Żyd, gej, muzułmanin i uchodźcy dzielą się chlebem w kampanii "Nasz chleb powszedni"

Wystartowała kampania społeczna "Nasz chleb powszedni", która w prosty sposób pokazuje, jak osobiste spotkanie z przedstawicielami mniejszości wpływa na ich postrzeganie przez Polaków. Akcję przygotowały organizacje Otwarta Rzeczpospolita oraz Chlebem i Solą.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Żyd, gej, muzułmanin i uchodźcy dzielą się chlebem w kampanii "Nasz chleb powszedni"

Do udziału w eksperymencie społecznym "Nasz chleb powszedni" zaproszono kilku przedstawicieli mniejszości - homoseksualistę Kamila, Żyda Andrzeja, uchodźczynię z Kongo Rosę, uchodźcę z Syrii Radwana i muzułmanina Salama. Przedstawiają w kilku słowach swoje historie, którymi przeplatane są archiwalne filmy pokazujące polskie przykłady antysemityzmu, homofobii czy nienawistnych transparentów skierowanych w stronę muzułmanów.

W ramach akcji, bohaterowie wypiekają chleb, sprzedawany w jednej z piekarni. Wybrani klienci zostają zaproszeni na zaplecze, gdzie poznają Kamila, Andrzeja, Rosę, Radwana i Salama. Piekarze pytali, czy chleb im smakuje, co czują, wiedząc, kto go upiekł. Reakcje większości klientów były serdeczne i przyjazne.

- Ostatnio ta sytuacja w Polsce radykalnie się zmieniła. To budzi we mnie niepokój. Ale innego życia nie ma. I jeśli ja miałbym żyć jeszcze raz, to chyba bym wybrał znowu Polskę - mówi w filmie Salam, jeden z bohaterów.

Spot wieńczy hasło "Wierzymy, że nienawiść nie jest i nie będzie naszym chlebem powszednim".

- Pomysł wyszedł od dwóch dziewczyn - Ani i Magdy (Magdaleny Korzyńskiej i Anny Bińczyk - przyp. WM), pracujących na co dzień w branży reklamowej. Zwróciły się do nas z prośbą o pomoc w organizacji akcji. Najbardziej przemawiał do nas od początku przekaz "Wierzymy, że nienawiść nie jest i nie będzie naszym chlebem powszednim". Chleb jest w Polsce symbolem czegoś dobrego, którym się dzielimy, o który się modlimy. Być może jego symbol przemówi do osób wątpiących w to, czy pomagać i przypomni o potrzebie szacunku do każdego człowieka - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Damian Wutke z organizacji "Otwarta Rzeczpospolita", która współorganizuje kampanię.

Kontynuację akcji stanowić będzie cykl spotkań z mieszkańcami wybranych polskich miast, na których rozdawany będzie chleb z logo akcji. Eventy odbędą się m.in. w Łomży, Białymstoku, Lublinie, Słupsku i Nowym Targu. Na stronie internetowej Nasz Chleb Powszedni można zapoznać się z historiami bohaterów z filmu oraz śledzić terminarz planowanych spotkań.

- Rozdawanie chleba w mniejszych miastach ma na celu dotarcie do ludzi, do których warszawocentryczny przekaz często nie trafia - wyjaśnia Damian Wutke.

Akcję "Nasz chleb powszedni" przygotowały organizacje pozarządowe - stowarzyszenie przeciw antysemityzmowi i ksenofobii "Otwarta Rzeczpospolita" oraz "Chlebem i Solą. Polacy dla uchodźców". Film zrealizowano dzięki uprzejmości piekarni Putka. Za  produkcję spotu odpowiada Graffiti Films.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych