WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Agora rezygnuje z pism „Magnolia” i „Dom & Wnętrze”, serwisy wszystkich magazynów w pionie internetowym

Gorący temat

Canal+ i HBO pojawiły się w ofercie Player.pl

0

Strata Agory zmalała do 7 mln zł. Helios i Next Film mocno w górę, „Gazeta Wyborcza” i magazyny rentowniejsze

2017-11-10 A A A KOMENTARZE: 10 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W trzech kwartałach br. Agora zanotowała spadek wpływów o 2,7 proc. do 835,1 mln zł i 7 mln zł straty netto (wobec 24,9 mln zł rok wcześniej). Zdecydowanie wzrosły przychody i zysk segmentu kinowego firmy, natomiast „Gazeta Wyborcza” i magazyny przy niższych wpływach osiągnęły wzrost zysku EBITDA.

Strata Agory zmalała do 7 mln zł. Helios i Next Film mocno w górę, „Gazeta Wyborcza” i magazyny rentowniejsze

Przychody Agory zmniejszyły się zarówno w trzech kwartałach br. (o 2,7 proc. do 835,1 mln zł), jak też w samym trzecim kwartale (o 8 proc. do 251,4 mln zł). W trzech kwartałach najmocniej zmalały wpływy z usług poligraficznych (o 31,3 proc. do 77,3 mln zł) oraz sprzedaży reklam (o 4 proc. do 379,7 mln zł). Firma zaznacza, że jej przychody reklamowe spadły w segmencie prasowym, internetowym i outdoorowym, natomiast wzrosły w sektorze radiowym i kinowym.

Ze sprzedaży biletów do kin Helios firma miała od stycznia do września br. 155,6 mln zł (16,3 proc. więcej niż rok wcześniej), a ze sprzedaży barowej w nich - 58,4 mln zł (po wzroście o 16,8 proc.).

Wpływy ze sprzedaży wydawnictw w trzech kwartałach zmalały o 0,2 proc. do 99,8 mln zł, a w samym trzecim kwartale wzrosły o 1,9 proc. do 31,7 mln zł. Agora uzasadnia to dobrą sprzedażą książek jej wydawnictwa (m.in. biografii Anny Przybylskiej), subskrypcji treści w serwisie Wyborcza.pl (liczba płacących użytkowników przekroczyła niedawno 110 tys.) oraz wydań specjalnych magazynów „Gazety Wyborczej”.

Mocno skurczyły się natomiast wpływy z usług poligraficznych (o 31,3 proc. w trzech kwartałach i 48,9 proc. w trzecim kwartale), co firma uzasadnia zakończeniem współpracy z niektórymi klientami, mniejszym wolumenem zamówień oraz większym udziałem druku na papierze dostarczonym przez klientów drukarni.

Agora mocno zmniejszyła w trzech kwartałach br. wydatki na materiały i energię (o 20,5 proc. do 131,1 mln zł) oraz reprezentację i reklamę (o 10,2 proc. do 52,2 mln zł). Wzrosły natomiast koszty usług obcych (o 1,1 proc. do 308,4 mln zł), wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (o 1,5 proc. do 240,4 mln zł) oraz amortyzacji (o 1,1 proc. do 52,2 mln zł).

W trzech kwartałach wynik EBIT firmy wzrósł z 8 mln zł straty do 1,2 mln zł zysku, zysk EBITDA zwiększył się z 65,8 do 75,8 mln zł, marża EBITDA - z 7,7 do 9,1 proc. Natomiast strata netto zmalała z 24,9 do 7 mln zł, a ta przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej (czyli spółki Agora) - z 26,8 do 10 mln zł. Wpłynęło na to m.in. 11,4 mln zł netto, które Agora zaksięgowała w zeszłym kwartale ze sprzedaży Discovery Polska 51 proc. udziałów spółki Green Content, nadawcy Metro TV.

- Jesteśmy zadowoleni z efektów działań restrukturyzacyjnych w segmencie Prasa - w 3. kwartale 2017 r. segment ten odnotował najwyższy wynik na poziomie EBIT w całej Grupie. Jeszcze bardziej cieszą nas wyniki prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, a w szczególności istotnie wyższa dynamika wzrostu przychodów z tego tytułu. Dynamiczny rozwój Grupy Agora w obszarze reklamy programatycznej zyskał uznanie ekspertów w postaci tytułu jednej z najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej dla naszej spółki zależnej Yieldbird. Cieszymy się również, że konsekwentna realizacja planów rozwojowych przełożyła się na szybszy niż rynkowy wzrost przychodów i rentowności segmentu Radio - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory.

Wpływy Agory w segmencie filmowo-książkowym w trzech kwartałach br. wzrosły w skali roku o 16,2 proc. do 293,5 mln zł, zysk EBITDA - o 19 proc. do 45,8 mln zł, a marża EBITDA - o 0,4 pkt proc. do 15,6 proc.

Przychody ze sprzedaży biletów, barowej i reklam w kinach Helios zwiększyły się o kilkanaście procent, przy czym w samym trzecim kwartale wzrost sprzedaży biletów i barowej wyniósł już tylko 6,3-6,7 proc. Jednocześnie mocno zwiększyły się wydatki na wynagrodzenia - o 39,4 proc. do 36,8 mln zł, co firma tłumaczy otwieraniem nowych kin Helios i wprowadzeniem przepisów o minimalnej stawce godzinowej

Spółka Next Film prowadząca działalność filmową miała w trzech kwartałach 23,5 mln zł wpływów, ponad trzy razy więcej niż rok wcześniej (5,2 mln zł). Agora podkreśla, że jej film dla młodzieży „Tarapaty” obejrzało 240 tys. widzów.

Natomiast z wydawania książek, płyt CD i DVD firma zanotowała 24,3 mln zł przychodów, o 30 proc. mniej niż rok wcześniej.

W sektorze prasowym wpływy Agory w trzech kwartałach br. zmalały rok do roku o 12,9 proc. do 173,6 mln zł, za to zysk EBITDA wzrósł z 0,5 do 9,4 mln zł.

Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmniejszyły się o 8,4 proc. do 70,1 mln zł, a ze sprzedaży reklam w niej - z 16,9 proc. do 49,1 mln zł. W drugiej połowie października br. Agora podała, że płatny dostęp do serwisów internetowych „GW” miało wykupiony już 110 tys. użytkowników.  Według danych ZKDP średnia sprzedaż ogółem „GW” we wrześniu br. wynosiła 107 300 egz., o 21,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

Wpływy ze sprzedaży czasopism zmalały o 22,8 proc. do 8,8 mln zł, a z reklam w nich wzrosły o 4,6 proc. do 18,2 mln zł.


Grupa AMS zanotowała spadek wpływów o 4,1 proc. do 114,7 mln zł oraz wzrost zysku EBITDA o 7,7 proc. do 32,3 mln zł.

Agora wyjaśnia, że spadek przychodów i kosztów wynika m.in. z zakończeniem na początku br. obsługi nośników reklamowych w wagonach warszawskiego metra (zlecenie przejęła Grupa Ströer).

W segmencie internetowym Agora miała w trzech kwartałach br. 116 mln zł wpływów, o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży reklam zmalały o 1,3 proc. do 92,8 mln zł, a ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach wzrosły o 9,2 proc. do 10,7 mln zł.

Zysk EBITDA tego segmentu zmniejszył się o 29,2 proc. do 13,1 mln zł.

- Wyższe koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników związane są m.in z wyższymi wydatkami na szkolenia merytoryczne w portalu Gazeta.pl, jak również z wyższymi kosztami zatrudnienia w pionie internetowym Agory i spółce Yieldbird oraz uruchomieniem planów motywacyjnych dla kadry kierowniczej Yieldbird - wyjaśnia Agora w prezentacji wyników finansowych.

W sektorze radiowym firma od stycznia do września br. osiągnęła wzrost wpływów rok do roku o 2,2 proc. do 77,9 mln zł. Przy spadku kosztów operacyjnych o 1,4 proc. do 70,2 mln zł zysk EBITDA zwiększył się z 7,3 do 10,3 mln zł.

W pionie druku Agora miała w trzech kwartałach br. 83 mln zł przychodów, o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Wpływy z usług poligraficznych zmalały o 31,3 proc. do 77,3 mln zł.

Autor: tw

Wiecej informacji: Agora, Gazeta Wyborcza, Helios, AMS, Next Film, reklama kinowa, reklama prasowa, reklama zewnętrzna, reklama internetowa, rynek prasy

Komentarze (10) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia