,1 mln użytkowników, wykonując 41 mln odsłon (zobacz szczegółowe dane z Megapanelu PBI/Gemius).



Tomasz Wojtas: Czemu mają służyć zmiany na Wykopie?

Michał Białek, dyrektor operacyjny Wykop.pl:

Przede wszystkim chcemy uprościć serwis. Prostota i minimalizm to zresztą ogólny trend rynkowy, zgodnie z którym idziemy. Dlatego na przykład menu główne nie jest już tak rozbudowane, za to towarzyszy użytkownikowi zawsze u góry przy przewijaniu strony.

A dlaczego w tym menu zamiast grup jest mikroblog?

Eksponujemy w ten sposób mikroblog, którego funkcjonalność poszerzyliśmy. Obecnie mikroblogowo można już nie tylko rozmawiać ze swoimi znajomymi, ale zamieszczać publiczne wpisy, na które mogą odpowiadać wszyscy użytkownicy - tak jak to jest na Twitterze czy Blipie. Prywatne kontakty zostały przeniesione do strefy „Mój Wykop”, w której można obserwować linki, wpisy i komentarze dodawane przez swoich znajomych i komunikować się z nimi.

Natomiast jeśli chodzi o grupy, to zauważyliśmy, że nasi użytkownicy niezbyt często korzystają z tej funkcjonalności - wolą przeglądać treści ze wszystkich kategorii, a nie tylko z dziedzin, które najbardziej ich interesują. Dlatego domyślnie ustawiliśmy na każdym koncie obserwowanie wszystkich kategorii, a samemu można już „odhaczyć” te, których nie chce się śledzić.

Zapowiadaliście, że na nowym Wykopie będzie mniej polityki i faktycznie linków prowadzących do takich treści nie ma na stronie głównej. Dlaczego?

Zdecydowaliśmy się ustawić domyślnie niewyświetlanie treści o polityce na stronie głównej, ale każdy zalogowany użytkownik może to zmienić w ustawieniach swojego konta albo po prostu poszukać tej kategorii. Chcemy, żeby Wykop był zbiorem ciekawostek polecanych sobie przez internautów, a nie tubą wyborczą partii politycznych. A treści związane z polityką interesowały tylko niewielką grupę naszych użytkowników.

Jak długo przygotowywaliście nową wersję serwisu? Testowaliście ją wcześniej wśród użytkowników?

Nad nowym Wykopem pracowaliśmy od maja. W tym czasie zmieniliśmy też serwery i architekturę serwisu, dzięki czemu teraz ładuje się on dwa razy szybciej niż wcześniej - mniej więcej przez 5 sekund, a nie przez 10. Ze względu na szybkość wyświetlania się strony zrezygnowaliśmy na razie z domyślnego pokazywania miniaturek filmików przeklejonych z serwisów wideo. Przy czym to też można zmienić w ustawieniach swojego konta.

Pierwotną wersję nowego Wykopu oddaliśmy do tygodniowych testów 150 użytkownikom. Ich uwagi okazały się bardzo pomocne przy opracowywaniu ostatecznego kształtu serwisu.

Nowa wersja Wykopu ma przyciągnąć do niego nowych internautów czy zachęcić jego obecnych użytkowników do zakładania w nim kont? Jakie są ogólnie proporcje między zalogowanymi użytkownikami serwisu a tymi, którzy przeglądają go bez logowania się?

Zdecydowanie więcej mamy oczywiście odwiedzających, którzy nie zakładają konta - stanowią oni mniej więcej 95 proc. wszystkich użytkowników Wykopu. Ale pozostałych 5 proc. to osoby, które dodają dużo linków, wpisów i komentarzy, a więc faktycznie tworzą serwis. Można powiedzieć, że te dwie grupy to osobne społeczności.

Takie proporcje między zalogowanymi a nielogującymi się użytkownikami Wykopu są niezmienne od dawna i to nas satysfakcjonuje. Zamierzamy natomiast nagradzać najaktywniejszych internautów. Przez najbliższych tydzień w serwisie nie będą jeszcze emitowane reklamy, ale później planujemy wprowadzić model, w którym osobom będącym w czołówce rankingu użytkowników będzie wyświetlanych mniej reklam i tylko te najmniej inwazyjne.

W ostatnim roku mocno wzrosła liczba odsłon serwisu i ten trend chcielibyśmy utrzymać. Dlatego skupiamy się, żeby zapewniać internautom maksymalnie użyteczne funkcjonalności i w ten sposób zachęcać ich, żeby zostawali u nas na dłużej.

Dołącz do dyskusji: Wykop w nowej wersji: mikroblog i hity zamiast polityki

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nick
Znowu nolife'y będą protestować a potem i tak będą odwiedzać....
odpowiedź
User
kaxik
jedyne co trzeba zmienić na głupim wykopie to poje***nych moderatorów
odpowiedź