WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Cyfrowy Polsat chce wypłacić 204,65 mln zł dywidendy

Polacy coraz mniej ufają TVP i Polskiemu Radiu. Na czele Polsat i RMF FM

2017-04-13 A A A KOMENTARZE: 39 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Telewizja Polsat i RMF FM są najlepiej oceniane przez Polaków, na przeciwnym biegunie TVP i Polskie Radio - wynika z najnowszego sondażu CBOS.

Jacek Kurski, fot. akpa Jacek Kurski, fot. akpa

Respondenci byli pytani o ocenę stacji telewizyjnych i radiowych. Najlepiej oceniana jest Telewizja Polsat. Pozytywnie o jej działalności wypowiada się 67 proc. badanych (od września 2016 roku nastąpił spadek ocen pozytywnych o 5 punktów procentowych). Negatywnie Telewizję Polsat ocenia 13 proc. respondentów (spadek o 1 punkt procentowy). Wyrobionej opinii na ten temat nie ma 20 proc. ankietowanych (wzrost o 6 punktów procentowych).

Działalność TVN aprobuje 64 proc. badanych (spadek o 8 punktów), a krytykuje 18 proc. respondentów (wzrost o 2 punkty procentowe). Brak opinii na ten temat deklaruje 18 proc. badanych (wzrost o 6 punktów procentowych).

Zadowoleni z działalności TVP stanowią 55 proc. badanych (spadek o 8 punktów), a niezadowoleni to 31 proc. (wzrost o 3 punkty). 14 proc. nie ma zdania na ten temat (wzrost o 5 punktów procentowych). I dla porównania pod koniec 2011 r. 83 proc. było zadowolonych z pracy TVP (z TVN 83 proc. a Polsatu - 81 proc.).

CBOS zaznacza, że nasilenie krytycyzmu wobec wszystkich trzech stacji zaznacza się od marcu zeszłego roku. - Pogorszenie w największym stopniu dotyczy wizerunku TVP - podano.

W większości pozytywne są również oceny stacji radiowych. Najwyższe noty ma RMF FM - 58 proc. pozytywnych ocen, 5 proc. złych. Radio ZET notuje 51 proc. ocen dobrych i 5 proc złych.

Polskie Radio w tym badaniu nie wypada najlepiej - tylko 45 proc. ankietowanych ocenia je dobrze, 16 proc. - źle.

CBOS zauważa, że w ostatnich sześciu latach najmocniej spadły notowania publicznego radia (z 75 proc. dobrych ocen w 2011 roku do 45 proc. teraz). Stacje komercyjne również straciły, ale mniej: RMF z 73 do 58 proc. Radio ZET - z 71 do 51 proc.

Największe podziały wywołuje Radio Maryja. Toruński nadawca ma 21 proc. ocen dobrych i aż 19 - złych. Prawie połowa z wysondowanych przez CBOS nie potrafiła ocenić rozgłośni o. Rydzyka. Stację chwalą najczęściej osoby starsze, emeryci, rolnicy, osoby z niskim wykształceniem i małymi zarobkami. Głosy krytyczne pod adresem rozgłośni płyną przeważnie od ludzi młodych, dobrze wykształconych i zamożnych, o lewicowych poglądach i niepraktykujących religijnie.

Sondaż przeprowadzono w dniach 30 marca-6 kwietnia 2017 roku na liczącej 1075 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Autor: mk

Wiecej informacji: zaufanie do mediów, ranking zaufania, cbos, Polsat, RMF FM, TVP, Polskie Radio

Komentarze (39) Dodaj komentarz

  1. Polskie media publiczne jako jedyne w Europie utrzymują się głównie z reklam

    Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym reklamy są głównym źródłem finansowania mediów publicznych - wynika z raportu Europejskiej Unii Nadawców. W 2011 r. reklamy stanowiły średnio 10,5 proc. przychodu nadawców europejskich, w przypadku polskich było to 55 proc.

    Raport uwzględnia 39 krajów, w tym większość krajów europejskich, oraz Maroko, Turcję, Izrael i Liban. Ponad połowa mediów publicznych w tych krajach (55 proc.) w 2011 r. była finansowana głównie z wpływów abonamentowych. Fundusze publiczne, czyli dotacje, subwencje i dochody z tytułu podatków, były głównym źródłem przychodów 42,5 proc. badanych mediów publicznych.

    Opłaty za radio i telewizję przyniosły średnio 64 proc. przychodu nadawców, fundusze publiczne - 12,5 proc., reklamy - 10,5 proc. Udział reklam w przychodach mediów spada, w 2006 r. ze źródeł komercyjnych pochodziło 25 proc. przychodu mediów publicznych.

    Z kolei w Polsce w 2011 r. abonament stanowił 17 proc. przychodu polskich nadawców publicznych, fundusze publiczne - 1,5 proc., reklamy - 55 proc. Jak wynika z raportu, polskie media jako jedyne w Europie są finansowane w głównej mierze ze źródeł komercyjnych.

    Kraje europejskie z roku na rok przeznaczają na media więcej środków publicznych. W 2006 r. abonament i fundusze publiczne stanowiły 70,5 proc. ich przychodów, w 2011 r. - 77 proc.

    Według raportu kraje UE przeznaczyły dwa lata temu średnio 1,2 mld euro na media publiczne, polskie media otrzymały ze środków publicznych 476 mln euro. Najwięcej pieniędzy ze środków publicznych dostają nadawcy publiczni w Niemczech (8,6 mld euro) i w Wielkiej Brytanii (7 mld euro).

    Statystyczny Polak w 2011 r. zapłacił za media publiczne 12,5 euro. W porównaniu z 2010 r. koszt mediów publicznych w przeliczeniu na jednego mieszkańca naszego kraju spadł o prawie 10 proc. Dwa lata temu Niemiec zapłacił średnio 106 euro, a Brytyjczyk - 113 euro. Uwzględniając także kraje spoza UE najwięcej płacą Szwajcarzy (168 euro) i Norwegowie (127 euro).

    Centrum Informacji TVP, w komentarzu do wyników raportu Europejskiej Unii Nadawców, podkreśliło, że fakt, że statystyczne polskie gospodarstwo domowe płaci na telewizję miesięcznie zaledwie 0,5 euro, przy średniej dla Europy wynoszącej prawie 3 euro, wynika z całkowitego załamania w ostatnich latach ściągalności abonamentu radiowo-telewizyjnego w naszym kraju.

    Europejska Unia Nadawców (European Broadcasting Union) zrzesza blisko 60 publicznych nadawców radiowych i telewizyjnych z Europy, Bliskiego Wschodu i północnej Afryki. Została założona w 1950 r.

    (op)

    Źródło: PAP

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia